آسیب‌پذیری عجیب و غریب iOS و OSX اپل

به تازگی آسیب‌ پذیری عجیب و غریبی در سیستم عامل‌های iOS و OSX اپل کشف گردیده که سر و صدای زیادی را هم در بین کاربران ایجاد کرده است. برای سوءاستفاده از این آسیب‌ پذیری هم کافی است که یک متن عربی خاص را برای کاربر این سیستم عامل‌ها ارسال کنید تا باعث از کار افتادن برنامه‌‌های مختلف گردد.
به گزارش سافت‌گذر به نقل از فن آوری اطلاعات ایران، این متن عربی می‌تواند هر نرم‌افزاری را از کار بیندازد و فرقی نمی‌کند که در قالب یک توییتر صفحه‌ی وب و یا حتی پیامک برای کاربر ارسال گردد. همه‌ی نرم‌افزارهایی که قابلیت نمایش متن را دارا هستند و نیز مرورگر سافاری همگی در مقابل این ایراد آسیب‌ پذیرند.
به نظر می‌رسد که این‌ مشکل از فناوری Apple Core Text نشأت گرفته است. این فناوری مسئولیت پردازش لایه‌بندی صفحه و نمایش قلم‌ها را بر عهده داشته و از نسخه‌های OS X v10.5 و iOS 3.2 فعال بوده است. این فناوری برای تسهیل عملیات مرتبط با قلم‌های یونیکد و یکپارچه‌سازی ابزارهای مختلف مرتبط با قلم‌ها در سیستم عامل‌های اپل طراحی شده است.
وبگاه روسی habrahabr در این زمینه نوشته است که این آسیب‌ پذیری در نسخه‌های Mac OS 10.8 و iOS 6 وجود دارد ولی نسخه‌های آزمایشی جدیدتر در مقابل آن مصون هستند. به گفته‌ی این وبگاه پیامک‌ها و iMessage های حاوی این متن خاص موجب از کار افتادن نرم‌افزارهای پیام‌رسان اپل می‌شوند؛ همچنین مرورگر سافاری هم در مواجهه با این متن خاص از کار می‌افتد. ماجرا زمانی جالبتر می‌شود که از این متن خاص در نام‌گذاری شبکه‌های WiFi استفاده شود که موجب بروز خطاهای گوناگون در زمان پویش شبکه‌ها می‌گردد.
بنا بر اظهارات این وبگاه روسی، اپل به مدت شش ماه از وجود این آسیب‌ پذیری آگاه بوده است. همچنین به نظر می‌رسد که پس از انتشار خبر در وب‌گاه مذکور، این متن خاص به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش شده و سوءاستفاده‌ی کابران از آن سبب بروز اختلالات گسترده در نرم‌افزارهای مبتنی بر متن مانند توییتر و نرم‌افزارهای پیام‌رسان شده است.
به گزارش یاهو این متن خاص فقط یکی از چند رشته‌ی متنی است که می‌تواند امکان از کار انداختن برنامه‌های مختلف را فراهم نماید.
کاربران iOS7 و OS X Mavericks در مقابل این آسیب‌ پذیری مصونیت کامل داشته و نباید نگران چیزی باشند.


(برگرفته از آسیب‌پذیری عجیب و غریب iOS و OSX اپل - SoftGozar.com ) !! از قدیم گفتن دختر تعریفی ....





موضوعات مشابه: