نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
سپاس ها 4سپاس

موضوع: مروری بر طراحی شبکه

  
  1. #1
    نام حقيقي: احمد جهلولی

    عضو عادی شناسه تصویری Ahmad-Jh
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    خوزستان
    نوشته
    40
    سپاسگزاری شده
    55
    سپاسگزاری کرده
    1

    مروری بر طراحی شبکه

    Design Network

    ü طراحی شبکه می تواند شامل چندین مرحله تصمیم گیری باشد.حداقل آنکه طی فرایند طراحی باید سخت افزاری که قرار است خریداری شود’ هزینه آن’ محل قرار گرفتن آن و نحوه اتصال اجزای آن به هم مشخص شود.
    ü در طراحی شبکه های بزرگ علاوه بر تصمیم گیری در مورد مسائل فنی یک سری تصمیم گیریهای مادی مهم نیز باید انجام شود. که به این ترتیب می باشد :
    v تعیین نیازهای کاری که قرار است آنها را برآورده سازد؟(از شبکه چه انتظاری دارند)
    v تهیه یک طرح ایده آل که همه نیازهایی که قبلا تعریف شده اند را برآورده سازد؟
    v تخمین هزینه ساختن شبکه طراحی شده؟
    v تعیین اینکه مزایای ساختن شبکه ‘مصرف آن هزینه را توجیه می کند؟
    v بازنگری طرح شبکه برای برقرا کردن موازنه بین هزینه و مزایا.
    ü همیشه اولین قدم در طراحی شبکه تهیه فهرستی از دلایل نیاز به شبکه می باشد. برای یک شبکه خانگی یا تجاری کوچک این فهرست معمولا کوتا و ساده است و حاوی اقلامی از قبیل نیاز به اشتراک گذاری یک چاپگر بین چند کامپیوتر و دستیابی به اینترنت با استفاده از فقط یک اتصال می باشد.در این حالت تصمیم گیری اقتصادی نیز معمولا به همین اندازه ساده هستن. اما برای شبکه های بزرگ فهرست نیازها معمولا خیلی طولانی تر است. و به همین ترتیب فرایند تصمیم گیری خیلی پیچیده تر می باشد. اولین سوالاتی که با ظهور اولین اندیشه های ایجاد شبکه باید از خود پبرسید:
    v این شبکه کدام نیازهای کاری را برآورده می سازد؟
    v انتظار می رود که شبکه در حال حاضر چه سرویسهایی را فراهم سازد؟در آینده چطور؟
    v فعلا شبکه چه برنامه هایی را باید بتوان اجرا کند؟ در آینده چطور؟
    v انتظار می رود که شبکه در حال حاضر چه نوع کاربرانی را پیشتیبانی کند؟
    v انتظار می رود که شبکه از نظر سرعت’ در دسترس بودن و امنیت چه سطح سرویسی را ارائه کند؟
    v عوامل محیطی در محل که ممکن است روی شبکه اثر بگذارند کدامها هستند؟
    v نقشه جغرافیایی شرکت چگونه است؟ آیا دفترهایی در مسافتهای دور وجود دارند که لازم باشد به شبکه وصل شوند؟
    v کدام مهارتها و منابع نگهداری شبکه در اختیار سازمان هستند؟
    ü قدم بعدی شروع به تصمیم گیری درباره فناوری و تجهیزات می باشد. تا بتوان تخمینی از هزینهای ساخت و نگهداری شبکه به دست آورد. به عنوان مثال’ در این مرحله ممکن است تصمیم بگیرید که می خواهید یک شبکه بزرگ متشکل از ده Category 5 UTP Lan با Fast Ethernet بسازید. و آنها را با یک زیر ساخت فیبر نوری با Gigabit Ethernet به هم وصل کنید و از یک خط ADSL or Wireless برای دستیابی به اینترنت استفاده نمایید. این اطلاعات می تواند هزینه کلی خرید و نصب تجهیزات لازم را تخمین بزنید.
    ü طراحی یک شبکه کوچک دفتری یا شبکه خانگی شامل چند انتخاب است :
    v انتخاب کامپیوترها و سیستم عامل
    v انتخاب یک پروتکل شبکه
    v انتخاب یک رسانه شبکه
    v انتخاب سرعت شبکه
    v توسعه شبکه
    Ø انتخاب کامپیوترها : تقریبا تمام کامپیوترها در حال حاضر که در بازار عرضه می شوند قابلیت اتصال به شبکه را دارند. اما معمولا طراحی ساخت و نگهداری چنین شبکه هایی کوچک وقتی راحت است که تمام کامپیوترها از یک پلتفورم استفاده می کنند.اگر کامپیوترهایی که پلتفورم های مختلفی دارند به یک شبکه به هیچ وجه غیر ممکن نیست.اما اگر می خواهید یک شبکه کوچک بسازید که کار با آن راحت باشد فقط از یک پلتفورم استفاده کنید.
    Ø انتخاب یک پروتکل شبکه : پروتکلی که شبکه در لایه پیوند داده مدل OSI به کار می گیرد تعیین کنندترین عنصر طراحی شبکه است.پروتکل لایه پیوند داده علاوه بر چیزهای دیگر تعیین می کند که از چه رسانه شبکه ای باید استفاده شود. چه سخت افزار شبکه باید خریداری شود.چگونه کامپیوتر به هم وصل شوند. و شبکه با چه سرعتی می تواند به انتقال داده بپردازد. مکتداولترین انتخاب پروتکل لایه پیوند داده IEEE 802.3
    Ø انتخاب یک رسانه شبکه : پروتکل اترنت چندین رسانه شبکه را پشتیبانی می کند. برای شبکه های کابل دار می توان کابل زوج به هم تابیده بدون حفاظ UTP که هر Nod در شبکه طول آن نباید بیشتر از 100 متر باشد.STP و فیبر نوری را نام برد. و برای شبکه های بی سیم می توان از پروتکل IEEE 802.11b استفاده کرد.
    Ø انتخاب سرعت شبکه : اترنت به ترتیب با سرعتهای 10Mbps and 100Mbps and 1000Mbps کار می کند. NIC ها سرعتهایی که به آن وصل است را بصورت خودکار تشخیص می دهند و خود را بر اساس آن پیکر بندی می کنند. سوال: اگر در شبکه از دو سرعت استفاده می شود 100Mbps and 1000Mbps کدام سرعت انتخاب می شود؟ شما بگید.
    Ø توسعه شبکه : پیش بینی امکان توسعه در آینده یکی از مهمترین عناصر فرایند شبکه است. برای شبکه کوچک این پیش بینی ممکن است فقط به معنی انتخاب سوئیچ با بیشترین پورت باشد. و یا اتصال به یک شبکه راه دور.
    ü مواردی که برای طراحی یک شبکه بزرگ به کار می رود شامل:
    v قطعه و زیر ساخت
    v زیر ساختهای توزیع شده یا مجتمع
    v انتخاب سرعت زیر ساخت
    v اتصال به شبکه های دور
    v اتاق سیم کشی
    v مرکز داده
    Segment and Backbone (قطعه و زیر ساخت) :
    v یک شبکه بزرگ شامل چند شبکه خصوصی کوچک که در یک ساختمان یا یک اداره و با استفاده از یک زیر ساخت (Backbone) به هم دیگر وصل می شوند. LAN های خصوصی می توانند با استفاده از مسیریاب یا سوئیچ به شبکه زیر ساخت وصل (Backbone) شوند. Client هر شبکه می تواند با Client شبکه های دیگر ارتباط برقرار کند. مقصود از backbone می تواند یک lan باشد که سایر شبکه های (که معمولا در یک ساختمان یا یک محوطه هستند) را به یکدیگر وصل کند یا یک شبکه محلی را به یک شبکه راه دور وصل کند.-----وقتی دو کامپیوتر که روی lan هستن با هم ارتباط برقرار می کنن packetهای ارسالی آنها روی شبکه محلی ردوبدل می شود. اما وقتی که دو کامپیوتر از دو lan مختلف با هم ارتباط برقرار کنند بار ارتباطی آنها از Router ی که کامپیوتر مبدا را به زیر ساخت وصل می کند ردوبدل می شود. و به lanی که کامپیوتر مقصد روی آن است می رود.
    ü از آنجا که Backbone بین شبکه ها به اشتراک گذاشته می شود. همه بار شبکه را منتقل می کند. و می تواند بار زیادی باشد. به همین دلیل معمولا سرعت backbone بیشتر از سرعت شبکه های دیگر می باشد. که این امر باعث بوجود آمدن پروتکلهای ATM که سرعتهای تا 655Mbps دارد و Gigabit Ethernet که سرعتش 1000Mbps است. همچنین ممکن است شبکه های دوری را به هم وصل کند که برای ساختن آن از فیبر نوری استفاده می شود.
    ü انواع Backbone را نام ببرید ؟
    Distributed Backbone
    Collapsed Backbone
    Ø Distributed Backbone: به شکل یه کابل مجزاست که در کل شبکه کشیده می شود. و با استفاده از مسیریاب یا سوئیچ به تک تک شبکه ها وصل می شود.
    Ø Collapsed Backbone: در این Backbone سوئیچ و مسیریابها به یک سوئیچ یا مسیریاب مرکزی وصل می شوند.این مسیریاب یا سوئیچ به عنوان Backbone برای کل شبکه عمل می کند در این نوع Backbone ازهیچ قطعه کابل اضافی استفاه نمی شود زیرا مسیریاب یا سوئیچ مرکزی برای هر شبکه واحد جداگانه دارد. از آنجا که Collapsed Backbone از قطعات کابل برای وصل کردن شبکه ها استفاده نمی شود به پروتکلی خاصی نیاز ندارد. فناوری Fast Ethernet پروتکل کنونی Collapsed Backbone می باشد.
    ü انتخاب سرعت Backbone :
    v این که باید از چه سرعتی در زیر ساخت به کار گرفته شود به میزان داده ای که باید منتقل کند و فاصله ای که باید در آن گسترده شود بستگی دارد.اگر داده تولید شده lanها کم است(میشه گفت شبکه ها سرشون تو لاک خودشونه) می توان از فناوری Fast Ethernet استفاده کرد. ولی اگر تولید داده زیاد باشد می توان از فناوری Gigabit Ethernet استفاده کرد.
    ü اتصال به شبکه های دور:
    v در بسیاری از شبکه های بزرگ Backbone نه فقط برای وصل کردن lanها مورد استفاده قرار می گیرد. بلکه برای وصل شدن به شبکه های دور نیز استفاده می شود. یک سازمان معمولا چند شعبه در چند جای مختلف دارد که بتوان با یکدیگر ارتباط برقرار کرد.با وصل کردن شعبه ها بوسیله اتصالات WAN زیر ساخت دیگری شکل می گیرد. یا سازمانی می خواهد از اینترنت استفاده کند فناوری که برای اتصالات WAN انتخاب میشود.بستگی به میزان پهنای باند مورد استفاده شبکه’ زمانهای استفاده از نآآن و میزان بودجه.
    ü اتصال شبکه ها (سایتها) به اینترنت باید برای هر سایت یک اتصال به اینترنت جداگاه اختصاص داد.
    ü اتاق سیم کشی:
    v ساختمان چند طبقه یک دفتر و یا یک شبکه در هر طبقه و یک زیر ساخت توزیع شده (Distributed Backbone ) که آنها را بصورت عمودی به هم وصل می کند.معمولا هر طبقه یک اتاق سیم کشی (Room and Wiring Closet) نامیده می شود.که سیم کشی و سوئیچ و مسیریابها و سرورها در این اتاق قرار دارد. این اتاق باید روشنایی کافی و تهویه مناسب داشته باشد. و حد المکان تنظیم کردن Device باید بصورت راه دور باشد تا نیاز به باز کردن اتاق برای دستیابی فیزیکی به حداقل برسد.
    ü مرکز داده (Data Center) : برای شبکه ای که از Collapsed Backbone استفاده می کند و تمام تجهیزات اعم از سوئیچ و مسیریاب و سوئیچ یا مسیریاب مرکزی و کابل کشی (کل تجهیزات شبکه) در یک اتاق که استادانه ساخته شده قرار می گیرد را مرکز داده می گویند. این نوع ساخت شامل تهویه مناسب خطوط تغذیه مناسب به همراه تیم شپتیبانی و اسباب اضافی همچون کف قطعه بندی شده با فضای سیم کشی در زیر آن و امنیت کامل برای ممانعت از ورود افراد غیر مجاز می باشد. پیشنهاد: اگر از Category 5 UTP استفاده می کنید و فاصله Nodها بیشتر از 100 متر نباشد می توانید تمام سوئیچ یا هاب ها را در مرکز داده قرار بدید.
    ü در آخر هم به جزئیات طرح شبکه به تدریج می توان سازندگان’ محصولات و پیمانکاران خاص را انتخاب کرد. این فرایند می تواند شامل برسی بهترین قیمتهای سخت افزار در کاتالوگ . وب سایتها برسی محصولات نرم افزاری تماس با پیمانکاران نصب کابل تخمین هزینه ها و پیدا کردن ISP برای فناوری های WAN می باشد.
    ü قبل از به سرانجام رساندن طرح. تمام شبکه را در محیطی شبیه سازی کنید تا اشکالات بوجود آمده رفع شود. و در آخر شبکه خود را پیاده سازی کنید.

    با تشکر احمد جهلولی


    M-r-r، richman، greatcyrus و 1 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: احمد جهلولی

    عضو عادی شناسه تصویری Ahmad-Jh
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    خوزستان
    نوشته
    40
    سپاسگزاری شده
    55
    سپاسگزاری کرده
    1
    این مطلبو نوشتم که ببینم آیا اشکال فنی داره یا نه اما متاسفانه هیچکس نظر نداده



کلمات کلیدی در جستجوها:

مروری بر طراحی شبکه

پروتکل های شبکه و محل قرار گیری

طراحی شبکه

fast ehternet چند هاب را به هم متصل میکند

design طرح شبکه

طراحی شبکه بزرگ با هاب

انواع back bone درشبکه

طراحی و ساخت سوئیچ fast ethernet

پروتکل های لازم برای طراحی یک شبکه مجتمع تجاری

نرم افزار طراحی شبکه کابلی site:persiannetworks.com

کابل backbone در شبکه

شبکه اترنت فست چند هاب را به هم وصل

backbone سوئیچ شبکه

انواعback bone

backbone چندین را به وصل میکند

فرایند طراحی شبکه

ساخت سوئیچ شبکه

osi persiannetworks.com

back bone سوئیچ

طراحی شبکه کردن اداره

روش های ایجاد back bone در شبکه

هزینه شبکه کردن یک اداره 4 اتاقه

طراحی یک اداره 4 اتاقه برای شبکه کردن

سوئيچ خصوصي backbone

طراحی یک lan

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •