شاخص آمادگي شبكه‌اي (NRI)، عوامل توانمندساز را كه در آمادگي شبكه‌اي نقش پيشران دارند به صورت يك نقشه نشان مي‌دهد كه به نوعي بيانگر ظرفيت كشورها در ميزان منتفع شدن كامل آنها از فناوري اطلاعات در استراتژي‌هاي رقابتي‌شان است. همچنين بيانگر ميزان منتفع شدن كامل شهروندان اين كشورها از فناوري اطلاعات در زندگي روزمره‌شان است. اين شاخص به ذي‌نفعان خصوصي و عمومي اين امكان را داده است كه روند پيشرفت را براي تعداد قابل توجهي از كشورهاي رو به پيشرفت مشاهده و مانيتور كنند.
اين گزارش حاصل مشاركت طولاني مدت بين مجمع جهاني اقتصاد و دانشكده بين‌المللي بازرگاني و مديريت INSEAD است كه هدف آن مشخص كردن پيشران‌هاي (drivers) ظرفيت ملي كشورها، براي بهره‌گيري از ارتباطات و فناوري اطلاعات است؛ چارچوبي كه در اين گزارش مورد استفاده قرار گرفته است در سال 2002 توسط دانشكده بين‌المللي INSEAD طي يك پروژه پژوهشي مشترك با مجمع جهاني اقتصاد تهيه و تدوين شد. داده‌هاي اين گزارش از منابع مختلفي تهيه شده است كه عبارتند از: داده‌هاي اتحاديه جهاني مخابرات (ITU)، سازمان ملل، بانك‌جهاني و داده‌هاي پيمايشي كه توسط نظرسنجي سالانه مجمع جهاني اقتصاد گردآوري مي‌شود. در سال 2011-2010 اين شاخص‌ها براي اولين‌بار در مورد 138 اقتصاد (كشور) ارزيابي شد كه هم شامل كشورهاي توسعه‌يافته و هم كشورهاي در حال توسعه است و اين 138 كشور، بيش از 98درصد GDP جهاني را دارا هستند. كشور سوئد براي دومين‌بار رتبه اول را به خود اختصاص داده است. سنگاپور رتبه دوم را كسب كرده است و به جز سنگاپور، شش كشور آسيايي ديگر جزو 20 كشور برتر قرار گرفته‌اند كه عبارتند از تايوان (رتبه ششم)، كره جنوبي (10)، هنگ‌كنگ (12)، استراليا (17)، نيوزيلند (18) و ژاپن (19).
چين رتبه سي‌وششم و هند رتبه چهل‌وهشتم را به خود اختصاص داده‌اند. خاورميانه روند خوبي در اين سال‌ها داشته است و سه كشور امارات متحده عربي (رتبه 24)، قطر (25) و بحرين (30) جزو 30 كشور برتر بوده‌اند. ايران در كل رتبه 101 را به خود اختصاص داده است و در برخي زيرشاخص‌ها رتبه‌هاي بهتر يا بدتري هم كسب كرده است. مثلا در زمينه آبونمان تلفن ثابت تجاري و مسكوني به ترتيب رتبه اول و دوم را كسب كرده و در برخي زمينه‌ها هم رتبه بسيار پاييني مثلا رتبه 132 كسب كرده است. چارچوب به كار رفته براي ارزيابي شاخص آمادگي شبكه‌اي مبتني بر سه اصل داشتن محيط مساعد براي ارتباطات و فناوري اطلاعات، پيش‌شرط كليدي به شمار مي‌رود.
آمادگي شبكه‌اي مستلزم تلاش در كل سطح جامعه و همچنين آمادگي در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات منجر به استفاده از ارتباطات و فناوري اطلاعات و اثرات افزايشي آن مي‌شود، است در اين چارچوب به طور كلي 71 متغير مورد بررسي قرار گرفته است و نمره نهايي شاخص NRI، ميانگين ساده نمرات سه مولفه محيط، آمادگي و ميزان كاربرد است و هر كدام از اين سه مولفه نيز ميانگين ساده نمرات زيرشاخص‌هاي مربوطه است و به همه هم، وزن مساوي داده شده است.
بر اساس اين گزارش مولفه ايران در سه مولفه ياد شده از ميان 138 كشور جهان در حوزه محيطي، رتبه 91، در زمينه مولفه آمادگي رتبه 78 و در مولفه كاربري رتبه 113 را به خود اختصاص داده كه در مجموعه رتبه ايران 101 بوده است. در اين ميان رتبه كل كشور تركيه 71، رتبه كل امارات متحده عربي 24 و در نهايت رتبه كل عربستان 33 بوده است. حالا كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه شاخص NRI يا آمادگي شبكه‌اي مي‌تواند به خوبي تمام اين موارد را در بر گيرد. درست به همين دليل هم هست كه مجمع جهاني اقتصاد، امسال كشورهاي مختلف دنيا را بر اين اساس دسته‌بندي و ارزيابي كرده است.
كارشناسان اما 68 متغير مختلف را براي شكل‌گيري اين شاخص تعيين كرده و هر كدام از آنها را مورد بررسي قرار داده‌ كه از اين ميان مهم‌ترين آنها محيط زندگي به‌عنوان عاملي موثر در آمادگي شبكه‌اي، حضور سرمايه‌گذاران بزرگ و معتبر، وجود ابزار و البته زيرساخت‌هاي مناسب و كافي براي ارتباط كاربران در سرتاسر دنيا هستند. اين آمارها در حالي اعلام شده است كه مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات همواره بر افزايش ضريب نفوذ اينترنت در كشور تاكيد داشته و به بيان افزايش پهناي باند و ميزان كاربري مردم در استفاده از خدمات دولت الكترونيكي مي‌پردازند. منبع : itanalyze