نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 از مجموع 6
سپاس ها 2سپاس

موضوع: raid سخت افزاری

  
  1. #1
    نام حقيقي: sara

    خواننده
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    ---
    نوشته
    209
    سپاسگزاری شده
    28
    سپاسگزاری کرده
    86

    raid سخت افزاری

    سلام
    دوستان میخواستم ببینم کسی آموزشی ، لینکی ، داکیومنتی چیزی راجع به بستن raid سخت افزاری روی سرور ها داره؟ آیا روی سرور های مختلف این تنظیمات بستن raid فرقی با هم داره ؟
    من یه چند تا عکس یا یه آموزش تصویری ازش میخوام ( چند تا عکس هم از محیط setup ش باشه کافیه . اگر هم سرور با سرور فرق میکه این محیط بستن raidش اگر مال hp باشه خیلی بهتره
    فقط چند تا عکس.
    ممنون میشم



    موضوعات مشابه:

  2. #2
    نام حقيقي: حسن رئیسی

    عضو عادی . شناسه تصویری hraeissi
    تاریخ عضویت
    Oct 2007
    محل سکونت
    تهران-ایران
    نوشته
    1,195
    سپاسگزاری شده
    512
    سپاسگزاری کرده
    104
    کاشکی اول یک جستجویی تو اینترنت می کردی ، چون در این خصوص خیلی مطلب است

    منم همین کارو الان کردم.

    اول این لینک رو ببین :
    http://forum.persiannetworks.com/f78/t30183.html
    اینم یک توضیح دیگه
    در صورتی که بخواهیم اطلاعات یک دیسک موجود در یک سرور یا هر دستگاه دیگری که بسیار مهم و حیاتی می باشند یک پشتیبان داشته باشیم از(raid(redundant array of independent disks استفاده می کنیم.
    در بسیاری از موارد پیش می آید که هارد دیسک مربوط به دستگاهی خراب می شود و در صورتی که آن دستگاه وظیفه مهمی در شبکه داشته باشد مسلما با مشکل مواجه می شویم. به طور مثال فرض کنید که سرور مربوط ad هارد آن خراب شود. در این صورت می توان گفت عملا کار شبکه مختل خواهد شد و بسیاری مشکلات به وجود خواهد آمد. حال اگر سیستم raid بر روی هارد دیسکهای یک دستگاه فعال شود می توانیم از این مشکل جلوگیری نماییم. با این کار ما fault telorance را برای هارد دیسک ایجاد کرده ایم.
    در ابتدا هارد دیسکها 2 حالت دارند:
    1) basic mode
    2) dynamic mode
    زمانی که به اصطلاح ما از قدیم هارد خود را با دستور fdisk پارتیشن بندی می کردیم و یا با خود ویندوز و هر برنامه دیگری الان پارتیشن بندی می کنیم هار دیسک ما به صورت عادی حالت basic می باشد.
    در حالت basic ما به هر یک از درایو ها اصطلاحا partition می گوییم ولی در حالت dynamic به آن volume گفته می شود.
    هر یک از دو حالتی که در بالا گفته شد دارای تقسیم بندی هستند که در زیر گفته شده است.
    basic modeدر این حالت ما موارد زیر را داریم:
    - primary partition
    - extended partition
    - logical drive
    dynamic modeدر حالت dynamic یا پویا موارد زیر می باشند:
    - simple volume
    - spanned volume
    - raid 0 stripped volume
    - raid 1 mirror volume
    - raid 5 stripped with parity
    هر گاه یک هارد دیسک را از حالت basic mode به dynamic mode تبدیل کنیم، تمامی پارتیشن های آن به simple volume تبدیل خواهند شد و قابلیت بازگشت به basic mode دیگر وجود ندارد.
    simple volume:
    ساده ترین نوع volume می باشد. این نوع volume قابلیت extend شدن دارد. در این حالت ما fault telorance نداریم و امکان از بین رفتن اطلاعات وجود دارد.
    spanned volume:
    برای راه اندازی spanned volume باید حداقل 2 تا هارد دیسک و حداکثر 32 هارد دیسک داشته باشیم. اگر درایو جدیدی در این حالت بخواهیم بسازیم، از فضای تمامی دیسکها استفاده می کند و مثلا درایو h را می سازد.
    در این حالت در هنگام نوشتن اطلاعات ابتدا هارد دیسک اول پر می شود و سپس به سراغ دیسک دیگر می رود و به همین ترتیب ادامه می دهد.
    اگر یکی از هارد دیسکهای spanned volume، از کار بیفتد و یا بسوزد کل آن درایو از بین خواهد رفت، پس در این حالت هم ما fault telorance نداریم.
    raid چیست؟
    raid مخفف عبارت redundant arraye of independent disks است برای اولین بار در سال 1988 طی مقاله ای که توسط 3 محقق دانشگاه برکلی به نام های patterson، gibson و katz معرفی شد. در این مقاله پیکربندی آرایه ای و برنامه ای،برای چندین هارد دیسک ارزان قیمت برای داشتن قابلیت fault telorance یا همان کاهش نرخ خطا و همچنین بهبود و افزایش نرخ دسترسی داده ها مهیا شد.
    raid قابلیت دسترسی چندگانه به چند دیسک به طور همزمان را مهیا می کند و این باعث می شود که ابتدا خطر از دست دادن اطلاعات که قبلا بر روی یک دیسک بود از بین برود و همچنین زمان دسترسی بهبود یابد.
    به طور معمول raid در فایل سرور های بزرگ، تراکنش در سرورهای برنامه های کاربردی زمانی که fault telorance و زمان دسترسی اهمیت دارد استفاده می شود اما امروزه در کامپیوترهای رومیزی برای نرم افزارهایی همچون cad، نرم افزارهای ویرایش فایل های چندرسانه ای زمانی که نرخ انتقال داده ها بسیار زیاد است استفاده می شود.
    در بحث شبكه و سرورها و اطلاعاتي كه استفاده و به اشتراك گذاشته ميشود پايداري و امنيت هر يك از اجزا بسيار مهم ميباشد و براي رفع اين مشكل در هر يك از اجزا اصطلاحي بنام redundancy وجود دارد.
    در مبحث اطلاعات اين redundancy از طريق Raidها پياده سازي ميشود.
    پس از Raid ها براي افزايش سرعت و امنيت اطلاعات استفاده ميشود. Raid ها در كل به دو شكل سخت افزاري و نرم افزاري وجود دارد. نوع نرم افزاري خود داراي ريسك ميباشد و كندتر از نوع سخت افزاري ميباشد چراكه از منابع سيستم و CPU براي اينكار استفاده ميكند و در مواقعي كه بار سيستم زياد باشد و سيستم هنگ كند احتمال از دست رفتن اطلاعات و يا ايجاد مشكل وجود دارد. اما در نوع سخت افزاري اين مشكل ها وجود ندارد حتي با قطعي برق باطري داخلي در raid وجود دارد كه باعث ميشود تا اطلاعات به هيچ وجه از دست نرود. انواع Raid هايي كه معمول و شناخته شده ميباشد در ذيل بطور خلاصه اشاره ميشود.

    Raid 0
    حداقل هارديسك مورد نياز : 2


    شرح : مجموعه ديسكهاي جدا بدون بيت توازن. كارايي بهتر و افزونگي ذخيره سازي را فراهم ميكند اما بدون توانايي تحمل نقص و اشكال. خرابي هر يك از هارديسكها باعث از بين رفتن آرايش ميشود. خرابي يك هارديسك نابودي كل آرايش را به همراه دارد، زيرا اطلاعاتي كه در اين مدل نوشته ميشود اطلاعات به قطعاتي شكسته ميشود. تعداد قطعات توسط تعداد هارديسكها مشخص ميشود. قطعات اطلاعات با هم در سكتورهاي مشابه در ديسكهاي مربوطه نوشته ميشود.
    اين اجازه ميدهد قطعات كوچكتر از كل قطعه بزرگ بطور موازي از درايوها خوانده شود كه نتيجه اين مدل چينش پهناي باند زياد ميباشد. هنگامي كه يك سكتور روي يكي از ديسكها خراب شود سكتورهاي مشابه روي تمام ديسكهاي ديگر بدون استفاده خواهد بود. زيرا بخشي از اطلاعات خراب شده است. اين مدل چينش بررسي خطا ندارد بنابر اين هر خطايي غيرقابل بازبابي خواهد بود. ديسكهاي بيشتر پهناي باند بيشتري را در پي خواهد داشت اما ريسك از دست دادن اطلاعات نيز بيشتر ميشود.


    Raid 1
    حداقل هارديسك مورد نياز : 2


    مجموعه آينه اي بدون بيت توازن اختصاصي. اين نوع توانايي تحمل نقص را از خطاهاي هارديسك و خرابي يك هارديسك فراهم مي كند. افزايش كارايي خواندن را همراه دارد وقتي كه يك سيستم عامل با امكان اجراي قطعات يك برنامه توسط چند پردازنده استفاده شود كه از قابليت قطعه بندي زماني پشتيباني كند. كاهش كارايي خيلي كوچكي در هنگام نوشتن دارد. اين چينش طولاني مدت بكار ادامه ميدهد تا زماني كه حداقل يك درايو درحال كار باشد.

    Raid 3
    حداقل هارديسك موردنياز: 3



    مجموعه ديسكهاي جدا با بيت توازن اختصاصي. اين مكانيسم كارايي اصلاح شده و توانايي تحمل نقص شبيه ريد 5 را فراهم ميكند اما با يك ديسك بيت توازن اختصاصي سريعتر از بيت توازن چرخشي تكه تكه. وجود يك ديسك توازن اشكالي ميباشد براي نوشتن زمانيكه هر نوشتن نيازمند به روز كردن اطلاعات بيت توازن را دارد. يك فايده كوچك اين هست كه اجازه ميدهد درايو بيت توازن خراب شود و عمليات بكار خود بدون بيت توازن يا حفظ كارايي ادامه ميدهد.

    Raid 4
    حداقل هارديسك موردنياز: 3


    همانند ريد سه ميباشد اما بجاي قطعه قطعه كردن بلوكي از قطعه قطعه كردن بايتي استفاده ميكند.

    Raid 5
    حداقل هارديسك موردنياز: 3


    مجموعه ديسكهاي جدا با بيت توازن توزيع شده. بيت توازن توزيع شده به تمام درايوها بجز يكي نياز دارد كه كار كند. خراب شدن درايو نيازمند جايگزيني مبباشد. در هنگام خرابي درايو هر خواندني ميتواند از بيت توازن هاي توزيع شده محاسبه گردد. اين چنش در صورتي كه دومين درايو هم خراب شود اطلاعات از دست خواهد رفت و آسيب پذير ميباشد تاوقتي كه اطلاعاتي كه در درايو خراب شده قرار داشته بر روي درايو جايگزين ساخته شود.

    Raid 6
    حداقل هارديسك موردنياز: 4


    مجموعه ديسكهاي جدا با دو بيت توازن توزيع شده. توانايي تحمل نقص با خرابي دو درايو را دارد. اين چينش با دو درايو خراب به كار خود ادامه ميدهد. اين باعث سود بالاتر در گروههاي ريد بزرگ ميشود بخصوص در سيستمهايي كه نياز به قابل استفاده بودن بالايي دارند. اين اهميت بيشتر ميشود زيرا درايوها با ظرفيت بالا زمان بيشتري براي بازيابي از خرابي يك درايو ميباشد. در ريد 5 كه يك بيت توازن دارد به علت اينكه اطلاعات تا زمان بازيابي در معرض از دست دادن اطلاعات ميباشند، آسيب پذير ميباشد با دو بيت توازن اين به ما زماني را ميدهد تا آرايه ريد دوباره سازي شود بدون اينكه اطلاعاتي از دست برود.




  3. #3
    نام حقيقي: sara

    خواننده
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    ---
    نوشته
    209
    سپاسگزاری شده
    28
    سپاسگزاری کرده
    86
    سلام
    حرف شما متین . راجع به این چیزا هم سرچ کردم . ولی من یه چیزی تو این مایه ها میخواستم :
    HP ProLiant DL 360/380 G5 Server base configuration
    بازم ممنون



  4. #4
    نام حقيقي: حسن رئیسی

    عضو عادی . شناسه تصویری hraeissi
    تاریخ عضویت
    Oct 2007
    محل سکونت
    تهران-ایران
    نوشته
    1,195
    سپاسگزاری شده
    512
    سپاسگزاری کرده
    104
    نقل قول نوشته اصلی توسط sarah نمایش پست ها
    سلام
    حرف شما متین . راجع به این چیزا هم سرچ کردم . ولی من یه چیزی تو این مایه ها میخواستم :
    HP ProLiant DL 360/380 G5 Server base configuration
    بازم ممنون
    خوب متوجه شدم ولی مطمئنن برای هر سیستم و برنامه raid متفاوت خواهد بود و در صورتیکه با جستجو پیدا نکرده باشید بایستی کسی موردی با یک سیستم کار کرده باشد و از اون آموزش تهیه کرده باشد


    darklove و mgholami سپاسگزاری کرده‌اند.

  5. #5
    نام حقيقي: sara

    خواننده
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    ---
    نوشته
    209
    سپاسگزاری شده
    28
    سپاسگزاری کرده
    86
    ممنون آره دقیقا - یکی از سوالام همین بود که آیا این محیط ست آپ raid رو سرور های مختلف متفاوته که فرمودین همینجوره .
    بازم ممنون



  6. #6
    نام حقيقي: حسن رئیسی

    عضو عادی . شناسه تصویری hraeissi
    تاریخ عضویت
    Oct 2007
    محل سکونت
    تهران-ایران
    نوشته
    1,195
    سپاسگزاری شده
    512
    سپاسگزاری کرده
    104
    برخی از سرورها با هم متفاوت است بسته به raid controller دارد



کلمات کلیدی در جستجوها:

rade چیست؟

آموزش بستن raid

Raid سخت افزاری

http://forum.persiannetworks.com/f25/t38532.html

spanned volume چیست

آموزش raid سخت افزاری

انواع raid سخت افزاری

آموزش تصویری RAID

رید سخت افزاری

نحوه بستن raid

آموزش ساخت سخت افزاریraid 1

raid

انواع رید سخت افزاریrade چیستآموزش raidنحوه بستن سرورهاي hp raidspannedچیستبستن هارد به صورت raidريد سخت افزاري هارد سرورraid spanned چیستانواع سخت افزاری ونرم افزاری RAIDRADEچیست؟شکل سخت افزاری ونرم افزاری RAIDبستن raidرید بستن هارد

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •