نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
سپاس ها 6سپاس

موضوع: توضیح کامل و کاربردی port forwarding

  
  1. #1
    نام حقيقي: سجاد کلاهی

    مسدود شده
    تاریخ عضویت
    Jun 2009
    محل سکونت
    میاندوآب
    نوشته
    832
    سپاسگزاری شده
    634
    سپاسگزاری کرده
    0

    توضیح کامل و کاربردی port forwarding

    سلام

    ما در شبکه های کامپیوتری مقوله ایی به نام NAT (Network Address Translation) داریم که به کمک این تکنولوژی (هم سخت افزاری مثل تنظیمات مربوط به این تکنولوژی در روترها و هم نرم افزاری که مثلا در RRAS ویندوزهای Server قابل پیاده سازی هستش) قادر میشیم که به کمک فقط یک Public IP چندین کامپیوتر رو به یک شبکه ی دیگر (مثل اینترنت) متصل کنیم.

    ممکن است که ما پشت Nat مون یک کلاینتی داشته باشیم که مثلا میخواد از پروتکل HTTP استفاده کنه...در اینحالت یک درخواست HTTP از طریق یک پورت دلخواه اون کلاینت (که معمولا پورتی بالاتر از 1024 هستش) به Nat فرستاده میشه...

    Nat با قرار دادن TAG مخصوص خودش بر روی بسته ی درخواستی کلاینت، میاد و آدرس خودش که یک آدرس Public هست (البته میتونه Private هم باشه که فعلا مد نظر ما نیست) رو بر روی بسته قرار میده و باز هم با پورت دلخواه خودش اون بسته رو اینبار به پورت 80 (پورت پروتکل HTTP) و یا پورت 8080 )پورت HTTP Proxy) مخصوص به وب سرور دلخواه میفرسته.

    حالا اون وب سرور با گرفتن درخواست از طریق پورت 80 ش اقدام به فرستادن جواب میکنه...

    در اینجا وقتی که جواب به Nat میرسه، این دستگاه اقدام به چک کردن محتویاتش میکنه و میفهمه که این بسته برای کلاینت داخلی ایی هستش که درخواست رو برای اون فرستاده...حالا این درخواست رو به کلاینت برمیگردونه !


    حالا اگه ما این درخواست رو با پروتکل FTP انجام داده بودیم، این اتفاق نمی افتاد ! چرا ؟!

    مشکل همینجاست !

    Nat ها غالبا Stateful Firewall هستند و فقط اجازه ی ورود ترافیکی رو میدن که قبلا درخواستی برای اون ترافیک به پورت مربوطه فرستاده شده باشه...تفاوت HTTP و FTP اینجاست که درخواستهای FTP و پاسخهاش بر روی دو پورت متفاوت (پورتهای 20 و 21( فرستاده میشن که در نتیجه اگر Nat جواب درخواست FTP رو که برای پورت 21 فرستاده شده بود بر روی پورت 20 دریافت کنه این بسته رو یک حمله در نظر میگیره و یواشکی Discard ش میکنه !


    حالا ما برای این مشکل ساده میتونیم بیایم و بر روی Nat تنظیمات مربوط به پورت 20 رو هم باز کنیم...و یا در برخی موارد به طور آماتور گونه بیایم و به Nat بگیم که "هر پاسخ که برای پورت 20 اومد رو به کامپیوتر فلان منتقل کن !" که به این میگن Port Forwarding...



    ولی اگر مشکل ما یک کمی بزرگ بشه چی ؟!

    کلاینت IRC (که برای چت کردن یوزرها اینترنتی استفاده میشه) یک مثال خوبه ! (در واقع این مثال تو Wikipedia یا منبع سواد من هستش !)

    این کلاینت عادت داره برای وصل شدن به IRC اقدام به باز کردن یک پورت دلبخواهی (بین 6660 و 7000) بکنه و درخواستش رو از اون پورت به IRC بفرسته...از اونطرف IRC هم عادت داره که جوابهاش رو به پورت 113 درخواست کننده بفرسته !

    مشکل چیه ؟! اینه که NAT یک درخواست رو از یک پورت میده و انتظار داره که جوابش رو هم از همون پورت بگیره ولی یک دفعه میبینه که جواب یک درخواست (که بدبخت خودش هم نمیدونه برای کی هستش !) بر روی یک پورت دیگه میاد ! حالا NAT باید چه جوری بفهمه که باید این جواب رو که برای پورت 113 هستش رو به کدوم کلاینت بفرسته ؟!

    در اینحالت ما میایم و روی دستگاهمون قابلیتی رو به نام Port Triggering فعال میکنیم که میاد و هر وقت درخواستی رو بر روی پورتهای بین 6660 و 7000 شنید، پس از فرستادن درخواست، هر جوابی رو که میشنوه ولی برای پورتی هستش که اون قبلا باز نکرده بوده رو یک راست میفرسته به کلاینتی که درخواستی رو از طریق یکی از پورتهای 6660 و 7000 فرستاده بوده !

    و بدین ترتیب مسئله حل میشه !

    البته بگم که دو مقوله ی Port Forwarding و Port Triggering از لحاظ ساختاری با هم متفاوت هستند ولی بعضی اوقات میشه اونها رو یکی دونست و بعضی اوقات دیگه (مثل مسئله ی بالا !) کاربردهای اونها متفاوت هستش !




    موضوعات مشابه:
    ویرایش توسط zamoova : 2010-06-15 در ساعت 02:17 PM
    mgholami، farbodkain، mohammadi4 و 3 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

کلمات کلیدی در جستجوها:

HUAWEI BM632w port forwarding

port forwarding آموزش

آموزش port forwarding

اموزش port forwarding

port forwarding

bm632w port forwarding

نحوه port forwarding

huawei bm632w port mapping

روش port forwardingport forwarding huawei bm632w طریقه port forwardingپورت forwardingport forwarding on huawei bm632wport forwarding bm632wnat huawei bm632wHUAWEI BM632w confighuawei bm632wآموزش کامل port forwardingنحوه ی port forwardingآموزش ip forwardingport forwarding اموزشport mapping hauwei bm632wآموزش کامل rrasport mapping huawei bm632w huawei bm632w port forward

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •