TCP/IP مجموعه اي از پروتکلها (توافق نامه) است که براي انتقال داده ها و ارتباط بين کامپيوترها برروي شبکه و اينترنت طراحي شده است :
IP يا (Internet Protocol) يک پروتکل و استانداري براي ارسال و دريافت اطلاعات بين سيستمهاي مختلف بر روي شبکه و اينترنت است.IP يک پروتکل مبتني بر بسته Packet است يعني زمان ارسال, مثلا يک فايل, آن را به چند بخش به نام بسته تقسيم و بطور مجزا ارسال ميکند. اين بسته ها سپس در مقصد دوباره به هم متصل ميشوند. IP تنها يک عنوان را به اين بسته ها اضافه ميکند که نشاني کامپيوتر مبدا و مقصد است و به ارسال درست بسته ها کاري ندارد. براي کنترل درستي ارسال بسته ها, از پروتکل TCP استفاده ميشود.

TCP يا Transmission Control Protocol يک پروتکل (توافق نامه) مبتني بر پروتکل IP است و براي نظارت بر ارسال درست داده ها برروي شبکه طراحي شده است.هنگام ارسال بسته ها (Packet) پرتوکل TCP يک اتصال موقتي بين کامپيوتر فرستنده داده ها و کامپيوتر گيرنده برقرار ميکند و يک برچسب اطلاعاتي به بسته ها اضافه ميکند در واقع شماره گذاري ميکند تا کامپيوتر گيرنده بتواند اين بسته ها را بترتيب, دوباره بهم متصل کند. اگر هنگام ارسال بسته ها يکي از آنها درست به مقصد نرسد, بار ديگر اين بسته فرستاده ميشود.



موضوعات مشابه: