نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
سپاس ها 5سپاس

موضوع: آدرس MAC چیست؟

  
  1. #1
    نام حقيقي: بیجی بوجی

    عضو عادی شناسه تصویری bijibuji
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    وب
    نوشته
    196
    سپاسگزاری شده
    68
    سپاسگزاری کرده
    40

    Icon12 آدرس MAC چیست؟

    هر کامپيوتر موجود در شبکه به منظور ايجاد ارتباط با ساير کامپيوترها ،مي بايست شناسائي و داراي يک آدرس منحصربفرد باشد . قطعا تاکنون با آدرس هاي IP و يا MAC ( اقتباس شده از کلمات Media Access Control ) برخورد داشته ايد و شايد اين سوال براي شما مطرح شده باشد که اولا ضرورت وجود دو نوع آدرس چيست و ثانيا جايگاه اسفاده از آنان چيست ؟
    MAC Address ، يک آدرس فيزيکي است در حالي که آدرس هاي IP ، به منزله آدرس هاي منطقي مي باشند. آدرس هاي منطقي شما را ملزم مي نمايند که به منظور پيکربندي کامپيوتر و کارت شبکه ، درايورها و يا پروتکل هاي خاصي را در حافظه مستقر نمائيد ( مثلا استفاده از آدرس هاي IP ) . اين وضعيت در رابطه با MAC Address صدق نخواهد کرد و اينگونه آدرس ها نيازمند درايور هاي خاصي نخواهند بود ، چراکه آدرس هاي فوق درون تراشه کارت شبکه قرار مي گيرند .

    دليل استفاده از MAC Address

    هر کامپيوتر موجود در شبکه ، مي بايست با استفاده از روش هائي خاص شناسائي گردد . براي شناسائي يک کامپيوتر موجود در شبکه ، صرف داشتن يک آدرس IP به تنهائي کفايت نخواهد کرد . حتما علاقه منديد که علت اين موضوع را بدانيد . بدين منظور، لازم است نگاهي به مدل معروف Open Systems Interconnect) OSI ) و لايه هاي آن داشته باشيم :

    مدل OSI

    ...

    Network Layer

    لايه سوم

    آدرس IP در اين لايه قرار دارد

    DataLink Layer

    لايه دوم

    آ درس MAC در اين لايه قرار دارد

    Physical Layer

    لايه اول




    شبکه فيزيکي

    همانگونه که مشاهده مي نمائيد ، MAC Address در لايه DataLink ( لايه دوم مدل OSI ) قرار دارد و اين لايه مسئول بررسي اين موضوع خواهد بود که داده متعلق به کداميک از کامپيوترهاي موجود در شبکه است . زماني که يک بسته اطلاعاتي ( Packet ) به لايه Datalink مي رسد ( از طريق لايه اول ) ، وي آن را در اختيار لايه بالائي خود ( لايه سوم ) قرار خواهد داد . بنابراين ما نيازمند استفاده از روش خاصي به منظور شناسائي يک کامپيوتر قبل از لايه سوم هستيم . MAC Address ، در پاسخ به نياز فوق در نظر گرفته شده و با استقرار در لايه دوم ، وظيفه شناسائي کامپيوتر قبل از لايه سوم را بر عهده دارد. تمامي ماشين هاي موجود بر روي يک شبکه ، اقدام به بررسي بسته هاي اطلاعاتي نموده تا مشخص گردد که آيا MAC Address موجود در بخش آدرس مقصد بسته اطلاعاتي ارسالي با آدرس آنان مطابقت مي نمايد؟ لايه فيزيکي ( لايه اول ) قادر به شناخت سيگنال هاي الکتريکي موجود بر روي شبکه بوده و فريم هائي را توليد مي نمايد که در اختيار لايه Datalink ، گذاشته مي شود . در صورت مطابقت MAC Address موجود در بخش آدرس مقصد بسته اطلاعاتي ارسالي با MAC Address يکي از کامپيوترهاي موجود در شبکه ، کامپيوتر مورد نظر آن را دريافت و با ارسال آن به لايه سوم ، آدرس شبکه اي بسته اطلاعاتي ( IP ) بررسي تا اين اطمينان حاصل گردد که آدرس فوق با آدرس شبکه اي که کامپيوتر مورد نظر با آن پيکربندي شده است بدرستي مطابقت مي نمايد .

    ساختار MAC Address

    يک MAC Address بر روي هر کارت شبکه همواره داراي طولي مشابه و يکسان مي باشند . ( شش بايت و يا 48 بيت ) . در صورت بررسي MAC Address يک کامپيوتر که بر روي آن کارت شبکه نصب شده است ، آن را با فرمت مبناي شانزده ( Hex ) ، مشاهده خواهيد ديد . مثلا MAC Address کارت شبکه موجود بر روي يک کامپيوتر مي تواند به صورت زير باشد :

    مشاهده MAC Address

    استفاده از دستور IPconfig/all و مشاهده بخش Physical address :

    00

    50

    BA

    79

    DB

    6A

    تعريف شده توسط IEEE با توجه به RFC 1700

    تعريف شده توسط توليد کننده

    زماني که يک توليد کننده نظير اينتل ، کارت ها ي شبکه خود را توليد مي نمايد ، آنان هر آدرس دلخواهي را نمي توانند براي MAC Address در نظر بگيرند . در صورتي که تمامي توليد کنندگان کارت هاي شبکه بخواهند بدون وجود يک ضابطه خاص ، اقدام به تعريف آدرس هاي فوق نمايند ، قطعا امکان تعارض بين آدرس هاي فوق بوجود خواهد آمد . ( عدم تشخيص توليد کننده کارت و وجود دو کارت شبکه از دو توليد کننده متفاوت با آدرس هاي يکسان ).حتما اين سوال براي شما مطرح مي گردد که MAC Address توسط چه افراد و يا سازمان هائي و به چه صورت به کارت هاي شبکه نسبت داده مي شود ؟ به منظور برخورد با مشکلات فوق ، گروه IEEE ، هر MAC Address را به دو بخش مساوي تقسيم که از اولين بخش آن به منظور شناسائي توليد کننده کارت و دومين بخش به توليد کنندگان اختصاص داده شده تا آنان يک شماره سريال را در آن درج نمايند .
    کد توليد کنندگان بر اساس RFC-1700 به آنان نسبت داده مي شود . در صورت مشاهده RFC فوق حتما متوجه خواهيد شد که برخي از توليد کنندگان داراي بيش از يک کد مي باشند .علت اين امر به حجم گسترده محصولات توليدي آنان برمي گردد .
    با اين که MAC Address در حافظه کارت شبکه ثبت مي گردد ، برخي از توليد کنندگان به شما اين اجازه را خواهند داد که با دريافت و استفاده از يک برنامه خاص ، بتوانيد بخش دوم MAC Address کارت شبکه خود را تغيير دهيد( شماره سريال کارت شبکه ) . علت اين موضوع به استفاده مجدد از سريال هاي استفاده شده در ساير محصولات توليد شده توسط آنان برمي گردد ( تجاوز از محدود مورد نظر ) .
    در حال حاضر احتمال اين که شما دو کارت شبکه را خريداري نمائيد که داراي MAC Address يکساني باشند، بسيار ضعيف و شايد هم غيرممکن باشد.



    موضوعات مشابه:
    ARM، oxision، PersePolis و 2 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: محمد

    عضو غیر فعال
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    سوسنگرد
    نوشته
    5
    سپاسگزاری شده
    1
    سپاسگزاری کرده
    0
    از شما ممونم



کلمات کلیدی در جستجوها:

mac چیست

mac آدرس چیست

mac چیست؟

پروتکل MAC چیست؟

MAC ADDRESS چیست؟

پروتکل MAC

mac چيست

macچیست؟

macچيست

آدرس mac چیست؟

آدرس mac چیست

bssid چیست؟

ادرس mac چیستmac address چيستmac چیست ؟چیست macmac ادرس چیستmac آدرس چیست؟mac ip چیستmacچیستmac ادرس چیست؟mac adress چیستMACچيست؟mac چيست؟mac address چیست ؟

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •