من یک چند وقت ِ خوبیه که به شدت سر اکسچنج سر کار رفتم و به قول بچه‌های گفتنی، اینقدر دهنمون رو سرویس کرده که برامون دهن نذاشته !




داستان اینه که توی یکی دو ماه اخیر یه اتفاق خیلی عجیب توی Exchange 2010 SP1 برامون میافتاد و اونم این بود که بدون اینکه سرویسی بخوابه یا مشکلی در ظاهر چیزی وجود داشته باشه،‌ اکسچنج ایمیل‌هایی که از خارج HUB سرورش به دستش میرسید رو دریافت نمیکرد !



یعنی ایمیل داخل به داخل یا داخل به خارج اوکی بود ولی مثلاً‌ از گوگل بهش ایمیل نمیشد زد یا از یه SMTP‌ سرور داخلی ایمیل دریافت نمیکرد



و وقتی اینجوری میشد ریستارت میکردم سرور و درست میشه تا چند روز بعد همون آش و همون کاسه

سیستم هم ظاهراً‌ هیچ مشکلی نداشت و هر چی هم که این ور اونور رفتم نشد که نشد

تا اینکه بالاخره مشکل رو فهمیدم و گفتم بیام اینجا هم بذارم شاید به درد کسی بخوره !


قضیه اینه که اگر درایو C ویندوزی که رول Hub و DataBase روش نصبه کمتر از 10% جای خالی داشته باشه،‌ اکسچنج به طور اتوماتیک درگاه دریافت ایمیل رو از بیرون میبنده !!!
جالبه که درایوهای DataBase و Log اون بالای 60% خالی بود که ایشون به این چیزا کاری نداره! فضای خالی کمتر از 10% بشه،‌همه چی تعطیل میشه !!!



اینکه من ریستارت میکردم و حل میشد مشکل هم این بوده که مثلاً یک سری pagefile ها و چیزا موقع ریستارت پاک مشد و فضای خالی میرفت بالای 10% و اوکی میشد ولی دوباره برمیگشت سرجاش همه چی بعد از چند روز !


خلاصه که اینکه این رو گفتم که اگر کسی دید مشکل اینجوری داره،‌ حواسش باشه به قضیه !










موضوعات مشابه: