View RSS Feed

سامان زحمتکش

Noise Reduction Method in Tower

Rating: 2 votes, 5.00 average.
توسط - 2012-04-12 - 07:10 PM (بازدید: 5448)
  
صاحبان POP Site های مخابراتی (Wireless) عمدتا به دلیل تداخل امواج دیگر رادیو های دکل خود، شاکی هستند به خصوص بر روی دکلهای شلوغ به مانند ISDPs, ISPs, ارتباطات زیرساختهای خصوصی و غیره . راهکارها به دوشکل قابل بررسی هستند :

1- همزمان سازی موقعیت مکانی ( Gps synchronization)
2- زمین کردن امواج (Wave Grounding System)
3- استفاده ازعلم بارگذاری دکل (Tower Engineering Design)


در ابتدا قصد دارم به نحوه بارگذاری دکل و فواید آن بپردازم، زیرا این مبحث مفیدتر از دیگر راهکارهای حذف اختلالات دکلهای پرازدحام می باشد.
به احتمال زیاد اطلاعات فنی آنتن ها را دیده اید ، این قطعات در مرکز تشعشعی خود دارای میدان مغناطیسی هستند که بسته به جنس و قدرت آنتن این میدان ها متغییر هستند ، اما تاثیراتی که میدان اصلی بر دیگر آنتن های واقع در یک دکل بر روی دیگر آنتن های مستقر می گذارد همواره بیشتر است و متناسب به فرکانس و محل قرارگیری آنتن نسبت به نوع و قدرت آن می تواند تشدید کننده و یا مختل کننده باشد ،اما می توان این عوارض را به درستی مدیریت و حتی کاهش داد.
برای این منظور شما نیاز دارید اطلاعات کاملی از چکونگی قوانین همنهشتی امواج و ساختار رادیو و آنتن ها داشته باشید.



به طور مثال بیشترین مسافت لینک حاضر در پروژه را در نظر داشته باشید:
یکی از ساده ترین راهکارهای این علم فرکانس دهی مناسب نسبت به ارتفاع ست که در آن مهندس طراح دکل بسته به پهنای باند و مسافت لینک مبادرت به محاسبه ارتفاع مناسب قرار گیری آنتن می کند و طبق محاسبات انجام شده بازه ای را بدست می آورد که طی آن لینک به طور کامل دید مستقیم داشته باشد، سپس رنج فرکانسی که در ارتفاع مورد نظر پهنای باند پایداری را ارائه می دهد بررسی می نماید و با توجه مقدار بدست آمده ، رنج ارتفاع محدودتر می گردد (دقت داشته باشید که پایداری لینک باید لحاظ گردد) و در آخر گین آنتن به همراه گین رادیو که تشکیل دهنده گین کل می باشند وارد این بازی می شوند که شما باید چند نکته را در نظر داشته باشید :
1-گین بالا موجب آسیب به کانکتور و بیس مدار می گردد پس باید نسبت به قدرت مانور رادیو ، در غیر این صورت آنتن و رادیو باید رادیو نسبت به لینک انتخاب گردند.
2- امکان افزایش احتمال برخورد صاعقه.
3- افزایش الکتریسته ساکن در آنتن که موجب اختلال عملکرد آن می گردد.
4- مقدار VSWR ، موجب آسیب آنتن در لینکهای دوربرد می شود.
با توجه به این نکات باید دقت داشت که محدوده ارتفاع ، فرکانس (برروی دکل نسبت به تجهیزات) به درستی انتخاب گردند ، سپس نوبت جایگذاری لینک دوم می گردد که باید در محاسبه فرکانسی و جریان برگشتی ، اختلالات ناشی از لینک قبلی نیز لحاظ گردد.

2- زمین کردن امواج (Wave Grounding System)


این گزینه با استفاده از مهار کننده های لوپ های فرعی آنتن بهره گیری می شود که با توجه به گراف مربوطه نسبت به اوج انحراف طراحی مهار کننده انجام می شود و درجای مناسب نسب می گردد.


از مهمترین عامل های این نوع کاهش نویز می توان به گزینه های زیر اشاره کرد :
1- کاهش احتمال اصابت صاعقه (به دلیل میدان مغناطیسی بالای آنتن)
2- رفع لوب های فرعی در حاشیه انتن
3- ایجاد مقاومت مجازی که سبب کاهش آسیب سوختگی و آتش سوزی برد الکترونیک
...


1-همزمان سازی موقعیت مکانی ( Gps synchronization)

این گزینه با استفاده از تکنولوژی جدید در رادیوهایی مانند سلوکتیک ، نترونیکس وغیره به شکلی و در رادیوهای نظیر موتورولا به نحوی دیگر انجام می شود که در این مقاله به علت ضیق وقت به رادیوهای موتورولا می پردازم.

در سیستمهای موتورولا این تکنولوژی نیازمند تجهیزات جانبی می باشد تا بر روی یک دکل همزمان سازی ارسال صورت گیرد ، در این صورت در یک زمان همه رادیو ها با هم شروع به ارسال امواج می کنند و این قابلیت توسط GPS-100 برای رادیو سری 600 موتورولا فراهم می شود و در آخر این قابلیت در موتورولا فعال می گردد.


موفق و پیروز باشید
سامان زحمتکش

esfahanweb، mohammad_2001، kavehashoori و 34 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-04-28 at 09:44 PM by Zahmatkesh

دسته ها
Wireless