View RSS Feed

سامان زحمتکش

(RTLS(Real-time locating system

امتیاز
توسط - 2012-03-26 - 11:22 PM (بازدید: 5314)
  
سیستم (RTLS)Real-time locating system برمبنای تکنولوژیRadio Frequency Identification که به اختصار (RFID) نام دارد.


موقعیتیابی به صورت آنی همیشه یکی از چالشهای فراروی صنعت اتوماسیون بوده و به تناسب نیز راهکارهایی پیشنهاد و به مرور زمان دگرگون و اشکال زدایی شده است.

WiFi_vs_PLK-Granularity.gif


متاسفانه ما در ایران کمتر از تکنولوژی RFID استفاده می کنیم و این مشکل عمدتا از جانب ضعف علمی در حوزه درون سازمانی و امنیتی می باشد. به احتمال زیاد بارها از گیت های فرودگاهی ، حراست اماکن و غیره گذر کردید،اما برخورد فیزیکی همیشه پیشرو بوده است.

Radio Frequency Identification شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی که به اختصار آن را RFID می‌‌گویند یک عبارت کلی است برای تشریح سیستمی که هویت (در قالب یک شماره سریال منحصر به فرد) یک شیء یا انسان را از راه دور با استفاده از امواج رادیویی ارسال می‌‌کند. این سیستم بخشی از تکنولوژی‌های خودکار شناسایی است. (اگر دقت کرده باشید جدیدا در کتابها ازین تکنولوژی استفاده شده است و زمان خارج شدن از کتاب فروشی ها این سیستم غیر فعال می شود.)

شاید فکر کنید در این مقاله قصد دارم به تشریح مجدد RFID بپردازم ، اما سخت در اشتباه هستید و من می خواهم سیستمی را معرفی کنم تا شاید به این تکنولوژی علاقه مند شوید.

سیستم (RTLS) یک نوع از سیستم موقعیتیابی ست که اجازه ردیابی و شناسایی محل صحیح اشیا را دارد. از برچسبهای نشانه گذاری شده متصل به اشیاء ، با خواندن سیگنال های دریافتی به واسطه شبکه بی سیم از این برچسبها برای تعیین مکانشان استفاده می شود. این سیستم عموما به تهیه اطلاعات مکانی از مجموعه فعال ویا غیر فعال (به صورت اتوماتیک) اشاره دارد.

RFID_system_overview.gif


معمولا اطلاعات مکانی سرعت ، جهت ویا جهتگیری چند بُعدی را شامل نمی شود. این اندازه گیری ها را می توان بخشی از یک سیستم ناوبری ، مانور ویا موقعیتیابی دانست.

اصطلاح RTLS در حدود سال 1998 برای شرح یک تکنولوژی در حال ظهور ساخته شده بود که نه تنها شناسایی قابلیتهایی از برچسب های RFID فعال را ارائه می کرد بلکه توانایی مانتیورینگ کامپیوتری برای دیدن موقعیت را داشت. هرچند این قابلیت قبلا توسط ارتش و سازمان های دولتی استفاده شده بود اما این تکنولوژی برای مقاصد تجاری گران می باشد.

در اواخر قرن 19 (اوایل 1990) ایالات متحده دو پروژه بیمارستانی را مبتنی بر رمزگشایی امواج مادون قرمز آغاز کردند.

RTLS مبتنی بر Active RFID بوده و بر اساس نمایه سازی (لیست فرکانس رادیویی) و بخش ایستگاه های اختصاص دهنده خدمات مبتنی بر مکان، کار می کند که از منظر شرکتهای برپا کننده این استاندارد نحوه کار تمام ایستگاه ها پینگ بدون درخواست می باشد. از این رو محدوده اجرای سیستم RTLS منوت به ایستگاههای مورد نیاز شبکه بی سیم بوده و بنابر زیرساخت مربوطه کار می کند.

این سیستم می تواند بر مبنای پردازنده مرکزی و یا مراکز تلفن همراه مجهز به این سیستم بسته به توان برچسب ها و تگهای خود بهرهمند شود. توپولوژی این شبکه ها به چهار روش زیر می باشد:

1-سیگنالهای ID از نودها قابل شناسایی هستند و در یک شبکه سنسوری توسط یک خواننده منطبق با گره نشان داده می شوند.

cs5000_rtls_overview.jpg

2- سیگنالهای ID از نودها قابل برداشت هستند و به علت کثرت خواننده ها در یک شبکه سنسوری متناسب با یک یا چند الگوریتم قابل تخمین می باشند.



3- سیگنالهای موقعیت به عنوان حامل شناسه ها به گره های متحرکی منتقل می شود که در آنها توسط سیستم وایرلس دوم (کانال متفاوت) به محل پروسسور منتقل می شود.

I.I.S. Real Time Location Tracking Thumb FNWS.jpg
4- گره های تلفن همراه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و توسط آنها مسافت محاسبه می شود.

گزینه های 1 و 3 دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند و برای روشن شدن ماجرا به یک ساختمان اداری ویا یک بیمارستان کودکان اشاره می کنم. به طور معمول آنها نیاز دارند که یک نود در زمانی واحد به یک خواننده و علائم راهنما اختصاص داده شود. ازجمله اشکالات این سیستم در مواجه با عوامل طبیعی و فیزیکی موجود در محیط می باشد که در یک شبکه بی سیم تاثیر به سزایی دارند من جمله می توان به دیوارها ،سقف و غیره اشاره کرد.خوانندگان همواره باید با ثبات بسیار محل ها را مرز بندی کنند (مرز بین دو دیوار).

Presentation1.gif

برای گزینه 2 نیاز است که مسافت میان نود ها و شبکه های سنسوری به دقت مشخص و سپس نود قرار داده شود و به آن Localization می گوییم.

ازجمله کارایی این سیستم می توان به پروژه های انجام شده در این حوژه اشاره کرد :

1-بیمارستانها : ثبت موقعیت بیماران (قسمت کودکان ویا بیماران روانی)



Clipboard01.gif
2- بنادر : برای موقعیت یابی کامیون ها

rtls_goal.jpg


3- صنایع عام : خودرو سازی وغیره (جهت مدیریت صحیح پرسنل)



4- صنایع خاص : نظیر نفت ، گاز و پتروشیمی (برای حفظ امنیت ، ایمنی فردی و مدیریت کارآمد)




5- نظامی : برای حراست از اماکن و موقعیتها

کلیپی از استفاده این تکنولوژی در بنادر


با آرزوی بهترین ها برای شما عزیزان
سامان زحمتکش


ARM، masoud_X2، Reza.D و 11 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-06-23 at 06:42 PM by Zahmatkesh

دسته ها
Wireless