View RSS Feed

محمد گنجی

كدام بهتر است ؟ نصب VCenter روي سرور مجازي يا فيزيكي ؟

امتیاز
توسط - 2011-11-30 - 08:33 AM (بازدید: 5738)
  
كدام بهتر است ؟ نصب VCenter روي سرور مجازي يا فيزيكي ؟

نوشته شده در نوامبر 30, 2011
سوالي كه بارها و بارها از متخصصين مجازي سازي در بستر Vmware پرسيده مي‌شود: آيا VCenter Server را در بستر مجازي نصب كنيم يا روي يك سرور فيزيكي؟

مشخص است مجازي سازي فوايد فراواني دارد و به همين دليل است كه به سراغ آن رفته‌ايم اما مخالفان نصب VCenter Server روي سرور مجازي (در واقع كساني كه باورهاي نادرستي دارند) چه مي‌گويند؟ به عقيده آنها اين كار درست نيست به دليل اين باورهاي غلط كه :
- اگر ESXi Server دچار مشكل شود و از كار بيفتد، متوجه نخواهيم شد VCenter روي كدام سرور است و براي مديريت زيرساخت مجازي خود با مشكل روبرو خواهيم شد.
- اگر به هر دليل ماشين مجازي VCenter روشن نشود و يا در بالا آمدن مشكل داشته باشد چه بايد كرد؟
- اصلا درست نيست نرم‌افزار مديريت يك سخت‌افزار روي خود آن نصب شود.
- اين كار فقط به درد محيط‌هاي تستي و آزمايشگاهي مي‌خورد و در محيط عملياتي اقدام درستي نيست.
- با خطاهاي سيستم عاملي چه بايد كرد؟
- و ….
خوب بياييد با دقت بيشتري به اين مساله بپردازيم. اينكه نرم‌افزار در يك سرور فيزيكي نصب شود قطعاً فوايدي خواهد داشت اما از آن طرف با مجازي شدن آن، همه مزاياي مجازي سازي قابل استفاده خواهند بود. براي مثال
- به راحتي مي‌توانيد از ماشين VCenter يك Snapshot تهيه كنيد.
- مي‌توانيد از چند ماشين براي VCenter استفاده كنيد (روي Hostهاي مختلف)
- از DRS مي‌توانيد بهره ببريد.
- و از همه مهم‌تر، قابليت HA به صورت كامل در خدمت شماست.
حال در خصوص مورد آخر كمي توضيح بدهيم. برخي از كارشناسان مي‌پندارند كه اگر سرور ESXi كه VCenter روي آن نصب شده دچار مشكل شود عملا فعاليت‌هاي زيرساخت مجازي آنها هم دچار مشكل شده و طبيعتاً خود VCenter هم با سرور ديگري منتقل نخواهد شد. (قابليت HA دچار مشكل مي‌شود) اما اين تصور اشتباه است.
به ياد داشته باشيد وجود VCenter فقط براي پيكربندي و مونيتورينگ زيرساخت مجازي شما ضروري است. پس از پيكربندي HA، عامل‌هاي مربوطه (Agents) روي خود هاست‌هاي ESXi فعال خواهند شد. در چنين شرايطي، حتي اگر هاست ميزبان سرور VCenter هم دچار مشكلي مانند قطعي برق و خاموش شدن شود، ميزبان‌هاي ديگر حاضر در كلاستر به صورت خودكار مي‌توانند ماشين‌هاي روي آن را بر روي خود روشن كرده و بالا بياورند.
اما اگر VCenter را به صورت فيزيكي پياده كرده باشيد چطور؟ آيا واقعاً حداقل Downtime را خواهيد داشت.؟ فرض كنيد مسوول شبكه شركتي هستيد كه به افراد مختلف در سرتاسر دنيا سرويس مي‌دهد و مجبوريد در اكثر اوقات آن را از نقاط مختلف مونيتور كنيد. در اين صورت، خرابي و خاموشي يك سرور فيزيكي دردسر بيشتري نخواهد داشت؟ در نظر بگيريد كه در همين هنگام، قابليت‌هايي مانند VMotion و DRS كه توسط VCenter مديريت مي‌شوند غير فعال شده‌اند. كدام بهتر است؟ اينكه ساعت 3 صبح چند ساعت وقت صرف كنيد و سري به ماشين فيزيكي بزنيد يا اينكه اين قابليت‌ها را به مدت حداكثر 5 دقيقه (هنگام Migrate شدن ماشين VCenter) نداشته باشيد.؟
اما پاسخ كساني كه مي‌گويند مديريت يك سخت‌افزار نبايد با نرم‌افزارهاي روي خود آن انجام شود چيست؟ بله ! ما هم با شما موافقيم. اين كار منطقي نيست. دقيقاً به همين دليل است كه شما مي‌توانيد VSphere Client را روي هر دستگاه كلاينت با هر سيستم عاملي نصب كنيد و از آنجا به VCenter يا Host هاي خود متصل شويد.
در جواب آنهايي كه مي‌گويند اين كار عملياتي نيست و فقط به درد آزمايشگاه مي‌خورد چه بايد گفت؟ واقعاً جواب واضح است. سرور VCenter چيزي نيست به جز يك سيستم عامل ويندوزي به همراه برخي سرويس‌هاي تحت وب و ديتابيس SQL كه تجربه نشان مي‌دهد چنين سرورهايي در محيط مجازي عالي كار مي‌كنند پس چرا كه نه ؟
سوال بعد اينكه با خطاهاي سيستم‌عاملي چه بايد كرد؟ جواب اين سوال هم واضح است. خطاهاي سيستم‌عاملي و اشتباهات سهوي در پيكربندي قطعاً شما را دچار مشكل خواهند كرد و اين موضوع به فيزيكي يا مجازي بودن ارتباطي ندارد. الته حتي در چنين شرايطي هم مجازي بودن قطعاً بهتر است چون تهيه Snapshot و بكاپ از آن بسيار راحت‌تر است.
در پايان به دو نكته مجددا اشاره مي‌شود
اول اينكه توجه داشته باشيد خرابي و از كار افتادن VCenter منجر به اختلال كامل در سرويس‌هاي شما و انتقال نيافتن ماشين مجازي خودش به هاست ديگر نمي‌شود چون HA Agents روي خود ESXi Host ها اجرا مي‌شوند.
دوم (كه البته خودم روي اين موضوع بحث وشك دارم) اين است كه DRS براي ماشين VCenter غير فعال شود تا همواره بدانيم سرور ما روي كدام Host قرار گرفته است. خودم به شخصه در اين مورد دچار ترديد هستم كه با ابزارهاي مختلف مديريتي و امكان اتصال مستقيم به سيستم‌عامل ميزبان VCenter چرا اين مساله به عنوان Best Practice مطرح شده است. ممنون مي‌شوم دوستان عزيز نظر خود را در اين مورد بفرمايند.
موفق باشيد.
منابع
http://www.vmguru.nl/wordpress/2009/...al-or-virtual/
http://vmguy.com/wordpress/index.php/archives/67

منتشر شده در وبلاگ شخصی من:
http://www.iransec.ir/blog/ganji
halvaei، alimohamadi، gamazuf و 7 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2011-11-30 at 08:35 AM by th95

دسته ها
VMWare

نظر

  1. شناسه تصویری halvaei
    سلام آقای گنجی ممنون از مطلب قشنگتون
    فقط توی مطالب خود vmware هم سرور مجازی یا فیزیکی را توضیح داده و محاسن هر کدام رو گرفته و اینکه هیچ کدام رو بر دیگیری ترجیح نداده .
    th95 سپاسگزاری کرده است.
  2. شناسه تصویری mehdi.g
    من شخصاً با مقاله آقای گنجی موافقم ، می تونید از این سایت هم که استاد اعظم آقای david davis این مقاله رو نوشتند ، استفاده کنید :

    Options for VMware Virtual Center / vCenter Redundancy
    th95 سپاسگزاری کرده است.
  3. شناسه تصویری msafari
    ممنون از مطلب قشنگتون
  4. شناسه تصویری alizzzz
    عالی بود خوشم آمد امید وارم منم لبتونم کمکی در این سایت به هم وطنام بکنم
  5. شناسه تصویری gamazuf
    آقا تشکر زیاد
    بالاخره یه نفر حوصله کرد و این مطلب رو نوشت و
    دوستانی که ما نتونسته بودیم قانعشون کنیم از طریق یک مرجع معتبر قانع کنه
    بازهم دستتون درد نکنه
  6. شناسه تصویری Arefsoft2
    من ویندوز 7 64 بیتی دارم همه چی OK هست ولی وقتی میخواهم VCenter Server 5 را نصب کنم میگه امکان نصب روی پلتفرم شما وجود ندارد CPU INTEL I7 2006 K
  7. شناسه تصویری th95
    نقل قول نوشته اصلی توسط Arefsoft2
    من ویندوز 7 64 بیتی دارم همه چی OK هست ولی وقتی میخواهم VCenter Server 5 را نصب کنم میگه امکان نصب روی پلتفرم شما وجود ندارد CPU INTEL I7 2006 K
    لطفا این موضوع رو در قالب یک سوال در انجمن مطرح نمایید
  8. شناسه تصویری VMwares
    به نظر من هیچ دلیلی برای قرار نداشتن vcenter روی زیرساخت مجازی وجود نداره و شخصا از روزی که با vmware آشنا شدم تا امروز هیچ پروژه ای رو اجرا نکردم که vcenter خودش virtual نبوده باشه و تا الان هم که مشکلی پیش نیومده ( برای هیچ یک از مشتریان ) .
    ولی خوب عقل سلیم میگه که مشکل فقط برای دیگران نیست و یقینا روزی میرسه که یکی از مشتریان من با این مشکل مواجه خواهد شد و به همین دلیل من هر موقع که توی یک پروژه بیش از 2 هاست دارم خیلی راحت یک Rule ایجاد میکنم و vcenter رو به 2 هاست مشخص assign میکنم و با این کار هم از موهبت ha و drs در مورد خود ماشین vcenter بهره مند میشم و همینکه اگر خدای ناکرده سرویس vcenter دچار مشکل شد خیالم راحته که اگر vcenter من روی هاست x نباشه ، حتما روی هاست z قرار داره و نکته دیگه اینه که vmware کلا ادعایی در مورد service نداره و خودش هم میگه اگر یک سرویس برای شما از اهمیت بالایی برخورداره به HW Clustering اکتفا نکنید و از Service Clustering هم در کنارش استفاده کنید و خودش هم نرم افزار خودش رو با این قابلیت ارائه کرده . پس وقتی میشه که با صرف فقط 3 یا 4 گیگ رم ناقابل ( البته در مکان های Mission Critical ناقابله ) 2 تا vcenter داشت چرا این کار رو انجام ندیم ؟ این جمله رو اگر درست یادم باشه 4 میلیارد سال پیش توی فیلم contact شنیدم که " که وقتی میتونی یه چیز رو 2 بار بسازی چرا نسازی " .
    در کل این نکته رو نمیشه نادیده گرفت که در زمانی که disaster رخ میده کنترل کردن مشکلات در دنیای مجازی بار ها و بار ها راحت تره.
    Reza.D، th95 و f14f21 سپاسگزاری کرده‌اند.