View RSS Feed

محمد گنجی

سرويس فايلها يا FSRM در ويندوز 2003 R2 و 2008

Rating: 2 votes, 5.00 average.
توسط - 2011-03-06 - 12:44 PM (بازدید: 11408)
  
سلام
امروز ميخوايم به سرويس مهم و پر كاربردي در ويندوز 2003 آر 2 و ويندوز 2008 بپردازيم كه براي مديريت فايلها كاربرد داره !
اين نوشته بر اساس 2003 تنظيم شده اما 2008 هم بسيار شبيه به همين هست با اين تفاوت كه براي نصب سرويس File System Resource Manager يا FSRM بايد نقش File Server رو راه اندازي (Add File Server Role) و سپس FSRM رو از سرويسهاي زيرمجموعه آن انتخاب و نصب نماييد.
از دوست خوبم رضا عليخاني عزيز (سايت Iransec.ir) هم خيلي ممنونم كه تو اين مورد و موارد بسيار زياد ديگه اي به من كمك ميكنند

مایکروسافت از ویندوز 2000 به بعد، قابلیت سهم‌بندی دیسک یا Disk Quota را برای درایوهای NTFS ارائه کرده است اما این قابلیت چندین محدودیت به شرح ذیل دارد :

ü این محدودسازی‌ها در سطح درایو هستند و نمی‌توان آنها را در سطح شاخه‌ها پیاده‌سازی کرد.
ü سهم‌بندی دیسک‌ها بر اساس هر کاربر است. به عبارت دیگر، سهم‌بندی بر اساس مالک فایل تعیین می‌شود نه بر اساس اینکه فایل‌ها کجا قرار دارد. یعنی وقتی فایل در هرکجای یک درایو باشد، حجم آن از سهم مالک یا Owner فایل کسر می‌شود.
ü سهم‌بندی بر اساس سایز منطقی فایل انجام می‌شود و نه بر اساس حجم واقعی اشغال شده روی دیسک
ü سهم‌بندی را نمی‌توان همزمان برای چند درایو انجام داد. (برای هر درایو جداگانه باید تعریف و اعمال شود.)
ü هنگامی که کاربر از سهم خود تجاوز می‌کند، تنها اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد یک رکورد در Event Logs است.

ویندوز Server 2003 R2 با قابلیت‌های جدید خود بر این محدودیتها فائق آمده است.
قلب اصلی مدیریت Quota در Windows Server 2003 R2 ابزاری جدید به نام File System Resource Manager است. (که به اختصار FSRM نامیده می‌شود). این ابزار از طریق کنسول مدیریتی مایکروسافت (MMC) قابل دسترسی است و از طریق آن می‌توان به صورت متمرکز، اقدامات مختلفی در خصوص مدیریت فایل‌ها را انجام داد که از جملۀ آنها باید به مدیریت سهم‌ها در سطح درایو و شاخه، قابلیت کنترل فایل‌هایی با پسندهای خاص و تواید گزارشات متنوع اشاره کرد.
در این مقاله قصد داریم به اولین قابلیت یعنی مدیریت سهم بر اساس درایو و نیز فولدر بپردازیم.

تفاوت‌های بین سهم‌بندی NTFS و این قابلیت‌های جدید در ویندوز سرور R2 به شرح ذیل هستند:
ü ایجاد و پیکربندی سهم‌بندی‌ها در سطح فولدر در R2 که در NTFS امکان‌پذیر نیست.
ü سهم‌بندی به همه یوزرهایی اعمال شود که فایل‌های خود را در یک شاخه یا درایو ذخیره می‌کنند.
ü سهم‌بندی‌ها و حجم‌ها در حالت جدید بر اساس اندازه فیزیکی و واقعی محاسبه می‌گردد.
ü سهم‌ها را می‌توان بر روی چندین درایو یا فولدر تعیین کرد. (با استفاده از قالب‌ها یا Templates)
ü سهم‌ها را می‌توان برای همۀ زیرشاخه‌های موجود در یک شاخه (حتی آنهایی که بعدا ایجاد خواهند شد) در نظر گرفت.
ü هنگامی که از میزان سهم تجاوز شود، می‌توانید از طریق لاگ ویندوز و یا پست الکترونیکی از آن مطلع شوید یا حتی اجرای یک دستور یا اسکریپت و تولید گزارشات را درخواست کنید.

خوب ! اول از همه باید FSRM را نصب کنیم. این کار هم روی سرور فایل و هم روی سیستمی که می‌خواهیم از آن به مدیریت سهم‌بندی دیسک‌ها بپردازیم نصب شود. در واقع بهتر است بگوییم برای استفاده از این امکانات، همه فایل سرورهای شما باید به R2 ارتقا یابند.

احت‌ترین راه برای نصب FSRM استفاده از Manage Your Server و اضافه کردن نقش File Server است که می‌بینید باعث نصب و اضافه شدن چه مواردی به سرور خواهد شد




اگر این نقش از قبل وجود دارد، برای نصب کامل مولفه‌ها می‌توانید به Add/Remove Windows Components و سپس Management and Monitoring Tools و در بخش Details گزینه File Server Resource Manager را انتخاب کنید.
پس از نصب FSRM می‌توانید روی ریشه اصلی کلیک راست کرده و Connect to Another Computer را انتخاب کنید تا سرور فایل دیگری را مدیریت کنید. از گزینه Quota Management هم برای انجام اعمال مختلف مربوط به سهم‌بندی دیسک‌ها و فولدرها استفاده می‌شود.



برای مثال می‌خواهیم یک محدودیت حجمی روی شاخه‌ای به نام Sales ایجاد کنیم. پرسنل دپارتمان فروش از این شاخه اشتراکی استفاده کرده و سندهایی را برای هم Share می‌کنند. دو جور می‌توان محدودیت یا Quota را اعمال کرد. اول استفاده از قالب‌های پیش‌تعریف شده و دوم تعیین و تعریف قالب‌های جدید با ویژگی‌های دلخواه. برخی قالب‌ها و الگوهای پیش‌ساخته در FSRM وجود دارد که در اینجا می‌خواهیم به عنوان نمونه از یکی از آنها استفاده کنیم.

روی Quota کلیک راست کرده و گزینه Create Quota را انتخاب کنید. شاخه Share را معرفی و در زیر لیست Template ها گزینه Monitor 500 MB را برگزینید. در این حالت تمام تنظیمات تعریف شده در این الگو، به سرعت بر شاخه انتخاب شده اعمال می‌شوند. در این قالب، حداکثر 500 مگابایت فضا برای این شاخه در نظر گرفته می‌شود به علاوۀ تنظیماتی دیگر که جلوتر به آنها خواهیم پرداخت.





اگر خوب دقت کنید (به بخش پایینی که خلاصه یا Summary را نشان می‌دهد) می‌بینید که این اعمال محدودیت به صورت نرم (Soft) است بدان معنا که فقط در هنگام گذتشن از حد مجاز، اعلام هشدار را خواهیم داشت. در مقابل، حالت Hard را داریم که نه تنها هشدارهای لازمه را تولید می‌کند بلکه اجازه گذشتن از این مرز تعیین شده را هم نمی‌دهد. برای مثال در این حالت :

هنگامی که شاخه به 80% حد مجاز تعیین شده برسد، یک Email ارسال می‌گردد.
هنگامی که شاخه به 100% حد مجاز تعیین شده برسد، یک Email ارسال می‌گردد و ضمنا این موضوع لاگ می‌شود.
هنگامی که شاخه به 120% حد مجاز تعیین شده برسد، یک Email (این بار با موضوع هشدار یا Warning) ارسال می‌گردد و ضمنا این موضوع لاگ می‌شود.

دکمه Create را بزنید و محدودیت تعیین شده اعمال می‌گردد. دقت کنید که در پنجره ایجاد شده می‌توانید اطلاعات مفیدی در خصوص این شاخه ببینید. (از جمله میزان محدودیت، وضعیت فعلی، نوع آن (Soft یا Hard) و ...




اما بیایید توضیح مختصری در مورد نحوه ارسال هشدارها از طریق Email بدهیم. برای انجام این کار روی FSRM کلیک راست کرده و Configure Options را زده و یک Email و SMTP Server مربوطه را در برگه Email Notifications وارد کنید. در نهایت برای تست صحت کارکردن آن، کلید Send Test Email Message را بزنید.





استفاده از الگوها و سهم‌بندی‌های خودکار
شرایطی که توضیح داده شد فقط برای مثال و درک بهتر مطلب بود. اما فرض کنید تعداد زیادی از این شاخه‌ها وجود دارد. در چنین حالتی استفاده از راه حل گفته شده بسیار زمان‌بر است. در این وضعیت به تعریف الگوهایی پرداخته و آنها را به شاخه‌ها یا درایوها اختصاص می‌دهیم. می‌توانیم الگوهای موجود را تغییر دهیم یا یک الگوی جدید ایجاد کنیم. بیایید راه حل دوم را تست کنیم.

روی Quota Templates کلیک راست کرده و Create Quota Template را بزنید. نوع آن (Soft, Hard)، محدودیت مورد نظر و بقیه موارد را تعیین کنید. همچنین می‌خواهیم تعریف کنیم که در هنگام پر شدن 75% فضا، به یوزری که باعث این قضیه شده است یک Email ارسال گردد. این مورد در شکل زیر نشان داده شده و البته دقت کنید که موضوع و متن آن را می‌توانید به دلخواه خود تغییر دهید.




حال فرض کنید کاربران بخش حسابداری همگی دارای یک شاخه اختصاصی مربوط به خود هستند که همگی در شاخه اصلی Accounting قرار دارند.




می‌خواهیم این محدودیت را به همۀ آنها و نیز به کاربران آتی (شاخه‌هایی که بعدا ایجاد می‌شوند) اعمال گردد. برای این کار Create Quota را زده و شاخه اصلی یعنی C:\Accounting را انتخاب کرده و قالبی را که ایجاد کرده بودیم برمی‌گزینیم. در نهایت تیک Auto apply template and … را می‌زنیم. با زدن Create شرایطی شبیه به شکل زیر را خواهیم داشت.



به یاد داشته باشید که در آینده، برای تغییر این شرایط تنها کافیست الگوی مربوطه را تغییر دهیم تا به همه شاخه‌ها و یا شاخه‌هایی که از این به بعد ایجاد می‌شوند اعمال گردد.
miladam، mahdy، pooyax و 5 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
Attached Thumbnails پیوست

Updated 2011-03-10 at 11:22 PM by th95

دسته ها
دوره آموزشی مجازی MCSE, MCSA 2003 , Windows Server

نظر

  1. شناسه تصویری asghari70
    تشکر مهندس شما گل این انجمن هستید.
    من در نوبه خود از زحمات شما تشکر می کنم.
    امیدوارم این نوشته ها ادامه داشته باشن.
  2. شناسه تصویری wowboar
    thanx
  3. شناسه تصویری ehsan653
    سلام
    از مطالب پربارتون خيلي خيلي ممنون .
    سوال :
    از اين سيستم توي ورك گروپ چطور ميشه استفاده كرد ؟
    ممنون
    Updated 2011-03-07 at 06:11 PM by th95
  4. شناسه تصویری th95
    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan653
    سلام
    از مطالب پربارتون خيلي خيلي ممنون .
    سوال :
    از اين سيستم توي ورك گروپ چطور ميشه استفاده كرد ؟
    ممنون
    اين سيستم به دامين ربطي نداره
    شما يه ويندوز سرو ر نصب كن اين رو راه بنداز بعد به ملت دسترسي بده و برو جلو
    گرچه دامين داشته باشي خوب خيلي بهتره ! تو دسترسيها و ...
    كلا فايل سرور ميتونه Standalone Server باشه يعني سروري كه عضو دامين نيست !
  5. شناسه تصویری erfan_net
    سلام اقای گنجی.ممنون از کارتون.ضمنا بنده کتاب ccna رو خریداری کردم.واقعا عالیه به حدی جذاب اشاره شده که روزی 4 فصلشو میخونم.خیلی کارتون درستههههههههههههههههههه
  6. شناسه تصویری th95
    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_net
    سلام اقای گنجی.ممنون از کارتون.ضمنا بنده کتاب ccna رو خریداری کردم.واقعا عالیه به حدی جذاب اشاره شده که روزی 4 فصلشو میخونم.خیلی کارتون درستههههههههههههههههههه
    سلام
    شما لطف دارید
    اینطورها هم که فرمودید نیست
    بهرحال ممنون میشم ایرادات مختلف املایی، نگارشی یا مفهومی رو به بنده گوشزد بفرمایید
    ضمنا بسیار متشکر میشم اگر هر جایی رو که احساس میکنید بد توضیح داده شده یا خودتون سوالی در موردش دارید مطرح کنید تا بررسی کنم
    موفق باشید
    banozk سپاسگزاری کرده است.
  7. شناسه تصویری m-hosseini
    سلام خيلي ممنون.اكانت من مشكل خورده
    banozk سپاسگزاری کرده است.
  8. شناسه تصویری hamidkh
    سلام خسته نباشید من گزینه ارسال پیغام بودم توی پست ها پیدا نکردم برای همین اینجا مزاحم شدم. اگه یادتون باشه درمورد ارزیابی مدیریت امنیت اطلاعات با هم توی یک پست صحبت کردیم. الان دیگه اونجا نمیاین؟ از آقای حکیمی چه خبر؟اگه امکانش هست اطلاعات تماس خودتون رو در اختیار من قرار بدید.
    با تشکر
    banozk سپاسگزاری کرده است.
  9. شناسه تصویری azad nk
    سپاسگدارم آقای مهندس گنجی
  10. شناسه تصویری artmees
    merciiiiiiiiiiiii
  11. شناسه تصویری Fa7170
    عالی بود جناب گنجی.
    ebra1980 سپاسگزاری کرده است.
  12. شناسه تصویری kdjjdjfdf
    [COLOR=#333333][FONT=arial]این[/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=arial] [/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=arial]است که همه چیز[/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=arial] [/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=arial]درست[/FONT][/COLOR]
    banihashem سپاسگزاری کرده است.
  13. شناسه تصویری banihashem
    با سلام و عرض تشکر از جناب گنجی
    میخواستم بپرسم آیا در fsrm امکان محدود کردن فایلها را از نظر فرمت امکانپذیر است؟یعنی کاربران نتوانند مثلا فایلهای .exe را آپلود یا دانلود کنند؟ و آیا fsrm با ftp لینک می شود یعنی از محدودیتهای fsrm برای ftp استفاده کنیم؟
    بسیار ممنون و سپاسگزارم
  14. شناسه تصویری mhskhatami
    با سلام
    ضمن تشکر از جناب اقای گنجی من تمامی این مراحل را بروی یکی از سرورهای محل کارم اجرا کردم. از طرفی 13 عدد کلاینت داریم و برای تمامی آنها یک فولدری ساختم و قالب quota برای تمامی کاربران و زیرشاخه ها ایجاد کردم.حالا
    کاربران چگگونه میتوانن اطلاعاتشون در این فولدرها که من ایجاد کردم، share کنند؟ در واقع چطور به این فولدر دسترسی پیدا میکنند؟