View RSS Feed

محمد گنجی

راهنمای ارتقای Schema 2003 به 2008 (برای استفاده از ویژگیهای جدید Group Policy در 2008)

امتیاز
توسط - 2011-02-25 - 08:17 AM (بازدید: 5944)
  
سلام به همه دوستان
اینجا یه سوالی کرده بودم که جناب SADEGH65 زحمت کشیدند و یک لینک برای پاسخ به بنده دادند
گفتم چند خطی از اون رو ترجمه کنم مکنه به درد بقیه دوستان هم بخوره

بحث ما اینه که در ویندوز سرور 2008، بخش Group Policy تغییرات زیادی کرده و امکانات بسیار خوب جدیدی رو در اختیار مدیران شبکه گذاشته ! به دلایل مختلف که شما از من بهتر آگاه هستید، برای خیلی از ما مهاجرت به این ویندوز به سادگی امکان پذیر نیست (مثلا اینکه هنوز ایراداتی داره، جاهاییش رو بلد نیستیم، سنگین تر از 2003 هست و ...)

اما چی کار کنیم که از این امکانات جدید GroupPolicy بتونیم در ویندوز سرور 2003 استفاده کنیم. این سوال من بود و در ادامه هم مطالبی رو که از لینک صادق جان و چند جای دیگه به دست اوردم براتون بیان می کنم :

همین اول باید بگم که این کار ممکن نیست مگر با ارتقای ساختار یا همون Schema دومین (و در واقع فارست) شما به ویندوز 2008. نکته مهم اینه که برای این کار لازم نیست حتما ویندوز 2003 خودتون رو به ویندوز 2008 ارتقا بدید بلکه میشه از ساختار 2008 توی 2003 استفاده کرد. البته بادتون باشه که برای انجام این کار، ویندوزهای 2003 حتما باید SP1 باشند (که خوب مسلما الان دیگه همه ویندوزهای 2003 باید SP2 باشند وگرنه مشکلات زیادی رو شاهد خواهند بود)
خوب ! شاید بد نباشه یک توضیح خیلی مختصر در مورد تغییرات جدید Group Policy در ویندوز ویستا و سرور 2008 بدیم.
در این ویندوزها، نسخه جدیدی از Group Policy ارایه شده که پسوند اون .ADMX هست و بر پایه XML انوشته شده است. بنابراین طبیعیه که ویندوزهایی مثل XP و Server 2003 که از قالب ADM استفاده می کنند این فایلهای جدید رو نتونند مورد استفاده قرار بدند.
راستی یادتون باشه اگه ویندوز ویستا خودتون رو به SP1 ارتقا بدید، قابلیت وصل شدن به سرورهای 2008 و مدیریت تنظیمات دومین و ضمنا اثرپذیری برخی تغییرات Group Policy روی خود ویندوز ویستا رو از دست میدید. برای اینکه این قابلیت رو دوباره به ویستا برگردونید لازمه که بسته Remote Server Administration Tools از آدرس زیر دریاقت و نصب کنید : (حجمش حدود 17 مگابایت هستش. توضیحات مختصری از خود سایت مایکروسافت رو هم میذارم) :

Microsoft Remote Server Administration Tools for Windows Vista
Microsoft Remote Server Administration Tools enables IT administrators to remotely manage roles and features in Windows Server 2008 from a computer that is running Windows Vista with Service Pack 1 (SP1) or later versions of Windows Vista Service Packs.

Download details: Microsoft Remote Server Administration Tools for Windows Vista

خوب ! برگردیم سر اصل مطلب ! چطور ساختار دومین خودمون رو به ساختار ویستا (یا همون ویندوز سرور 2008) ارتقا بدیم. برای این کار به یک سری فایلهای نصب ویندوز سرور 2008 نیاز داریم.
نکته مهم : یادتون باشه که از نسخه RTM ویندوز ویستا استفاده نکنید که شما رو به هدفتون نمیرسونه !
نکته مهم*تر: دیگه احتمالا لازم نیست بگم که حتما و حتما از کل فارست و اکتیو دایرکتوری بکاپ بگیرید. گرچه مایکروسافت میگه مطمئن باشید ولی خوب میدونید که هزار جور مشکل ممکنه پیش بیاد.

خوب ! بریم سراغ دیسک ویندوز 2008 خودمون (فرقی نمیکنه نسخه نهایی و اصلی باشه یا نسخه مجانی که مایکروسافت دراختیارتون قرار میده و میتونید از سایتش دانلود کنید)

حالا روی این دیسک فایل AdPrep.exe رو پیدا کرده و روی سیستم خودتون کپی کنید. قاعدتا باید در آدرس sources\adprep باشه.
راستی اگر ویندوز شما 2008 R2 هستش باید احتمالا برید سراغ شاخه support\adprep و اونجا فایل Adprep32.exe (برای سیستمهای 32 بیتی) و فایل Adprep.exe (برای سیستمهای 64 بیتی) رو استفاده کنید.

نکته : کل شاخه Adprep رو کپی کنید. بعدا ممکنه به دلایل مختلف نیاز بشه !

حالا باید این فایل رو اجرا کنید.
ترجیحا زمان خلوت سرورها رو برای این کار انتخاب کنید و دستور رو از روی سیستمی اجرا کنید که نقش Schema Master به اون سپرده شده. ضمنا کاربری میتونه این دستور رو اجرا کنه که عضو گروههای Enterprise Admins, Domain Admins , Schema Admins باشه

شکل اجرای دستور اینطور هستش (به همین سادگی)


Adprep.exe /ForestPrep یک سری کارها (کلی کارها) پشت سر هم انجام میشه و علت خطاهای مختلف رو هم میتونید با جستجوهای اینترنتی (یا فایل کامل و مبسوط مایکروسافت در این زمینه که آخر این نوشته براتون لینک میذارم) پیدا کنید. فقط این رو بدونید که اگه اوضاع مرتب بشه و مشکلی پیش نیاد مقدار زیر ایجاد میشه و مشخصه Revision در اون برابر 2 خواهد شد


CN=ActiveDirectoryUpdate,CN=ForestUpdates,CN=Confi guration,DC=ForestRootDomain همین دیگه ! چی بگم ! فکر کنم حله !

راستی این فایل Word هم همین توضیحات رو داره ولی توی 75 صفحه که مختون رو میخوره. به نظرم به عنوان مرجع داشته باشیدش بد نیست :
Download details: Upgrading Active Directory Domains to Windows Server 2008 and Windows Server 2008 R2 AD DS Domains

این چند تا لینک هم بد نیست :
این اولی برای اینه که راحت و بی دردسر فایلهای ADM قدیمی رو به نسخه جدید ADMX تبدیل کنید : (به صورت یک Snap-in هست که باید در MMC استفاده بشه)

Download details: ADMX Migrator.

این لینک رو هم ببینید که اصلا ببینید چه فیچرهای جدیدی اضافه شده
Windows Vista Technical Library Roadmap
iman_ards، idmidm، milad0000 و 4 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

نظر

  1. شناسه تصویری asghari70
    تشکر از زحماتی که میکشید.
  2. شناسه تصویری Hanif
    با سپاس
  3. شناسه تصویری SADEGH65
    سلام
    خیلی ممنون محمد جان
    یادش بخیر فکر کنم اولین برخورد مستقیم و جدی بین من و شما بود که واقعا نشان داد چه فرد موثر و با اطلاعات و همتی هستید.
  4. شناسه تصویری m-hosseini
    ممنون و خسته نباشيد
  5. شناسه تصویری hosseinixu
    با تشکر از مطلبتون می خواستم ببینم امکان داره بتونم ازتون مشاوره بگیرم
  6. شناسه تصویری iman_ards
    محمد جان ممنون خیلی کمکم کرد
    th95 سپاسگزاری کرده است.
  7. شناسه تصویری keihan
    یه سوالی داشتم .واسه این gp رو به روز کنی نباید دوتا دستور دیگه رو هم بزنی.
    adprep /domainprep
    adprep /domainprep /gpprep
    فک کنم با اجرا کردن دستور آخر group policy ،سرور2003مون به روز میشه.
    th95 سپاسگزاری کرده است.
  8. شناسه تصویری zendar
    دمت گرم عالیه....
  9. شناسه تصویری rahaniroo
    مطلب خیلی خوبی بود
    قیمت و هزینه های همکار [URL="https://rahavardniroo.com/%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87/"]نصب دوربین مدار بسته[/URL] را در لینک فوق پی گیری کنید.
    :)