View RSS Feed

محمد گنجی

كتاب آزمون و آموزش CCNA-640-802 - گنجي - انتشارات نص

Rating: 5 votes, 4.80 average.
توسط - 2011-02-15 - 08:18 PM (بازدید: 14064)
  
تصویر کتاب


سرفصل ها

CCNA Book Contents.pdf

http://rapidshare.com/files/44846847...k_Contents.pdf
http://www.4shared.com/document/VvKl..._Contents.html


نکته مهم :
این جلد ماقبل آخر هستش
توی جلد آخر اون کلمه تالیف حذف شده
درسته من حذف و اضافه هایی داشتم ولی قطعا اثر ترجمه محسوب میشه



مقـــدمه
در خصوص اهمیت شبکه‌های رایانه‌ای و نقش حیاتی آنها در زندگی امروز، مطالب زیادی نگاشته شده و شاید لازم نباشد در این مقدمه، زیاد به این مساله بپردازیم. تنها به ذکر همین چند نکته بسنده می‌کنیم که بدون این شبکه‌ها، ایجاد ارتباطات در محدوده‌های کوچک و بزرگ جغرافیایی، مدیریت زنجیره‌های تولید و تامین، تراکنش‌های بانکی، به اشتراک‌گذاری سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و اطلاعات و به طور کلی استفاده از فناوری اطلاعات میسر نخواهد بود. بی‌اغراق می‌توان گفت زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباطی در یک کشور، ارتباط مستقیمی با امنیت ملی، توسعۀ صنعتی و مدیریت بحران‌ها در آن دارد.
در چنین شرایطی، یکی از مناسب‌ترین زمینه‌های کاری برای افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینۀ فناوری اطلاعات هستند، بی‌شک شبکه‌های رایانه‌ای است. متخصصین این حوزه، ضمن کسب درآمد بالا، با دنیایی جذاب و منحصر به فرد سر و کار دارند که در آن هر روز یک سناریو و فناوری جدید ظهور می‌یابد.
اما سوال این است که چرا سیسکو؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی با این کمپانی معظم بین‌المللی آشنا شویم. مطمئن هستم پس از مطالعۀ چند سطر بعدی، خود به اهمیت مدارک سیسکو و لزوم داشتن تخصص در این زمینه پی خواهید برد.
کمپانی معظم و چند ملیتی سیسکو در سال 1984 تاسیس شده و مقر اصلی و مرکزی آن در ایالت کالیفورنیا می‌باشد. حدود 65 هزار نفر در بخش‌های مختلف تولیدی و تحقیقاتی این کمپانی کار می‌کنند. شاید باور نکردنی باشد اما آمار و ارقام نشان می‌دهد درآمد خالص این کمپانی در سال مالی 2009 بیش از 6.1 میلیارد دلار بوده است. محصولات این کمپانی در 45 دستۀ مختلف طبقه‌بندی شده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تجهیزات مراکز داده، مسیریاب‌ها، سوییچ‌ها، دوربین‌های شبکه‌ای، تلفن‌های مبتنی بر IP، دستگاه‌های امنیتی، نرم‌افزارهای مدیریت شبکه، سیستم‌عامل‌ها (IOS)، شبیه‌سازهای نرم‌افزاری و ده‌ها عنوان دیگر اشاره کرد.
دقت داشته باشید که سیسکو، محبوبیت و شهرت خود را تنها به دلیل تولید محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دست نیاورده است. اعتبار بین‌المللی فوق‌العادۀ سیسکو به دلیل تحقیقاتی است که در زمینۀ علوم مختلف شبکه انجام داده و از نتیجۀ این تحقیقات در طراحی و تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خود استفاده کرده است. جالب است بدانید متخصصین سیسکو تا کنون ده‌ها پروتکل شبکه‌ای خارق‌العاده را ابداع کرده‌اند که در این کتاب با برخی از آنها مانند CDP و EIGRP آشنا خواهید شد. این پروتکل‌ها در انحصار کمپانی سیسکو هستند؛ اما برخی تولیدکنندگان دیگر با کسب مجوز و خرید حق استفاده، آنها را در محصولات خود پیاده‌سازی کرده‌اند.
گمان می‌کنم دیگر نیازی به توضیح بیشتر در خصوص اهمیت آشنایی با شبکه‌های مبتنی بر دستگاه‌ها و پروتکل‌های سیسکو نباشد. اکنون بیایید به تشریح مختصر دنیای مدارک و مدارج علمی در سیسکو پرداخته و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، طبق آخرین تغییرات، مدارک سیسکو در پنج سطح طبقه‌بندی می‌شوند. این سطوح عبارتند از:
- CCENT (Cisco Certified Entry Networking Technician)
- CCNA (Cisco Certified Network Associate)
- CCNP (Cisco Certified Network Professional)
- CCIE (Cisco Certified Internetwork Expert)
- Cisco Certified Architect



هدف این کتاب، آموزش سرفصل‌ها و مباحث مربوط به آزمون اول دورۀ CCNA است. این مدرک، پیش‌نیاز دیگر مدارک CCNA یعنی Voice، Security، Wireless و Design است. لازم به ذکر است مدرک CCENT شامل سرفصل‌های ساده‌ای می‌باشد که فرض می‌شود خوانندۀ این کتاب با آنها آشنایی دارد. می‌توان گفت کسی که دوره Network+ را گذرانده و یا خود مطالعه کرده و با مفاهیم و موضوعات آن آشنایی دارد، می‌تواند ورود به دنیای سیسکو را با CCNA آغاز نماید. از طرف دیگر، آزمون CCNA 640-802 نیاز به گذراندن و داشتن هیچ مدرک و دورۀ پیش‌نیازی ندارد؛ بنابراین می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شروع مدارج علمی سیسکو باشد. توصیه می‌شود توضیحات جزئی‌تر راجع به دوره و آزمون CCNA 640-802 را که در فصل آخر کتاب آمده است به دقت مطالعه کنید.

هدف کتاب و شیوۀ ارائۀ مطالب در آن
هدف اصلی این کتاب، ارائۀ مباحث مهم دورۀ CCNA به صورت یک جزوۀ آموزشی ارزنده است. در این کتاب، ضمن پرهیز از بیان نکات غیر ضروری، واضح و یا نه چندان مهم، مباحث اساسی که هم در محیط‌های عملی و هم برای آزمون CCNA، حتما باید مد نظر قرار گیرند، به صورت دقیق، با جزئیات، مثال‌ها و اشکال مناسب به شما ارائه شده است. شما می‌توانید از این مجموعه برای ورود به دنیای زیبا و بی‌کران سیسکو و همچنین آمادگی برای شرکت در آزمون CCNA استفاده کنید. نوع ارائۀ مطالب کتاب به‌گونه‌ای است که هم دانشجویان تازه‌کار در سیسکو (که البته آشنایی مختصری با مفاهیم اولیۀ شبکه دارند) و هم کسانی که با سرفصل‌ها تقریباً آشنا بوده و قصد شرکت در آزمون CCNA و کسب این گواهی‌نامۀ معتبر بین‌المللی را دارند، می‌توانند از آن به بهترین وجه ممکن سود ببرند.
سرفصل‌های CCNA در قالب 9 بخش و 32 فصل ارائه شده‌اند و در بخش 10 نیز نکاتی مهم و مفید در خصوص آزمون بین‌المللی CCNA 640-802 آورده شده است. در هر بخش، چندین فصل وجود دارد که همگی از نظر مفهومی و عملکردی شباهت‌های زیادی با هم دارند ولی به هر حال، موضوعات و مفاهیم متفاوت و مختلفی در آنها ارائه شده است. برای مثال در بخش 5 که به شبکه‌های بی‌سیم می‌پردازد، دو فصل وجود دارد که یکی به استانداردها و مفاهیم این شبکه‌ها و دیگری به پیکربندی، پیاده‌سازی و رفع ایراد آنها می‌پردازد. هر فصل شامل موارد زیر است:

• یک عنوان که کلیات موضوع مورد بحث در آن فصل را نشان می‌دهد.
• فهرستی از عناوین مهم مرتبط با فصل مذکور در امتحان CCNA
• یک پاراگراف با عنوان نکات کلیدی که هدف از آن، هدایت سریع ذهن شما به سمت موضوعات اصلی مورد بحث در فصل مذکور است.
• مطالب جزئی و دقیق در مورد هر یک از عناوین آن فصل

ضمناً کتاب به گونه‌ای نگاشته شده است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به شرکت در آزمون CCNA بسیار مفید واقع شود. این افراد باید حدود یک ماه قبل از امتحان، خواندن کتاب را شروع کرده و هر روز یک فصل را به دقت مطالعه و تمرین کنند تا در روز امتحان، شرایطی ایده‌آل داشته و به سادگی در آزمون قبول شوند. گرچه پیشنهاد می‌شود حداقل دو هفته بین پایان این کتاب و آزمون فاصله باشد تا مطالب مبهم دوباره مرور شوند و از آن مهم‌تر، سناریو و تمرین‌های بخش آخر که مربوط به شبیه‌سازی شرایط واقعی برای هر یک از فصول است، به صورت کاملاً عملی (در محیط واقعی یا توسط شبیه‌سازیهای قدرتمندی که در لوح فشردۀ کتاب وجود دارند) پیاده‌سازی گردند تا تسلط مناسبی بر موضوعات و سرفصل‌های دورۀ CCNA حاصل شود.

چه کسی باید این کتاب را بخواند؟
مخاطبان و خوانندگان این کتاب را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

• همۀ افرادی که قصد ورود به دنیای مدارک و درجات علمی سیسکو را داشته و البته در حال حاضر آشنایی کلی با مباحث و مفاهیم شبکه‌ها (در حد دورۀ Network+ را دارند)
• کسانی که دورۀ CCNA را گذرانده و یا خود مباحث آن را مطالعه کرده‌اند و اکنون قصد شرکت در آزمون CCNA 640-802 و کسب این مدرک معتبر بین‌المللی را دارند.
• افرادی که دورۀ CCNA را گذرانده‌اند و با مباحث آن آشنایی دارند اما به دنبال شرکت در دوره‌های پیشرفته‌تر سیسکو بوده و قصد دارند مروری سریع و البته جامع بر مباحث دورۀ CCNA داشته باشند. همان‌گونه که می‌دانید، دورۀ CCNA پیش‌نیاز شرکت و کسب گواهی‌نامه‌های بسیاری از دوره‌های پیشرفته‌تر سیسکو مانند CCNA Security 640-553، CCNA Voice 640-460 و یا مدارک سطح بالاتر مانندCCNP Switch 642-813 می‌باشد.

لوح فشردۀ ضمیمۀ کتاب
همراه با کتاب، یک لوح فشرده (DVD) به شما عزیزان ارائه خواهد شد. این لوح فشرده حاوی کتب الکترونیکی، نمونه سوالات، آموزش‌های ویدیویی، کارت‌های یادگیری سریع (Flash Cards) و شبیه‌سازهای مختلف است که می‌توانند برای یادگیری مطالب و شرکت در آزمون بسیار مفید واقع شوند. از جملۀ مهم‌ترین برنامه‌ها و آموزش‌های این لوح فشرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شبیه‌ساز Packet Tracer 5.2 به همراه فایلهای آموزشی و نمونه‌های از قبل آماده شده
• شبیه‌ساز Graphical Network Simulator 3 (GNS3)
• کتب الکترونیکی ICND1، ICND2 و CCNA 640-802 انتشارات سیسکو
• اسلایدهای آموزشی موسسۀ Sybex
• فیلمهای آموزشی CCNA و CCENT (Video Mentor، TrainSignal و TurboCert)
• فایل‌های صوتی آموزشی
• نمونۀ سوالات آزمون CCNA
در پایان جا دارد ضمن قدردانی از اعتماد دست‌اندرکاران موسسۀ با سابقه و خوشنام نص به اینجانب، از همۀ اساتید بزرگوارم، به خصوص آقایان مهندس سعید قنبری، هاشم حبیبی و حسین شاملو تشکر نمایم که بدون استفاده از محضر آنها، شاید این اثر هیچ‌گاه نگاشته نمی‌شد. همچنین عرض ارادت ویژه‌ای دارم به آقایان مهندس علیپور، افضلان و حکیمی و همۀ دوستان ارزشمندم در انجمن علمی PersianNetworks که صمیمانه در راستای افزایش غنای علمی این کتاب مرا یاری کردند.

برای همۀ شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم با مطالعۀ دقیق و انجام تمرینات مناسب، کاملاً با مفاهیم و دروس مرتبط با مدرک CCNA آشنا شده و بر آنها مسلط گردید و پس از آن، مسیر خود به سمت مدارک و مدارج بالاتر در دنیای شگفت‌انگیز شبکه‌های سیسکو را ادامه دهید. شخصاً پیشنهاد می‌کنم حتماً یکی از دوره‌های تکمیلی CCNA مانند CCNA Security، CCNA Voice یا CCNA Wireless را هم بگذرانید تا بتوانید خود را به عنوان یک متخصص امنیت، ارتباطات تلفنی مبتنی بر شبکه و یا متخصص شبکه‌های بی‌سیم معرفی نموده و فرصت‌های شغلی خوبی را برای خود پدید آورید.

محمد گنجی
شهریور ماه 1389
DaNi_84، it_ict، mahyar49 و 2 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
Attached Thumbnails پیوست

Updated 2011-02-21 at 09:05 AM by th95

دسته ها
دسته بندی نشده

نظر

صفحه 2 از 2 اولیناولین 1 2
  1. شناسه تصویری abbass65
    سلام
    آقا من این کتاب رو خریدم
    نکته اول که خیلی مهمه اینه که یکم سخت گیر میاد
    توی اهواز فقط یه کتاب فروشی ( کتاب شهر ) داشت که من اتفاقی دیدم و خریدمش
    به نظر کتاب خوبی میاد ولی من کتاب اصلش رو نتونستم گیر بیارم توی دی وی دی ش هم نبود
    اگه بتونید لینک کتاب اصل رو بذارید ممنون میشم
    با تشکر
  2. شناسه تصویری th95
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbass65
    سلام
    آقا من این کتاب رو خریدم
    نکته اول که خیلی مهمه اینه که یکم سخت گیر میاد
    توی اهواز فقط یه کتاب فروشی ( کتاب شهر ) داشت که من اتفاقی دیدم و خریدمش
    به نظر کتاب خوبی میاد ولی من کتاب اصلش رو نتونستم گیر بیارم توی دی وی دی ش هم نبود
    اگه بتونید لینک کتاب اصل رو بذارید ممنون میشم
    با تشکر
    سلام
    لینک کتاب اینجا هست

    http://forum.persiannetworks.com/f10....html?langid=1

    مورد شما رو هم به انتشارات منعکس کردم
    خودم هم دقیقا نمیدونم کجاها توزیع میکنند و به چه شکلی
    اما نص موسسه خیلی معتبریه و قطعا کانالها و متدهای توزیع و نمایندگان خاصی رو برای این کار داره
    میپرسم و خبر میدم
  3. شناسه تصویری paravand20
    موفق و سر بلند باشبد
    امیدوارم شما هم بشیوه تدریس استاد شاملو کتابیتون رو تالیف کرده باشین
  4. شناسه تصویری hade_hs
    سلام دوستان عزیز یک سوال داشتم می خوام بدونم بر اینکه به جای nvr از کامپیوتر استفاده کنم باید حتما ویندوز سرور نصب کنم یا اینه با ویندوز معمولی هم میشه و اگه بخوام ویندوز سرور نصب کنم چطوری باید روی یک سیستم cori3 نصب کنم با تشکر
صفحه 2 از 2 اولیناولین 1 2