View RSS Feed

محمد گنجی

جلسه 27 - ویندوز سرور 2008 - جلسه سوم

Rating: 3 votes, 4.67 average.
توسط - 2011-02-25 - 08:10 AM (بازدید: 7366)
  
بحث در مورد تفاوت‌ها و سرویس‌های جدید اضافه شده به Windows Server 2008 R2 بسیار زیاد است بنابراین تصمیم گرفتم فعلا مباحث جلسه قبل (مزایای جدید اضافه شده به Windows Server 2008 R2 ) را کنار گذاریم و هر از چند گاهی چند مورد از امکانات و تفاوت‌ها و سرویس‌های جدید 2008 را بیان کنیم.

در ادامه قصد داریم به بحث نصب Windows Server 2008 R2 ، ارتقای سیستم عامل‌های قبلی به آن و نصب این سیستم عامل در حالت Core بپردازیم که پیش از این در موردش صحبت کردیم.

اول از همه بیایید به می‌نیمم سخت‌افزارهای مورد نیاز برای نصب Windows Server 2008 R2 اشاره کنیم. فرقی نمیکند که آن را برای یک محیط کاملا عملیاتی میخواهید یا آزمایشی. می‌نیمم سخت‌افزارهای زیر باید وجود داشته باشند.

پردازنده:
64 بیتی با سرعت حداقل 1.4 گیگاهرتز

حافظۀ RAM:
حداقل 512 مگابایت : پیشنهادی : 2 گیگابایت : حداکثر 32 گیگابات برای نسخه استاندارد و تا 2 ترابایت برای نسخه‌های Enterprise و Data Center

دیسک سخت:
حداقل 32 گیگابایت : پیشنهادی : 40 گیگابایت برای نصب کامل و 10 گیگابایت برای نصب Core

به یاد داشته باشید این موارد فقط برای خود ویندوز و سرویسهای عادی و معمولی آن هستند. برای مثال اگر شما قصد استفاده از Exchange 2010 روی Windows Server 2008 R2 را دارید بسیار بیش از 2 گیگابایت رم نیاز خواهد بود. یا مثلا اگر قصد دارید روی آن SQL Server 2008 R2 را نصب کنید و به 10 هزار کاربر سرویس دهید، حداقل 32 گیگابایت رم نیاز دارید. بنابراین اینها را به عنوان حداقل‌های نصب ویندوز در نظر بگیرید و پس از نصب سرویس‌ها و برنامه‌های مورد نظر خود و با استفاده از ابزارهای ویندوز ببینید سخت افزارهای فعلی جواب کار شما را می‌دهند یا باید سیستم را ارتقا دهید.

انتخاب نسخۀ مناسب
شاید در ایران این مساله چندان به چشم نیاید. همۀ نسخه ها کرک شده موجود است و شما هم احتمالا دوست دارید بهترین نسخه را نصب کنید. اما دو نکته را در نظر داشته باشید. اول اینکه ممکن است در کشور دیگری باشید و بخواهید Windows Server 2008 R2 را نصب کنید و دوم اینکه ممکن است هر چه نسخۀ شما پیشرفته‌تر باشد، سخت‌افزارها و فضای بیشتری روی هارد بخواهد که عملا مورد نیاز شما نباشد.

بهرحال شرایط خود را بررسی کرده و نسخه و نگارش مناسب را برگزینید. برای مثال سازمانی که در آن از 16 دستگاه به عنوان Failover استفاده می‌شود باید نسخۀ Enterprise را انتخاب کند و یا اگر نیاز به مجازی سازی با Hyper-V دارید، نسخۀ استاندارد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

نصب جدید یا ارتقا ؟ مساله این است !
قطعا شما هم در این خصوص فکر کرده‌اید که آیا سرورهای قبلی را ارتقا دهیم به 2008 یا از اول این سیستم عامل را نصب کنیم. نصب از ابتدا می‌تواند خیال شما را در خصوص اشکالات فعلی راحت کند چرا که همه چیز از نو بنا می‌شود. اما از طرف دیگر احتمالا نیاز دارید بسیاری از تنظیمات و موارد قبلی در نظر گرفته شده را مجددا انجام دهید. بهرحال باید مستندات کاملی در خصوص شبکه و سرویسهای خود داشته باشید تا در چنین شرایطی چیزی را از دست ندهید.
اگر به سراغ ارتقا بروید، تنظیمات، گروه‌ها، دسترسی‌ها، کاربران و ... به صورت قبلی باقی می‌مانند و دیگر نیازی به درست کردن آنها نیست. به یاد داشته باشید برای نصب Windows Server 2008 R2 مانند هر محصول و فناوری دیگری، حتما از اطلاعات خود نسخۀ پشتیبان تهیه کنید و ترجیحا قدم به قدم به سراغ آن بروید. هر زمان که مطمئن شدید همه چیز به خوبی کار می‌کنید به Windows Server 2008 R2 سوییچ کنید.

برای ارتقا به Windows Server 2008 R2 شما باید یک ویندوز سرور داشته باشید. ارتقا از سیستم‌عام‌های کلاینت مانند XP، ویستا یا 7 به Windows Server 2008 R2 امکان‌پذیر نیست. در خصوص ارتقا از ویندوزهای سرور هم محدودیت‌هایی وجود دارد که در ادامه می‌بینید:


ارتقا از Windows Server 2008 به Windows Server 2008 R2 :
کاملا ساپورت می‌شود.

ارتقا از نگارش Core سیستم عامل Windows Server 2008 به Core سیستم Windows Server 2008 R2
کاملا ساپورت می‌شود.

ارتقا از Server 2003 SP1 به Windows Server 2008 R2
کاملا ساپورت می‌شود.

ارتقا از Server 2003 SP2 به Windows Server 2008 R2
کاملا ساپورت می‌شود.

ارتقا از Windows NT 4.0 به Windows Server 2008 R2
ساپورت نمی‌شود.

ارتقا از Windows 2000 Server به Windows Server 2008 R2
ساپورت نمی‌شود.

ارتقا از ویندوز XP 64 بیت به Windows Server 2008 R2
ساپورت نمی‌شود.

ارتقا از ویندوز ویستا 64 بیت به Windows Server 2008 R2
ساپورت نمی‌شود.

ارتقا از هر نسخه 32 بیتی سیستم عامل ویندوز
ساپورت نمی‌شود.


نکتۀ 1:
ارتقا مستقیم از هر نسخۀ Windows Server 2003 به Windows Server 2008 R2 حالت Core امکان‌پذیر نیست.

نکتۀ 2:
اگر هنوز هم سرور NT 4.0 یا Server 2000 دارید و نگه داشتن تنظیمات فعلی آن برای شما حیاتی است، ابتدا آن را به 2003 ارتقا دهید و سپس ارتقا به Windows Server 2008 R2 را در دستور کار قرار دهید.


تصمیم در خصوص نوع سروری که می‌خواهید نصب کنید.
شما می‌توانید سرور جدید را عضوی از دامین کنید یا به احتمال زیاد اصلا در نقش خود DC از آن استفاده کنید یا آن را به صورت یک سرور جدا (Standalone) مورد استفاده قرار دهید. همچنین میتوانید آن را در حالت Core هم نصب نمایید.

تکلیف دو مورد اول که مشخص است. در حالت Standalone سرور شما به دامین اتصال پیدا نمی‌کند که بدین وسیله برخی مزایا را از دست می‌دهید اما به هر حال برخی گرفتاری‌ها هم از بین می‌رود.

در خصوص حالت Core هم که صحبت کردیم. نگارشی با کمترین برنامه‌ها (در واقع فقط فایل‌های ضروری) که محیط گرافیکی هم ندارد و می‌تواند نقش‌های مختلفی چون AD، DHCP، DNS، file Server، Print Server، Media Server و Web Server را برای شما سرویس دهی نماید.

دستور oclist روی یک ویندوز Core نقش‌های قابل نصب را به شما نشان می‌دهد. ضمنا در Windows Server 2008 R2 دستور جدیدی با نام SCONFIG ارائه شده که مدیریت و پیکربندی سرویس‌های ویندوز Core را آسان‌تر می‌سازد.




نمونه ای از خروجی دستور OCLIST


------------------------




نمونه ای از خروجی دستور SCONFIG

جلسه بعد به نصب ویندوز از نو و ارتقای آن از نسخه ها قبلی می‌پردازیم.
peyman_tbz، parsmehan، itpirooz و 7 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
Attached Thumbnails پیوست

Updated 2011-02-25 at 08:13 AM by th95

دسته ها
دوره آموزشی مجازی MCSE, MCSA 2003 , Windows Server

نظر

  1. شناسه تصویری erfan_net
    سلام .بازم دستت درد نکنه که وقتتون رو در اختیار مون قرار دادید.
  2. شناسه تصویری andishee
    سلام
    مثل هميشه عالي بود
    عاالييي
    جناب گنجي بازم تاكيد ميكنم اگر در امر تايپ و نوشته ها كمكي لازم شد بنده در خدمتم جدي ميگمااااااا آخه به نظرم كمك ميشه به ترويج علم و....
    خلاصه مخلصيم
  3. شناسه تصویری Farzin
    سلام
    اول دست شما درد نکند و امیدوارم همیشه موفق باشید.
    دوم بخاطر عقب ماندگی خودم از جلسات آموزشی تان ببخشید.
    در مورد جلسه 11 : گفته بودید که فایلهای evt ظرفیتی برابر 512 کلیوبایت دارند و اگر پرشوند کابران دیگر لاگ نمی شوند. (بطور دقیق فایل Secevent.evt)
    1- چگونه ظرفیت این فایلها را می توان افزایش داد؟
    2- این عدم لاگ شدن کاربران در اثر پرشدن شامل Admin هم می شود؟
    3- اگر ظرفیت پرشد چگونه می توان مشکل عدم لاگ شدن را حل کرد؟

    با تشکر فراوان
    راستی کتابتان را هم خریدم. ولی هنوز پست آن را تحویل نداده است. احتمالا از بابت آن هم مزاحمتان خواهم شد.
  4. شناسه تصویری th95
    نقل قول نوشته اصلی توسط Farzin
    سلام
    اول دست شما درد نکند و امیدوارم همیشه موفق باشید.
    دوم بخاطر عقب ماندگی خودم از جلسات آموزشی تان ببخشید.
    در مورد جلسه 11 : گفته بودید که فایلهای evt ظرفیتی برابر 512 کلیوبایت دارند و اگر پرشوند کابران دیگر لاگ نمی شوند. (بطور دقیق فایل Secevent.evt)
    1- چگونه ظرفیت این فایلها را می توان افزایش داد؟
    2- این عدم لاگ شدن کاربران در اثر پرشدن شامل Admin هم می شود؟
    3- اگر ظرفیت پرشد چگونه می توان مشکل عدم لاگ شدن را حل کرد؟

    با تشکر فراوان
    راستی کتابتان را هم خریدم. ولی هنوز پست آن را تحویل نداده است. احتمالا از بابت آن هم مزاحمتان خواهم شد.
    سلام
    به راحتی Properties بگیرید و ضریبی از 64 را برای حجم فایل در نظر بگیرید (البته خود ویندوز به یک ضریب 64 کیلو رندش میکند)

    در مورد سوال دوم هم فکر کنم این جمله کافی باشد
    The security log on this system is full. Only the administrator can log on to fix the problem

    و این هم لینک
    "The security log on this system is full" message when you try to log on to a computer that is running Windows XP or Windows Server 2003
    fidnah، gitaro و ebra1980 سپاسگزاری کرده‌اند.