View RSS Feed

محمد گنجی

جلسه 25- ویندوز سرور 2008 - جلسه اول

Rating: 5 votes, 5.00 average.
توسط - 2011-02-06 - 11:53 AM (بازدید: 10660)
  
ویندوز سرور 2008 جدیدترین محصول کمپانی مایکروسافت برای شبکه‌هایی است که به صورت سرور و کلاینتی (یا به قول فرهنگستان مشتری و خدمتگزار ! ) کار می‌کنند. این سیستم عامل در نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شود که برخی از آنها برای میزبانی وب‌سایتها استفاده می‌شوند و البته نسخه‌هایی هم هستند که به عنوان سرور در مراکز دادۀ عظیم به کار گرفته می‌شوند. این ویندوز دارای فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای خصوصا دز حوزه‌های مدیریت شبکه و امنیتی هستند که باعث اشتراک‌گذاری برنامه‌ها و اطلاعات بین هزاران کلاینت به صورت کاملا امن و سریع و با انعطاف‌پذیری فراوان می‌گردند.
این ویندوز مزایای بسیار زیادی نسبت به نسخۀ قبلی خود یعنی ویندوز سرور 2003 دارد (گرچه ویندوز 2003 هم برای خود قدر قدرتی بود که سالهاست روی سیستم‌های فراوانی به میلیون‌ها مشتری خدمات می‌دهد). برخی از این مزایا عبارتند از:


- مدیریت و پیکربندی آن ساده‌تر است. با استفاده از Server Manager در ویندوز سرور 2008 که جایگرین ابزارهای مختلف شده است می‌توانید با یک رابط گویا و ساده، نصب، پیکربندی و مدیریت سرویس‌ها و نقش‌های مختلف یک سرور را انجام دهید.

- امنیت بالاتری دارد. این موضوع در بخش‌های مختلفی چون محافظت از کل شبکه، تصدیق هویت کاربر، کنترل دسترسی کاربر، حفاظت از اطلاعات ذخیره شده و انتقال آنها در شبکه و مدیریت امنیت مشهود است.

- ارائه دهندۀ سرویس وب با قدرت بسیار بیشتر که این امر را مدیون سرویس اطلاعات اینترنتی نسخه 7.5 (IIS 7.5) است.

- ارتباطات راه دور امن‌تر و آسان‌تر. در ویندوز سرور 2008 دو ماژول Terminal Service Gateway و Terminal Services RemoteApps اضافه شده که امنیت و راحتی را در اتصال یک کاربر راه دور به شبکه و اجرای برنامه‌ها به شدت بهبود بخشیده‌اند.

- بهبود قابلیت سفارشی‌سازی یک سرور. با استفاده از Service Manager تنها نقش‌ها، سرویس‌ها و برنامه‌ها و فایل‌های جانبی نصب خواهند شد که می‌خواهید نصب کنید و به آنها نیاز دارید و در نتیجه سرعت شما بالاتر، کارتان راحت‌تر و امنیت‌تان نیز افزون‌تر است (هر چه سرویس و فایل اضافۀ فعال بیشتری وجود داشته باشد، احتمال بروز حملات نیز بیشتر است)

- خط فرمان بسیار تواناتر. در ویندوز سرور 2008 شما یک Power shell بسیار قوی دارید که حتی شاید اغراق نباشد بگوییم بعضا ترجیح می‌دهید برخی پیکربندی‌ها را با استفاده از آن (و نه محیط گرافیکی) به انجام برسانید. همچنین می‌توانید اصلا بخش گرافیکی را نصب نکنید (مانند برخی نسخه‌های لینوکس) و فقط هسته (core) مورد نیاز خود را نصب و با Power Shell آن را به راحتی و دقت پیکربندی کنید.

قصد ما در این آموزش بررسی Windows Server 2008 R2 یا همان Release 2 است که امکانات بسیار بیشتری دارد.

خوب ! بیایید نگارش‌های مختلف ویندوز Server 2008 R2 را به صورت اجمالی بررسی و مقایسه کنیم.

این ویندوز نگارش‌هایی به شرح ذیل دارد:


نگارش استاندارد. (Standard)
یک نسخۀ نسبتا کامل مخصوص سازمان‌های کوچک تا متوسط که اغلب ویژگی‌ها و نقش‌های مورد نیاز در یک شبکه را داراست. این ویندوز را می‌توان نسخۀ جدید ویندوز 2003 استاندارد دانست. این ویندوز را می‌توان به دو صورت Core و Full نصب کرد و دارای نسخه‌های 32 بیتی و 64 بیتی است.

نگارش سازمانی (Enterprise).
یک سیستم عامل تمام و کمال برای سازمان‌های بزرگ که در حوزه‌های مختلف خصوصا تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کنند. امکانات توسعه‌ای و راهکارهای موجود در این نگارش نسبت به نگارش استاندارد بسیار بیشتر است و مواردی چون کلاسترینگ خطا (Failover Clustering) و AD Federation Services در آن دیده می‌شود. این ویندوز را هم می‌توان به دو صورت Core و Full نصب کرد و دارای نسخه‌های 32 بیتی و 64 بیتی است.

نگارش مرکز داده (Data Center)
از اسمش مشخص است که با چه غولی رو کار داریم. سیستم عاملی برای بزرگ‌ترین سازمان‌ها با کسب و کارهای مختلف و راهکارهای یکپارچه که امنیت نیز برایشان بسیار مهم است. بسیار عالی برای پیاده‌سازی راهکارهای مجازی سازی (Virtualization). جالب است بدانید این ویندوز از 64 پردازنده (فیزیکی) پشتیبانی می‌کند و قادر است برای اجرای یک برنامه، همزامان از همۀ آنها استفاده نماید.

نگارش بنیادی (Foundation)
سیستم عاملی مقرون به صرفه با امکانات نسبتا محدود برای کسی و کارهای کوچک که به راحتی نصب و راه‌اندازی می‌شود و خدمات و سرویس‌های معمول یک شبکۀ کوچک را به شما ارائه می‌دهد. این نگارش حالت نصب Core را ندارد.

نگارش سرویس‌دهندۀ وب (Web Server)
دارای IIS 7.5 و طراحی شده مخصوص ارائۀ سرویس به بازدیدکنندگان سایت‌ها و دارای امکاناتی منحصر به فرد برای میزبانی از صفحات وب که با برنامه‌ها و زبان‌های مختلفی ایجاد شده‌اند. اگر سایت اینترنتی (یا بهتر بگوییم مجموعه‌ای از ده‌ها سایت اینترنتی) دارید و به دنبال یک سیستم عامل کم هزینه اما با امکانات امنیتی و مدیریتی خارق‌العاده می‌گردید، راه‌حل همین نگارش است. . این نگارش حالت نصب Core را ندارد.

نگارش محاسبات سنگین (HPC Server – High-Performance Computing)
نگارشی که مختص سازمان‌ها و افرادی است که با برنامه‌های سنگین محاسباتی کار می‌کنند. این سیستم عامل هم بر روی رایانه‌های شخصی مخصوص این محاسبات (اصطلاحا آنها را Workstation های محاسباتی می‌نامند) قابل نصب و استفاده است و هم روی سرورهایی که در کنار هم هزاران Node را تشکیل می‌دهند تا یک سری محاسبات بسیار سنگین و پیچیده را به صورت کلاستری انجام دهند. کسانی که با برنامه‌هایی نظیر Ansys و Matlab پروژه‌های سنگین انجام می‌دهند الان باید حسابی حواسشان به این نسخه معطوف شده باشد.

نگارش مخصوص سیستم‌های Itanium-Based
باز هم سیستم عاملی بسیار قدرتمند برای سازمان‌های بزرگ که در سیستم‌های آنها از نسل جدید پردازنده‌های اینتل با نام Itanium استفاده می‌شود. . این نگارش حالت نصب Core را ندارد.


حالت Core چیست ؟
منظور از حالت هستۀ اصلی یا Core در نصب سیستم عامل سرور 2008 حالتی است که در آن ویندوز بدون بسیاری از مولفه‌های گرافیکی و محیطی غیر ضروری نصب می‌شود تا در سبک‌ترین حالت ممکن روی رایانه قرار گیرد و بتواند با استفاده از سخت‌افزارهای موجود، واظیف محوله را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
ویندوز Server 2008 R2 در حالت نصب Core (که در نگارش‌های Enterprise, Data Center و Standard وجود دارد) سرویس‌های زیر را ارائه می‌دهد :

Active Directory Certificate Services
Active Directory Domain Services
Active Directory Lightweight Directory Services
DHCP Server
DNS Server
File Services
Hyper-V
Media Services
Print Services
Web Services (IIS)

البته نگارش Web Server هم حالت Core دارد که در آن فقط سرویس‌های IIS, DNS و Media Services را ارائه می‌دهد.


برای مقایسه امکانات این نگارش‌ها جدول کاملی وجود دارد که از لینک زیر قابل دریافت است :

Windows Server 2008 R2: Differentiated Features.

به یاد داشته باشید که ویندوز 2008 از لحاظ ظاهری چندان شبیه به ویندوز 7 نیست و امکانات گرافیکی و ظاهر زیبای آن را که همگی به نوعی در قابلیت Aero ویندوز 7 وجود دیده می‌شود ندارد چرا که به هر حال این سیستم عامل مخصوص سرویس‌دهنده‌هاست نه کاربران نهایی.
ظاهر ویندوز سرور 2008 بسیار شبیه به ویندوز سرور 2003 است. شکل زیر را ببینید :




در پایان این جلسه می‌خواهم چند ویژگی جالب را که در ویندوز S2008R2 وجود دارد به شما معرفی کنم تا در جلسات بعد ان شاء ا.. کار را جدی‌تر دنبال کنیم.

تعمیر خودکار سیستم NTFS یا NTFS Self Healing:
در این ویندوز اشکالاتی که در فایل‌ها و شاخه‌ها پدید می‌آید به صورت خودکار تشخیص داده شده و به بهترین شکل ممکن در پشت صحنه رفع می‌گردد. بنابراین نیازی نیست شما هر از چندگاهی به عیب‌یابی پارتیشن‌ها و تعمیر فایل‌ها و شاخه‌های خراب به صورت دستی بپردازید. مشخصا پیدایش ایرادات کمتر و بالا رفتن سرعت و امنیت سیستم از مزایای این امکان است.

پروتکل Server Message Block 2 (SMB 2)
این پروتکل برای انتقال اطلاعات بین سیستم‌ها استفاده می‌شود. در نسخه 2 این پروتکل فایل‌ها بهتر و موثرتر بافر می‌شوند و ضمنا فشرده شدن خودکار روی اطلاعات صورت می‌گیرد در نتیجه سرعت بسیار بیشتری را تجربه خواهید کرد. در این پروتکل با سازوکارهای اندیشیده شده رفت و برگشت بین مبدا و مقصد بسیار کمتر انجام می‌شود. شاید این حالت شما را یاد فرمان‌های Copy و XCopy در داس بیندازد. فرمان Copy می‌خواند، می‌نویسد، می‌خواند، می‌نویسد و .. اما XCopy می‌خواند، می‌خواند، می‌خواند (همه به بافر می‌روند) و سپس می‌نویسد. بدین صورت اطلاعات سریع‌تر کپی می‌شوند. افرادی که با این سیستم عامل کار کرده‌اند می‌گویند سرعت انتقال اطلاعات در شبکه حتی تا ده برابر افزایش یافته است.
البته به یاد داشته باشید برای اینکه در یک انتقال اطلاعات از این پروتکل استفاده شود، هر دو سمت باید ویندوز ویستا، 7 یا سرور 2008 باشند وگرنه اگر برای مثال یک سمت XP باشد آنگاه همان پروتکل SMB 1 استفاده خواهد شد.


Hyper-V
منظور همان قدرت و قابلیت ویندوز سرور 2008 برای پیاده‌سازی سرورها و سرویس‌ها به صورت مجازی است. در واقع Hyper-V یک لایۀ نازک بین سیستم عامل و سخت‌افزار است که اجازه می‌دهد شبیه‌سازی با بالاترین کارآیی ممکنه صورت پذیرد.


پارک کردن هسته ! Core Parking
بحث مربوط به مدیریت مصرف برق در هستۀ سیستم عامل S2008R2 است. به طور معمول وقتی یک سرور چند هسته‌ای مشغول به کار است همۀ هسته‌ها با بالاترین توان و قدرت و سرعت ممکن به فعالیت می‌پردازند. اما ثابت شده به طور متوسط تنها حدود 33 درصد اوقات شبانه‌روز لازم است سرور در چنین وضعیتی کار کند. بنابراین در شرایط ذکر شده توان مصرفی بالا و گرمای زیادی هم بی‌جهت تولید خواهد شد. با فناوری Core Parking (که البته از سمت CPU هم باید پشتیبانی شود) تنها Core هایی که لازم هستند به کار گرفته شده و بقیه کامل خاموش می‌شوند. برای مثال در یک سرور وب 16 هسته‌ای که تنها دو هسته جواب بار فعلی و پردازش‌های درخواستی را می‌دهد، 14 هستۀ دیگر خاموش و اصطلاحا پارک می‌شوند. خودتان می‌توانید تصور کنید که بدین صورت چه صرفه‌جویی در سیستم‌های خنک کننده و مصرف برق و نیز فرسودگی و کاهش عمر سخت‌افزارها می‌شود.
idmidm، peyman_tbz، moslem_hh و 12 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2011-02-06 at 07:07 PM by th95

دسته ها
Windows Server

نظر

صفحه 2 از 2 اولیناولین 1 2
  1. شناسه تصویری azad nk
    ممنون از زحمات بیکران شما
  2. شناسه تصویری andishee
    عالی بود خسته نباشید
  3. شناسه تصویری reza-d
    خیلی علی بود من به تازگی عضو شدم جلسات کاملشو از کجا پیدا کونم مرسیserver 2008
  4. شناسه تصویری th95
    نقل قول نوشته اصلی توسط reza-d
    خیلی علی بود من به تازگی عضو شدم جلسات کاملشو از کجا پیدا کونم مرسیserver 2008
    جلسات قبلی که از XP و 2003 شروع شدند رو اینجا میتونید پیدا کنید

    http://forum.persiannetworks.com/f78/t34593.html
  5. شناسه تصویری miladam
    فوق العاده ،و ممنون از شما
    موفق باشید
  6. شناسه تصویری rainyboy
    خیلی زحمت کشیدید
    ممنون
  7. شناسه تصویری teralord
    خوب بود ولی اگر بیشتر روی CCNA تمرکز کنید خیلی بهتره
  8. شناسه تصویری m-hosseini
    ممنون از زحماتتون
  9. شناسه تصویری m-hosseini
    سلام عاليه
  10. شناسه تصویری shelly
    سلام
    شاید پرسیدن این سوال اینجا درست نباشه چون برمیگرده به مبحث جلسه سومتون
    ولی میتونم از حضورتون بپرسم آیا unc path با پروتوکل NetBEUI کار میکنه
    ممنون
  11. شناسه تصویری shelly
    یعنی وقتی میخواد فایل های یک کامپوتر تو شبکه محلی خودش رو ببینه packet برای همه کامپیوترها میفرسته؟ broadcast میکنه
    مرسی
  12. شناسه تصویری peyman13618
    تشکر از مفید بودن مطالب شما
  13. شناسه تصویری miladam
    عالی بود
  14. شناسه تصویری Black_Roze
    حرف نداشت
    ممنونم
  15. شناسه تصویری jemitter
    فقط میتونم بگم عالی بود
  16. شناسه تصویری lomahoot
    من پیگیر مطالبتون هستم ؛ خیلی متشکرم از کار عالی که میکنید ممنون ، برای کمک در خدمتتون هستم
  17. شناسه تصویری zendar
    دمت گرم
  18. شناسه تصویری ask1
    دوباره تشکر جناب گنجی
    یک دنیا ممنون
صفحه 2 از 2 اولیناولین 1 2