View RSS Feed

محمد گنجی

دوره آموزشی مجازی MCSE, MCSA 2003 - جلسه اول : ملزومات نرم افزاری و سخت افزاری شبکه

Rating: 2 votes, 5.00 average.
توسط - 2010-09-10 - 10:33 AM (بازدید: 3732)
  
می خواهیم ملزومات نرم افزاری یک کامپیوتر برای عضویت در شبکه و استفاده از مزایای آن را بررسی کنیم. بحث سخت افزاری به دلیل گسترده بودن و تا حدودی غیر مرتبط بودن آن به بحث فعلی ما که ویندوز XP Professional است، فعلا مطرح نمی باشد. فرض می کنیم سیستم ما به وسیله یک کارت شبکه بی سیم یا باسیم به تعدادی سیستم دیگر شبکه شده است.
ملزومات نرم افزاری اصلی برای عضویت یک سیستم در شبکه عبارتند از :

1-سیستم عامل یا Operating System
2-درایور کارت شبکه (دقت کنید درایور نه خود ارت شبکه)
3-نام برای کامپیوتر
4-آدرس IP و MAC برای کامپیوتر
5-انتخاب یک نوع و نام برای شبکه
6-نام کاربری یا User
7-برخی تنظیمات اضافی خاص که معمولا در سیستم عامل انجام می شوند.

حال این موارد را یک به یک بررسی می کنیم.
1-سیستم عامل یا Operating System
همانگونه که می دانیم مبحث اصلی ما در اینجا سیستم عامل ویندوز XP Professional است. اینجاست که یک سوال پیش می آید : چرا ویندوز XP Professional را استفاده کنیم و چرا از نسخه Home Edition آن بهره نگیریم. برای ما که در ایران هستیم و همه چیز مفت و مجانی، مسلم است که دوست داریم گزینه بهتر را استفاده کنیم. اما فرض کنید قانون نرم افزار در ایران هم اجباری شود (به WTO بپیوندیم) یا در کشور دیگری باشیم و یا اصلا بخواهیم از ویندوز Home Ed که سبک تر است استفاده کنیم (به شرطی که تمام نیازهای ما را پاسخگو باشد). پس در اینجا مقایسه ای مختصر بین این دو ویرایش ویندوز ارایه می کنیم :

1-در نسخه Home، روی فایل ها و پرینترها برگه Security نداریم حتی اگر درایو ما NTFS باشد. البته درایوهای NTFS نشان داده شده و ساپورت می شوند. (بعدا به تفصیل در مورد خاصیت های فراوان برگه Security سخن خواهیم راند)
2-نسخه Home Ed قابلیت عضویت در یک شبکه Domain را ندارد و فقط در شبکه های WorkGroup استفاده می شود. (در این مورد نیز بعدا توضیح خواهیم داد اما گمان می کنم عزیزان تا حدودی فرق بین این دو نوع شبکه را بدانند.
3-در نسخه Home Ed گزینه Use Simple File Sharing نداریم. جای آن در Tools، Folder Options، View است. (بعدا در مورد مزایای مهم این گزینه صحبت خواهیم کرد)
4-نسخه Home از پارتیشن بندی Dynamic یا پویا پشتیبانی نمی کند و فقط پارتیشن بندی عادی یا Basic را قبول می کند و می شناسد.
5-برنامه Internet Information Services یا IIS را که به همراه خود ویندوز ارایه می شود و برای تبدیل کامپیوتر به وب سرور استفاده می گردد فقط در نسخه XP Professional داریم (البته فقط برای یک سایت) و در Home Ed اصلا وجود ندارد. (در مورد IIS در بحث ویندوز سرور توضیحات مبسوطی ارایه خواهد شد)
6-ویندوز روش های مختلفی برای نصب دارد. فعلا در همین حد بدانید که دو تا از این روش ها که یکی نصب از طریق یک سرور در شبکه است و با نام Remote Installation Service یا RIS شناخته می شود و دیگری نیز روش Sysprep می باشد، در ویندوز Home Ed ساپورت نمی شود.
7-در ویندوز Home، قابلیت کدگذاری فایل ها و شاخه ها که از طریق کلیک راست روی فایل یا شاخه و گرفتن Properties و سپس Advanced و سپس Encrypt است وجود ندارد.
8-خاصیت Remote Desktop که برای اتصال به یک سیستم در شبکه از طریق سیستم دیگر کاربرد دارد، مختص ویندوز XP Professional است (گرچه می توان به روش هایی آن را در Home Ed نیز پیاده سازی کرد)
9-ویندوز XP Professional از دو پردازنده (CPU) می تواند پشتیبانی و استفاده کند اما نسخه Home فقط از یک پردازنده
10-تعیین محدودیت برای دسترسی در سطوح فایل ها فقط در ویندوز XP Professional گنجانده شده و برای Home Ed در سطح شاخه است.
11-امکانات مختلفی تحت عنوان IntelliMirror در ویندوز XP Professional وجود دارند که یکی از آنها همان نصب RIS است و شامل موارد دیگری چون نصب نرم افزارها به صورت متمرکز، تنظیمات کاربری پیشرفته و ... هستند که هیچکدام در نسخه Home وجود ندارند.
12-ویندوز XP Professional می تواند با یکبار نصب زبان های مختلفی را نصب و استفاده کند اما هر لوح فشرده Home Ed فقط برای یک زبان خاص ارایه می گردد.
13-خاصیت های زیر که همگی مرتبط با شبکه هستند در ویندوز نسخه Home وجود ندارند :
-IPSec
-SNMP
-Simple TCP/IP Services
-SAP Agent
-Client Service for Netware
-Network Monitor

عجله نکنید. به همه این موارد خواهیم رسید


14- از تمامی ویندوزهای قبلی مایکروسافت می توان به ویندوز XP Professional ارتقا داد اما ارتقا از ویندوز 95، NT 4.0 و 2000 Professional به ویندوز Home Ed امکان پذیر نیست.

دقت داشته باشید موارد دیگری هم به عنوان تفاوت های این دو نسخه شناخته می شوند که بعضا صحیح نیست. مثلا می گویند ویندوز Home از Fax ساپورت نمی کند و برنامه های مربوطه را ندارد. این اشتباه است زیرا این مشکل در حالت نصب پیش فرض وجود دارد و شما می توانید امکانات مربوط به Fax را از روی دیسک نصب ویندوز Home نصب نمایید. البته موارد دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد که من در اینجا جا انداخته باشم.
ali313، meisam317، toti و 12 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2011-01-21 at 04:23 PM by th95

دسته ها
Windows Server

نظر