View RSS Feed

محمد رواقی

ارتباط سیستم های تلفنی قدیمی با Microsoft Lync

امتیاز
توسط - 2012-11-14 - 05:16 PM (بازدید: 4681)
  
معادل عبارت Remote Call Control میباشد. این قابلیت در مایکروسافت Lync امکان برقراری ارتباط مابین سیستم های تلفنی مختلف و در نتیجه کنترل تماس های تلفنی را در ابزار Lync Client ارائه میکند. با استفاده از RCC یک کاربر میتواند از طریق نرم افزار Lync Client تلفن رومیزی خود را مدیریت نماید. برخی از قابلیتهای ارائه شده در RCC به شرح ذیل است :


  • برقراری تماس
  • پاسخگویی به تماس
  • پاسخگویی به تماس با پیغام متنی
  • پاسخگویی به تماس و انتقال آن به دیگران
  • انتقال تمامی تماس ها به شخص یا شماره ای دیگر
  • قرار دادن تماس در حالت انتظار
  • تغییر تماس فعال بین چندین تماس
  • پاسخگویی به یک تماس جدید زمانی که در حال مکالمه هستید (صف انتظار تماس)
  • بهره مندی از قابلیت DTMF
  • ثبت اطلاعات تماس در فایل OneNote



همچنین مایکروسافت Lync قابلیت های جانبی دیگری نیز به کاربران ارائه میکند :

  • هویت شخص تماس گیرنده به صورت نام و نوع شماره (شرکت، موبایل، منزل) به کاربر دریافت کننده تماس نمایش داده میشود. این قابلیت نیازمند وجود رکورد تماس ورودی در لیست مخاطبین Outlook، لیست مخاطبین Lync و یا در Global Address List میباشد.
  • تاریخچه ی تماس های ورودی و خروجی قدیمی که در فولدر Conversation History در نرم افزار Outlook ذخیره میشود.
  • اطلاع از تماس های از دست رفته که به ایمیل کاربر در نرم افزار Outlook ارسال میشود و در فولدر Conversation History ذخیره میشود.

برخی از تجهیزاتی که امکان همکاری با مایکروسافت Lync را داشته و قابلیت RCC را میتوان برای آنها استفاده نمود :

  • Cisco Unified Communications Manager
  • Mitel
  • Panasonic
  • AVAYA
ASRCH، soltanit، YahyaZahedi و 1 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
دسته ها
Unified Communications

نظر

  1. شناسه تصویری faezeh nej
    سلام آقای مهندس رواقی
    سپاس گزارم بابت پُستی که گذاشتید. آیا امکان داره که نحوه ی راه اندازیِ این قابلیت رو هم توضیح بدید؟ ممنونم
  2. شناسه تصویری hamed_mhk
    سلام!

    دم شما گرم بابت این پُست !

    من چند تا سوال دارم،

    اول: آیا MS Lync این امکانات رو هم میده :

    1 - سیستم IVR
    2 - سیستم ضبط مکالمات تلفنی
    3 - سیستم دریافت و ارسال فکس
    4 - اتصال به Asterisk



    دوم: اینکه خودش میتونه به عنوان یک Call Manager‌ استفاده بشه؟
    یعنی تلفن‌ها رو مستقیماً با خودش رجیستر کنیم؟
    اگر آره،‌ چه پروتکل‌هایی داره؟ مثلاً‌ تلفن‌ Cisco‌ رو میتونه با پروتکل‌ خود Cisco هَندل کنه، یا باید به عنوان یک SIP‌ بهش معرفی کنیم؟
    و باز اگر آره، در مورد امکاناتی که داره در قیاس با Cisco Call Manager چه معایبی داره (مزایاش رو بیشترش رو توی همین پُست گفتی!)




    سوم: در مورد ارتباطش با Cisco Call Manager آیا امکانات خاصی میده یا اینکه نه، به عنوان Trunk باید اینه رو به هم Route کرد و از پروتکل‌های استاندارد قضیه استفاده کرد؟



    چهارم: آیا هر کدوم از این امکانات به طور جداگانه لایسنس میخوان، یا نه؟


    Updated 2012-11-29 at 11:52 PM by hamed_mhk
  3. شناسه تصویری SISYPHUS
    سلام حامد جان

    1- بله، Lync به صورت Built-in دارای قابلیت ACD یا همان Automatic Call Distribution است و امکان تعریف صف، تعریف گروه های پاسخ گوی هر صف و تعیین نوع انتقال تماس ها به کاربران (موازی،ترتیبی،بر اساس وضعیت حضور و ...) میباشد. این سرویس با نام Response Group Service در Lync شناخته میشود و حتی قابلیت تعریف Hunt Group را هم دارد. اما تنها مورد که در زمان استفاده با آن برخواهید خورد این اسن مه نمیتوانید مثل یک سیستم پاسخگوی سلسله مراتبی از Lync RGS استفاده کنید.مایکروسافت این سرویس را پیشتر در سرویس Exchange Unified Messaging ارائه کرده است. و شما برای داشتن یک سیستم IVR کامل و یکپارچه باید از هر دو سرویس استفاده کنید.

    2- سرویس Lync به صورت Built-in دارای قابلیت ثبت اطلاعات و جزئیات هرگونه ارتباط است (زمان تماس، اشخاص شرکت کننده در تماس، نوع تماس، کیفیت تماس، دستگاه های مورد استفاده در هر تماس و ...). اما نمیتوان محتویات یک تماس صوتی و یا تصویری را از طریق سرویس های پایه Lync دریافت کرد.برای این کار میتوانید از سرویس های جانبی آماده استفاده نموده و یا خودتان با استفاده از UCMA یک نرم افزار به منظور ضبط مکالمات تولید کنید.

    3- قابلیت ارسال و دریافت فکس در دسته بندی سرویس های غیر همزمان قرار میگیرد. این نوع سرویس ها در مجموعه ی سرور Exchange ارائه میشوند.سرویس فکس به طور کامل در Exchange 2007 قرار داشت اما به دلایل تجاری فقط بخشی از این سرویس (تشخیص بوق فکس و آگاه سازی (Reffer) فکس سرور جانبی، مانند GFI،Right Fax) در سیستم Exchange 2010 باقی مانده است. برای استفاده از سرویس فکس سخت افزاری نیز راهکار Lync قابلیتی دارد تا بتوان یک دستگاه فکس سرور را با استفاده از یک ATA و یا ANALOG Gateway در سیستم Lync رجیستر نموده و استفاده کنیم.
    4- Lync Server 2010 بر اساس پروتکل SIP/TCP کار میکند.از طرفی سرویس Asterisk و زیر شاخه های آن قابلیت برقراری ارتباط از این طریق را دارند.این سرویس در حال حاضر در چندین مجموعه ی بزرگ و کوچک راه اندازی شده است.

    تجهیزات تلفنی سمت کاربر که رواج بیشتری در بازار ایران دارند پروتکل های SIP/UDP و Cisco را پشتیبانی میکنند.این در حالیست که سرویس Lync با استفاده از پروتکل های SIP/TCP و یا SIP/TLS با این تجهیزات ارتباط برقرار میکند.با توجه به قدرت نفوذ سرویس های مایکروسافت ر میان جوامع IT تقریباً تمامی تولید کنندگان تجهیزات تلفنی سمت کاربر نسخه های Firmware سازگار با این پروتکل ها را ارائه کرده اند.برخی از این تجهیزات که بنده خودم تجربه ی کار دارم Polycom، Snom،Plantronic،NewRock و چندی دیگر هستند.حتی تجهیزات تلفنی آنالوگ را هم میتوان با استفاده از رابطهای آنالوگ به دیجیتال (Analog Gateway) به سیستم Lync افزود.برخی از این مدل ها نیز Net یا همان SONUS،NewRock،Dialogic،AudioCodes و چندی دیگر است.

    ارتباط مابین سیستم های تلفنی مبتنی بر شبکه IP با استفاده ار مفهوم و قابلیت Trunk برقرار میشود و سرویس Lync نیز از این قاعده مستثناء نیست.

    همه ی این قابلیت ها در راهکار Lync قرار دارند و خرید یکبار License به شما این امکان رو میده که از تمامی این قابلیت ها استفاده کنید.
    License سمت کاربر Lync 2010 برای سرویس Standard Edition 600$ و برای Enterprise Edition 4999$ بوده است که البته دچار تغییراتی شده است. سمت کاربر هم که به ازای هر کاربر محاسبه میشود. تعداد کاربران در هزینه License تاثیر گذار است.

    در مورد مزایا و معایب نسبت به سیسکو باید بگو که در نگاه اول شما دارید یک سیستم غیر وابسته به تجهیزات سخت افزاری خاص (Lync) رو با Cisco مقایسه میکنید که برای اکثر قابلیت های سطح گسترده نیازمند تجهیزات صرفاً Cisco است !

    البته سطوح بررسی این دو سرویس گسترده هستند و نمیتوان در این پرسش و پاسخ مطرح کرد. در فرصت های آینده در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

    دوستانم موفق باشید
  4. شناسه تصویری hamed_mhk
    آقا دمت گرم! یه سوال کردیم اندازه 2 تا پُست وبلاگی جواب دادی !!!!



    من از صحبتی که کردید یک برداشت دوگانه‌ای کردم (که خب مشکل از گیرنده‌ی بنده‌ست!) که یک بار دیگه این سوال رو میکنم و اگر مقدوره به صورت آره یا نه جواب رو بدید:

    آیا Lync میتونه تلفن سیسکو رو Manage کنه یا نه؟


    پیشاپیش ممنون!
  5. شناسه تصویری SISYPHUS
    سلام،
    در حال حاضر تلفن های سیسکو هیچ گونه Firmware برای ارتباط و یا مدیریت شدن توسط Lync Server در اختیار ندارند. به نظر من انتظار برای این مورد هم بیهوده خواهد بود. چرا که به راحتی میتونید تلفن سیسکو رو روی CUCM رجیستر کرده و با استفاده از RCC روی Lync Client مدیریت کنید. همچنین میتویند با استفاده از SIP Trunk این دو راهکار رو یکپارچه کنید که در سطحی بالاتر از تجهیزات سمت کاربر انجام شده و قابلیت های خوبی رو هم ارائه میکنه. (برای مثال Exchange Unified Messaging, SIP Answerو ...).