View RSS Feed

محمد رواقی

انواع Media Gatway برای Lync 2010

امتیاز
توسط - 2012-08-08 - 12:35 PM (بازدید: 2757)
  
سلام دوستان،
در این پست سعی دارم در مورد سوالاتی که در هنگام خرید یک Media Gateway برای Lync 2010 برای شما پیش میاد مطالبی قرار بدم. امیدوارم که مفید و موثر باشه.
در نسخه های قبلی راهکار Lync مانند OCS 2007 و OCS 2007R2 و همچنین نسخه های قدیمی سرویس میل مایکروسافت مانند Exchange 2007 انواع مختلفی از Media Gateway ها مطرح بودند و برای کاربری های مختلف مدل هائی از قبیل Basic،Hybrid و یا Enhanced نام برده میشد.

اما در LYNC 2010 و Exchange 2010 از تنوع این Gateway ها کاسته شده و فقط دو نوع معرفی شدند.در این مقاله به تفاوت های Basic Gateway و Enhanced Gateway میپردازیم و خواهید دید که این انتخاب تا چه حد برای یک سازمان با حجم تماس بالا موثر خواهد بود.

مواردی که یک Enhanced Gateway را از basic Gateway مجزا کرده و باعث سرویس دهی بهتر سیستم Lync میشوند :

1- Media Bypass : در راهکار Lync هنگام برقراری یک ارتباط صوتی میان کاربران و خطوط شهری و در برخی موارد میان کاربران دفاتر سازمان از این قابلیت استفاه شده و فرایند پردازش مدیا از چرخه ی کاری Mediation Server حذف میشود و هر دو سمت ارتباط به طور مستقیم به تبادل مدیا میپردازند.اگر از یک Basic Gateway استفاده شود و حجم تماس های تلفنی روی Mediation server بالا باشد باعث افت کیفیت سیستم شده، نیاز به راه اندازی سرور مجزا برای Mediation Role به وجود آمده و بسته به نیاز ، هزینه هایی در بر دارد.ای در حالیست که یک Enhanced Gateway از این قابلیت استفاده کرده و چرخه ی ارسال و دریافت مدیا را از Mediation Server گرفته و موجب افزایش کارائی سیستم میشود.همانطور که در شکل میبینید همچنان عملیات Signaling که همان مدیریت ارتباط است از طریق Mediation Server انجام شده و پردازش بسیار کمتری نیاز دارد.

2- Comfort Noise : برخی از مدلهای Basic Gateway این قابلیت را پشتیبانی نمیکنند و این یعنی زمان قرار گرفتن تماس در MUTE/HOLD یک سکوت مطلق در سیستم اتفاق میافتد.در اکثر موارد کاربر سمت مقابل احساس میکند تماس قطع شده است و نتیجه نداشتن این قابلیت عدم رضایت کاربران در برخی تماس هاست.(البته تاثیر این قابلیت آنچنان که گفته میشود نیست و میتوان در صورت عدم نیاز به دیگر قابلیت های Enhanced Gateway از آن چشم پوشی کرده و هزینه اضافی نپرداخت)

3- TLS/SRTP : راهکار LYNC از TLS/SRTP برای رمزنگاری مدیا و Signaling استفاده میکند .مادامی که یک Media Gateway این قابلیت را پشتیبانی نمیکند،Mediation Server مجبور است برای هر تماس عملیات Encoding/Decoding را انجام دهد و بازهم حجم تماس بالا روی این سرور باعث افت شدید کیفیت میشود. یک Enhanced Gateway این قابلیت را داشته و Mediation Server نیازی با تعامل مستمر با ترافیک رمزنگاری شده را ندارد.

4- Refer Processing : هدف از ارائه این قابلیت انتقال تماس های ورودی و خروجی به مقصد نهائی بدون نیاز به انتقال مدیا روی Mediation Server بوده است .اما مدلهای Basic این قابلیت را پشتیبانی نمیکنند و در نتیجه Mediation Server مجبور است تماس را دریافت کرده ،Encoding و Decoding انجام داده و عملیات انتقال و مدیریت تماس را خودش انجام دهد و باعث ایجاد فرآیندهای اضافی روی Mediation Server میشود.یک Enhanced Gateway این قابلیت را در خود داشته و از ایجاد مسیرهای اضافی در انتقال مدیا جلوگیری میکند و باعث زمان تاخیر در سیستم و ترافیک شبکه و همچنین حجم کار سرویس ها میشود.

5-DNS Load Balancing : مدلهای Basic Gateway امکان Load balancing را نداشته و نمیتوانند تماس های ورودی به سیستم را روی چند Mediation Server به طور متعادل تقسیم کنند. و این بدان معناست که سیستم نیازمند ایجاد ترانک های جداگانه روی Gateway و برای هر Mediation Server میباشد (توجه داشته باشید که در این حالت قابلیت Failover از دست میرود چون تقسیم بار به طور دستی انجام میشود) و یا نیازمند راه اندازی یک نرم افزار Load balancer میباشم.حتی بدتر از آن اینکه ممکن است نیازمند ایجاد یک Mediation Server باشیم.یک Enhanced Gateway قابلیت DNS Load Balancing را داشته و میتواند در لحظه با چندین Mediation Server به طور خودکار ارتباط داشته باشد
6- Qualified Lync Survivable Branch Appliance : برخی از مدلهای Enhanced Gateway میتوانند به عنوان Survivable Branch Appliance در شعبات و دفاتر کوچک استفاده شوند و امکانات حفظ تماس در شعبات را در صورت قطعی ارتباط های بین منطقه ای فراهم کنند. (با انتقال درخواست های تماس به مخابرات منطقه ای)
7- Nat and Firewall Traversal : یک Mediation Server در صورتی که لازم باشد مسئول انجام عملیات NAT در سیستم LYNC میباشد.برخی مدلهای Ehanced Gateway این کار را به جای Mediation Server انجام داده و صرفاً Signlaing را بر عهده ی Mediation Server میگذارند.نتیجه اینکه به راحتی میتوان نقش Mediation Server را در Front End Server تلفیق کرده و منابع را در جائی دیگر و با امکانات بیشتر استفاده نمود.

لیستGateway های طراحی شده برای Lync


موفق باشید.
Hakimi، omid_mohagerani، mgholami و 8 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
Attached Thumbnails پیوست

Updated 2012-08-08 at 12:50 PM by SISYPHUS

دسته ها
Unified Communications

نظر

  1. شناسه تصویری yeganeh_p
    Microsoft Lync 2010 خیلی پرکاربرد ومهم ، ای کاش اگر امکانش براتون هست لطف بفرمایید و آموزش خود Lync Server 2010 را بگذارید استفاده کنیم متشکرم.
  2. شناسه تصویری SISYPHUS
    اتفاقاً دارم مطالب این موضوع رو برای دوستان آماده میکنم و به زودی در وبلاگ قرار میدم.ممنون از حسن توجه شما.
    pozmolok سپاسگزاری کرده است.
  3. شناسه تصویری yeganeh_p
    متشكر ميشيم لطف ميكنيد.
  4. شناسه تصویری mkn7
    ممنون مفید بود.
  5. شناسه تصویری drezaie
    تشکر دوست عزیز که ساده و روان توضیح میدی ممنون
  6. شناسه تصویری SISYPHUS
    شما دوستان لطف دارید،من فقط سعی میکنم به ساده ترین شکل ممکن موضوعات را بیان کنم.امیدوارم مفید باشه.