View RSS Feed

صادق نجاتی زاده

ARP چیست ؟

Rating: 2 votes, 4.50 average.
توسط - 2010-10-25 - 11:58 AM (بازدید: 3721)
  
ARP چیست ؟
ARP مخفف سه کلمه Address Resolution Protocol است .
وظیفه آن شناخت وتشخیص Hardware Address ( Mac Address ( است در صورتی سیستم با دانستن IP بخواهد با یک سیستم ارتباط برقرار کند.
باید این مطلب را برای این که وضیفه این پروتکل را بهتر بدانیم این است که برای ارتباط با سیستم در یک محدوده شبکه ای ( یک Subnet ) باید حتما Mac address آن سیستم را بدانیم .
حال وقتی شما میخواهید با یک IP ارتباط برقرار در ابتدا باید سیستم با توجه به Subnet mask داده شده و IP داده شده به سیستم تشخیص میدهد که آیا سیستم مورد نظر برای ارتباط بر روی یک بخش هستند و یا خیر .
در صورتی که بر روی یک بخش بودند با استفاده از پروتکل ARP سعی در تشخیص IP آن سیستم میکند و در پاسخ به آن آن سیستم ( سیستمی که این IP مورد نظر برای ارتباط ما را دارد ) به درخواست Mac خود را به سیستم ما اعلام میکند و سیستم ما این Mac را در جدولی با نام ARP Table که بر روی سیستم خودمان است ذخیره میشود .که مدت دخیره شدن این اطلاعات در صورت دوباره نویسی و بروز نشدن آن فقط 120 ثانیه است.
در حالت دوم در صورتی که سیستم ما تشخیص دهد که سیستم با سیستم ما بر روی یک Subnet قرار ندارند سیستم در ابتدا Route Table خود را میبیند و در صورتی که در این جد.ول موردی برای رسیدن به این IP مجود باشد در ابتدا میبیند که برای ارتباط با این IP باید به سمت کدام روتر اطلاعهات را بفرستد و در این صورت با استفاده از همان مراحل بالا mac آدرس روتر مورد نظر را با توحه به داشتن IP آن پیدا میکند و در Destination mac address آدرس مربوط به روتر و در بخش destination IP address مقصد سیستمی که میخواهد با آن ارتباط داشته باشد را ارسال میکند .

در ارتباطاط بر پایه IP در هر شبکه ای چه در WAN و چه در LAN از این پروتکل استفاده میشود ولی در هر سابنت و برای رساندن اطلاعات به روتر و یا سیستم مقصد از این پروتکل ( در نگارش 4 IP البته فقط ) استفاده میشود.
در همین رابطه یک نکته دیگر را باید گفته شود که ممکن است در بعضی اوقات این مورد اشتباه شود این است که یک موردی نیز در سوییچ ها با نام Mac address Table وجود دارد که در عین شبیه بودن به ARP Table کاملا با آن متفاوت است .
در یک سوییچ که یکی از مهمترین تفاوت های آن با HUB همین داشتن Mac Table است یعنی اینکه لایه دوم پکتهای دریافتی را میخواند و مک آدرس مبدا را در این جدول به همراه پورت مربوطه قرار میدهد و این باعث میشود در صورتی که درخواستی را بخواهد به این آدرس بفرستد بداند از کدام پورت باید ارسال کند و مجبور به ارسال آن به تمامی پورتهای خروجی نمیشود.[/QUOTE]
دستورات arp در ویندوز :
برای مفهوم تر شدن موضوع بالا میتوانید از ابزاری که با نام arp در ویندوز موجود است استفاده نمایید به نام ARP

با زدن این دستور در حط فرمان (Command Prompt ) زیر دستورات این موضوع را میتوانید ببینید و راهنمای کوتاهی در رابطه با آن ببینید .
در صورتی که بخواهید این جدول را برای شما نمایش داده شود باید از دستور زیر استفاده کنید .
ARP -a
در صورتی که در 120 ثانیه گذشته ارتباطی با سیستمی نداشته باشید این مورد خالی است و به صورت زیر
و در صورتی که با اولین سرور مورد نظر ارتباط برقرار کنید مورد به شکل زیر تغییر میکند.

همانطوری که در بخش قبل هم گفته شد در صورتی که بخواهید با سیستم در رنج مختلف شبکه ارتباط برقرار کنید سیستم پکت ها را به روتر مورد نظر برای این منظور میفرستد و به همین منظور است که شما Mac-Address مربوط به سیستم مقصد را ب علت در یک رنج بودن مشاهده نمیکنید و به جای آن mac-Address اینترفیس سمت خودمان در روتر را میبینید.
persiannet سپاسگزاری کرده است.

Updated 2010-11-19 at 11:41 AM by SADEGH65

دسته ها
عمومی