View RSS Feed

صادق نجاتی زاده

Vyatta چیست ؟

Rating: 2 votes, 4.50 average.
توسط - 2010-10-02 - 11:37 PM (بازدید: 3208)
  
Vyatta چیست ؟

Vyatta یک نرم افزار اپن سورس در زمینه روتینگ است که توسط این کمپانی در سال 2005 شروع به ساخت شد.

Vyatta از موتور روتینگی به نام XORP (eXtensible Open Router Platform) استفاده میکند که در سال 2002 ساخته شد و توسط Intel و National Science Foundation و سپس توسط مایکروسافت و Vyatta مورد استفاده قرار گرفت.

ایده جالب Vyatta به آن خاطر است که بر اساس موتور XORP و بر پایه توزیع لینوکس دبیان پایه گزاری شده و شما میتوانید از آن به صورت دیسک Live و ذخیره تنظیمات بر روی فلاپی دیسک و یا نصب آن بر روی هارد دیسک برای کارایی بهتر استفاده نمایید. Vyatta به خاطر مخلوط شدن این موتور روتینگ و هسته سیستم عامل داخل یک پکیج بسیار آسان و مناسب میباشد.

در سال 2008 کمپانی Vyatta شروع به استفاده از اینترفیس دستوری (CLI) بر پایه FusionCLI کرد که در نسخه ای با نام Gendale Alpha 1 ارائه کرد. FusionCLI بسیار شبیه به محیط دستوری XORP ولی قدرتمند تر و امکان استفاده ساده تر است.
Vyatta را میتوان بر روی کامپیوتر های بر پایه معماری X86 با پردازنده اینتل یا مشابه آن (AMD ) استفاده کرد و برای استفاده از آن احتیاج به حد اقل یک کارت شبکه است البته داشتن یک فلاپی دیسک برای ذخیره تنظیمات و یا هارد برای نصب بر روی آن باشد.

محیط دستوری ان همانطوری که گفته شد بر اساس XORP است و بسیار شبیه سیستم عامل Juniper است ولی با محیط کامند معروف سیسکو تفاوت های زیادی دارد.

محیط اینترفیس بر مبنای وب نیز دارد برای افرادی که با محیط دستوری راحت نیستند همچنین قابلیت استفاده از Telnet و SSH را نیز برای ارتباط و ارسال دستورات دارد.
روتر Vyatta از موارد و پروتکل های زیادی پشتیبانی میکند مانند:
  • پروتکل های روتینگ از جمله RIP , OSPF , BGP
  • بسته بندی پکتها (Encapsulation ) Frame relay , PPP
  • Address Translation (NAT)
  • Redundancy Protocol (VRRP)
  • DHCP server or relay
  • Stateful Firewall
mehrzadmo سپاسگزاری کرده است.
دسته ها
Vyatta

نظر