View RSS Feed

مجتبی شمس نجاتی

آموزش Mikrotik Dude - کار با SNMP و گراف

امتیاز
توسط - 2014-04-11 - 01:22 AM (بازدید: 5164)
  
در این بخش از آموزش تا حدودی مانیتورینگ توسط پروتکل snmp را تشریح می کنیم و در خلال آن گراف های Dude را بررسی خواهیم کرد.

در این سناریو یک دیوایس میکروتیک و دو کامپیوتر کلاینت به map اضافه می کنیم و برای آنها از قسمت سرویس ، ping را انتخاب می کنیم.


اگر روی روتر میکروتیک سرویس snmp فعال شده باشد، میتوانیم از تنظیمات دیوایس داخل نرم افزار dude به اطلاعاتی که روتر به ما می دهد دسترسی داشته باشیم.

برای اینکار وارد تنظیمات دیوایس می شویم و از قسمت مشخص شده در تصویر زیر توسط دکمه d2.png می توانیم به پروفایل های snmp موجود بر روی Dude دسترسی داشته باشیم.





یک snmp profile جدید اضافه می کنیم:



در قسمت Name یک نام دلخواه برای پروفایل و در قسمت Community نام community مورد نظر در روتر را وارد می کنیم. (اگر community دارای پسورد است ورژن های دیگر را انتخاب می کنیم)
سپس پروفایل ساخته شده را برای دیوایس به عنوان snmp profile انتخاب می کنیم:



حال که دیوایس میکروتیک داخل Dude از snmp پشتیبانی می کند، می خواهیم مصرف لحظه ای پهنای باند پورت های مختلف روتر را مانیتور کنیم.

فرض می کنیم Client1 به پورت 1 روتر متصل است.

با کلیک راست داخل فضای خالی map یک لینک اضافه و از روتر Mikrotik تا Client1 می کشیم. پس از انجام اینکار صفحه new link نمایش داده می شود:



  • Device : دیوایسی که سرویس snmp فعال دارد را انتخاب می کنیم که در این سناریو Mikrotik است.
  • Mastering Type : می توانیم حالت های simple ، snmp و routeros را داشته باشیم که در اینجا برای دسترسی به اطلاعات روتر snmp را انتخاب می کنیم.
  • Interface : پورتی از روتر که قصد مانیتور کردن مصرفش را داریم. در اینجا فرض می کنیم ether1



همانطور که در تصویر مشخص است، برای لینک Client1 از لینک snmp و برای Client2 از لینک simple استفاده کردیم، که لینک اول مصرف لحظه ای لینک را نشان می دهد.

با دوبار کلیک بر روی لینک snmp و با رفتن به تب History گراف مربوطه به مصرف پورت قابل مشاهده است:


همچنین با تغییر Scale بازه های زمانی گراف قابل تنظیم و از قسمت Tools خروجی گرفتن از گراف در فرمت های مختلف امکان پذیر است.

مشاهده گراف های دیگر سرویس های هر دیوایس با دوبار کلیک بر روی دیوایس مورد نظر و رفتن به تب Services و انتخاب سرویس ، از قسمت History قابل مشاهده است.

در بخش بعد ایجاد probe های سفارشی را بررسی می کنیم.

موفق باشید
mehrzadmo، mohsenhvac، ehsan653 و 6 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
Attached Thumbnails پیوست
  • نوع فایل: png d7.png‏ (54.0 کیلو بایت, 8 views)

Updated 2014-04-16 at 11:49 PM by mojtaba461

دسته ها
دسته بندی نشده

نظر