View RSS Feed

محمد گنجی

چگونه هوشمندانه سوال کنیم (نسخه کامل)

امتیاز
توسط - 2012-02-24 - 10:49 AM (بازدید: 4996)
  
http://wiki.ubuntu.ir/SmartQuestions

نویسنده : اریک ردموند
ترجمه : سعید رسولی و شایان سیف
ویرایش : امیر مهری


چگونه هوشمندانه سوال کنیم


رفع ادعا

وب سایت تعدادی از پروژه‌ها در قسمت مربوط به چگونگی کمک گرفتن، به این سند لینک داده‌اند. این خوب است، این استفاده‌ای است که ما قصد داشته‌ایم — اما اگر شما مدیر سایتی هستید که در صفحهٔ پروژهٔ خود چنین لینکی را قرار داده‌اید، لطفاً نزدیک آن لینک این اعلان را بصورت برجسته نمایش دهید که ما یک میز کمک برای پروژهٔ شما نیستیم! ما به طریق سختی یاد گرفته‌ایم که بدون چنین اعلانی، ما را افراد ساده و ابلهی مکررأ مورد آزار قرار می‌دهند، افرادی که فکر می‌کنند انتشار این سند، کار ما را تبدیل به این کرده که تمام مشکلات فنی جهان را حل کنیم.
اگر شما این سند را می‌خوانید چون نیاز به کمک دارید، و اگر خیال می‌کنید که می‌توانید مستقیماً از نویسندگان این سند کمک بگیرید، شما یکی از همان افراد ابله در سوال کردن هستید. سوالات خود را از ما نپرسید. [وگرنه] ما فقط شما را نادیده خواهیم گرفت. ما اینجا می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه کمک بگیرید از افرادی که واقعاً دانشی در مورد نرم‌افزار یا سخت‌افزار مورد نظر شما دارند، اما در 99.9 درصد مواقع، آن افراد ما نیستیم. بدون اطمینان به اینکه یکی از نویسندگان این سند در مورد مشکل شما تخصص دارد، ما را تنها بگذارید.


مقدمه

در دنیای هکرها، نوع جوابی که برای سوالات فنی خود می‌گیرید، هر چقدر که به سختی جواب دادنش بستگی دارد، همانقدر هم به روش پرسیدن شما بستگی دارد. این راهنما به شما یاد می‌دهد که چگونه طوری سوال کنید که به احتمال بیشتری بتوانید به جواب رضایت‌بخشی برسید.
حالا که استفاده از اوپن‌سورس رایج و گسترده شده است، شما معمولاً می‌توانید کاربران باتجربه‌تر و هکرها جواب‌های خوبی دریافت کنید. این چیز خوبی است؛ کاربرانی که تمایل دارند که فقط کمی بیشتر در مورد مشکلات رایج تازه‌کارها بردباری کنند.با این حال اگر کاربران باتجربه مثل هکرها هم طبق روشهایی که ما اینجا توصیه می‌کنیم رفتار کنند، عموماً موثرترین راه برای گرفتن جواب‌های مفید خواهد بود. اولین چیزی که باید درک کنیم اینست که هکرها حقیقتاً مسائل سخت و سوالاتی را دوست دارند که به‌خوبی ذهن را درگیر می‌کند. اگر ما انجام ندادیم چون نمی‌خواستیم. اگر شما به ما یک سوال جالب توجه بدهید که به آن فکر کنیم، از شما سپاسگذار خواهیم شد؛ سوالات خوب محرک ذهن بوده و یک هدیه هستند. سوالات خوب به ما کمک می‌کنند که فهم خود را توسعه دهیم، و معمولاً باعث آشکار شدن مشکلاتی می‌شود که ممکن است ما ندانیم یا به آنها توجه نکرده باشیم. در میان هکرها، «سوال خوب!» یک درود بزرگ و مخلصانه است.
با این وجود، هکرها شهرت دارند که در مقابل سوالات ساده به‌نظر با دشمنی و تکبر برخورد می‌کنند. این گاهی به نظر می‌رسد که ما واکنش گستاخانه‌ای با تازه‌کارها و افراد ناآگاه داریم. اما واقعاً اینطور نیست. چیزی که ما بدون شرمندگی باید بگوییم، خصومت با افرادی است که ظاهراً تمایلی به فکر کردن ندارند یا نمی‌خواهند تکلیف خود را قبل از سوال کردن انجام دهند. این افراد کُشندهٔ وقت هستند — می‌گیرند و پس نمی‌دهند، و آنها وقت ما را هدر می‌دهند، وقتی که می‌توانیم صَرف جواب دادن به سوالات بهتر کنیم، صَرف جواب دادن به افرادی کنیم که بیشتر شایستهٔ جواب دادن هستند. ما چنین افرادی[که وقت را هدر می‌دهند] را «loser ها» می‌خوانیم (و به دلایل تاریخی، گاهی آن را «luser ها» تلفظ می‌کنیم).
ما درک می‌کنیم که افرادی هستند که می‌خواهند از نرم‌افزارهایی که ما نوشته‌ایم فقط استفاده کنند، و علاقه‌ای به یاد گرفتن جرئیات فنی ندارند. برای اکثر مردم کامپیوتر فقط یک ابزار است، واسطه‌ای برای رسیدن به یک هدف است؛ آنها کارهای مهمتری برای انجام دادن دارند، کارهایی که زندگی به آنها وابسته است. ما این را تصدیق می‌کنیم، و انتظار نداریم که همه به مسائل فنی مورد علاقهٔ ما علاقه داشته باشند. با این حال، سبک جواب دادن ما به سوالات، تنظیم شده است برای مردمی که چنین علاقعه‌ای را دارند، و تمایل دارند که در حل مشکل، سهم فعالی داشته باشند. این سبک تغییر نخواهد کرد. کسی از ما قصد تغییر دادنش را ندارد؛ اگر این سبک را تغییر دهیم، در چیزهایی که بهتر از همه می‌توانیم انجام دهیم، کمتر موثر خواهیم بود.
ما به شدت داوطلب هستیم. ما در زمانهایی که سرمان شلوغ نیست، روی جواب دادن به سوالات وقت می‌گذاریم، و در آن مواقع ما غرق در این سوالات هستیم. پس ما بدون ترس، سوالات را ***** می‌کنیم. به ویژه، ما سوالاتی که از افراد بازنده(loser) است را به دور می‌اندازیم تا زمان خود برای جواب دادن به سوالات را بهتر صرف کنیم، برای جواب دادن به افراد برنده(winner).
اگر شما این رفتار ما را گزنده، فروتنی یا خودبینی می‌یابید، پنداشت‌های خود را بررسی کنید. ما از شما نمی‌خواهیم که در مقابل ما زانو بزنید — در واقع اکثرِ ما هیچ چیز را بیشتر از این دوست ندارند که با شما بصورت برابر معالمه کنند، و ورود شما به جامعهٔ خود را خوشآمد بگویند، اگر شما تلاش کافی برای میسر شدن آن را داشته باشید. اما برای ما به سادگی کارآمد نیست که سعی کنیم به افرادی کمک کنیم که نمی‌خواهند به خودشان کمک کنند. انسان ممکن جاهل باشد؛ اما نباید احمقانه رفتار کند.
پس، درحالیکه لازم است که شایستگی فنی برای توجه از سوی ما را داشته باشید، این هم لازم است که نوع رفتار شما این شایستگی را نشان دهد — زیرک، اندیشمند، هشیار و علاقمند به شرکت فعالانه در توسعهٔ یک راه‌حل. اگر شما نمی‌توانید با این شرایط سر کنید، ما پیشنهاد می‌کنیم که به شخصی برای قرارداد پشتیبانی تجاری پول پرداخت کنید، بجای اینکه از هکرها بخواهید که شخصاً کمک خود را به شما اهدا کنند.
اگر شما تصمیم گرفتید که از ما کمک بگیرید، پس نمی‌خواهید که یکی از آن بازنده‌ها(loser ها) باشید. همینطور شما نمی‌خواهید که شبیه یکی از آنها به نظر برسید. بهترین راه برای گرفتن یک جواب سریع و خوب اینست که آن را مانند یک شخص زرنگ و مطمئن بپرسید، شخصی که واقعاً نیاز به کمک در یک مشکل خاص دارد.
(از اصلاح و بهبود این راهمنا استقبال می‌کنیم. می‌توانید پیشنهادات خود را به آدرس esr@thyrsus.com یا respond-auto@linuxmafia.com ایمیل کنید. توجه کنید اگرچه قصد نداریم این سند یک راهنمای جامع برای فرهنگ استفاده از اینترنت (netiquette) باشد، و ما عموماً پیشنهاداتی را که بطور خاص مربوط به استخراج جوابهای مفید در یک انجمن(forum) فنی نیستند، رد می‌کنیم.)


قبل از اینکه سوال کنید

قبل از پرسیدن یک سوال فنی از طریق ایمیل، یا در یک گروه خبری، یا در میز چت یک وب‌سایت، این کارها را انجام دهید:

سعی کنید جواب خود را با جستجو در ویکی پدیا و یا در مداخل ویکی سایت مربوطه پیدا کنید.
سعی کنید جواب خود را با جستجو در آرشیو انجمنی که می‌خواهید بفرسیتد، پیدا کنید.
سعی کنید جواب خود را با جستجو در وب پیدا کنید.
سعی کنید جواب خود را با خواندن manual (راهنما) پیدا کنید.
سعی کنید جواب خود را با خواندن FAQ (سوالات متداول) پیدا کنید.
سعی کنید جواب خود را از طریق بازبینی یا آزمایش پیدا کنید.
سعی کنید جواب خود را با پرسیدن از یک دوست باتجربه پیدا کنید.
اگر یک برنامه‌نویس هستید، سعی کنید جواب خود را با خواندن کدمنبع پیدا کنید.

وقتی شما سوال خود را می‌پرسید، این حقیقت را نشان دهید که اول ین کارها را انجام داده‌اید؛ این به تصدیق این امر کمک می‌کند که شما یک فرد تنبل و کشندهٔ وقت مردم نیستید. حتی بهتر، نشان دهید که شما این چیزها رایاد گرفته‌اید. ما دوست داریم به افرادی جواب دهیم که می‌توانند از جوابها یاد بگیرند.

از فنونی استفاده کنید مثل اینکه متن پیغام ارور را در گوگل جستجو کنید(جستجو در گروه‌های گوگل علاوه بر صفحات وب). این ممکن باعث شود که بتوانید مستندات یا آن گروه خبری را اصلاح کنید. حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، گفتن اینکه «من عبارت زیر را گوگل کردم، اما چیز امیدوارکننده‌ای پیدا نکردم» چیز خوبی برای یک گروه پستی یا خبری است، حداقل به این دلیل که ثبت می‌شود که جستجو کمکی نمی‌کند. همینطور این کار به افراد دیگری با مشکلات مشابه کمک می‌کند که به آن ریسمان هدایت شوند، از طریق پیوند عبارتهای جستجو به چیزی که ممکن است شامل مشکل شما و ریسمان مربوط به راه‌حل آن باشد.
وقت بگذارید. انتظار نداشته باشد که بتوانید مشکل پیچیدهٔ خود را با چند ثانیه گوگل کردن حل کنید. FAQ ها را بخوانید و بفهمید، آرام و باتمرکز بنشنید و کمی در مورد مشکل خود فکر و گمانه‌زنی کنید، قبل از اینکه به سمت متخصصان بروید. به ما اعتماد کنید، آنها می‌توانند از سوالات شما تشخیص دهند که چقدر مطالعه و فکر کرده‌اید، و اگر شما خود را آماده کرده باشید آنها تمایل بیشتری به کمک خواهد داشت. به یکباره انبار سوالات خود را شلیک نکنید فقط به خاطر اینکه اولین جستجوی شما به هیچ جوابی نرسید(یا به جوابهای زیادی رسید).
سوال خود را آماده کنید. به آن فکر کنید. سوالات شتابزده به جوابهای شتابزده منجر خواهد شد، یا اصلاً به هیچ جوابی نمی‌رسد. هر چه بیشتر این را نشان دهید که برای حل مسئلهٔ خود قبل از درخواست کمک، فکر و تلاش کرده‌اید، همانقدر احتمال بیشتری خواهد رفت که واقعاً به شما کمک کنند.
. از پرسیدن سوال اشتباه، اجتناب کنید. اگر سوالی بپرسید که بر اساس فرض‌های ناقص و اشتباه است، یک هکر ممکن است با این تصور که «یک سوال احمقانه است...» بخواهد به شما یک جواب لفظی و بی‌فایده بدهد، و به امید اینکه شما درس بگیرید از تجربهٔ گرفتن آنچه پرسیدید، نه آنچه مورد نیاز شما بود. هرگز فرض نکنید که شما مستحق یک جواب هستید. اینطور نیست؛ به هر حال شما بهایی بابت خدمات پرداخت نکرده‌اید. شما وقتی می‌توانید به جواب برسید که یک سوال قابل توجه و برانگیزندهٔ ذهن بپرسید، سوالی که بطور ضمنی باعث کمک به تجربهٔ جامعه می‌شود، نه آنکه فقط بصورت انفعالی خواستار دانش از دیگران باشید.

از طرف دیگر، روشن ساختن اینکه شما توانایی و تمایل کمک در پروسهٔ حل مسئله را دارید، شروع بسیار خوبی است. «آیا کسی می‌خواهد منبعی معرفی کند؟»، «مثال من چه چیز کم دارد؟»، و «چه وبسایتی را بهتر است بررسی کنم» به احتمال بیشتری جواب خواهند گرفت نسبت به این سوال که «لطفاً روش دقیق کاری که باید انجام دهم را بنویسید.». چون[در حالت اول] شما این را روشن می‌سازید که واقعاً راغب به تکمیل پروسه [ی حل مشکل] هستید اگر شخصی فقط مسیر صحیص را به شما نشان دهد.

وقتی سوال می‌کنید

انجمن خود را به دقت انتخاب کنید به این حساس باشید که کجا سوال خود را مطرح می‌کنید. شما نادیده گرفته خواهید شد، یا بعنوان یک بازنده(loser) محسوب خواهید شد اگر:
سوال خود را در یک عنوان از دور خارج شده(off topic) پست کنید
یک سوال بسیار ابتدایی را در انجمنی پست کنید که انتظار سوالات فنی پیشرفته را دارند. یا بالعکس.
یک سوال مشترک را در چند گروه خبری پست کنید
یک ایمیل شخصی به کسی بفرستید که نه سابقه آشنایی با شما دارد، و نه شخصاً مسئول حل مشکل شماست.

هکرها پاک می‌کنند سوالاتی را که بیجا در مکان خاصی پست شود تا کانالهای ارتباطی‌شان را از غرق شدن در بی‌ربطی حفظ کند. شما نمی‌خواهید این اتفاق برایتان بیفتد. بنابراین اولین قدم این است که انجمن درست را انتخاب کنید. باز هم، گوگل و سایر روشهای جستجوی وب، دوست شما هستند. از آنها استفاده کنید و صفحهٔ وب پروژه‌ای که بیشتر با سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد اشکال شما ارتباط دارند. معمولاً آن به شما لینکهایی به یک لیست از FAQ (سوالات مکرراً پرسیده‌شده) می‌دهند، و همینطور لینکهایی به لیست پستی پروژه و آرشیو آنها. این لیست‌های پستی آخرین مکانهایی هستند که باید از آنها کمک بگیرید، در صورتیکه تلاش کرده باشید(از جمله خواندن آن FAQ ها) و جواب خود را نیافته باشید. همینطور صفحهٔ پروژه ممکن است روش گزارش اشکال(bug report) را شرح داده باشد، یا یک لینک به یکی از آنها داشته باشد؛ در اینصورت، به دنبال آن بروید.

رها کردن یک ایمیل به سوی شخص یا انجمنی که با آن آشنا نیستید، در بهترین حالت یک ریسک است. مثلاً فرض نکنید صاحب یک صفحهٔ‌وب حاوی اطلاعات، می‌خواهد مشاور رایگان شما باشد. در مورد اینکه آیا سوال شما مورد استقبال واقع می‌شود یا نه، حدس‌های خوشبینانه نزنید — اگر مطمئن نیستید آن را جای دیگری بفرستید یا اینکه از فرستادن آن خودداری کنید.
وقتی یک انجمن وب، گروه خبری یا لیست پستی را انتخاب کردید، به اسم بتنهایی زیاد اعتماد نکنید؛ به یک FAQ یا امتیاز نگاه کنید تا بررسی کنید که سوال شما on-topic است. قبل از پست کردن، کمی از ترافیک گذشته بخوانید تا در نتیجه به یک احساس(تصور) برسید از اینکه چه جور چیزهایی آنجا انجام می‌شود. در واقع این ایدهٔ بسیار خوبی است که قبل از پست کردن، در آرشیو آن گروه‌خبری یا لیست پستی یک جستجو بر کلمات کلیدی مربوط به مشکل خود انجام دهید. این کار ممکن است برای شما جوابی را پیدا کند، و اگر هم اینطور نشود، حداقل باعث می‌شود که بتوانید یک سوال بهتر را تنظیم کنید.
همهٔ کانالهای کمک‌رسانی را به یکباره تیرباران نکنید، این کار مانند فریاد زدن است و مردم را عصبانی می‌کند. به آرامی از میان آنها گام بردارید.
بدانید که موضوع مورد بحث شما چیست! یکی از اشتباهات کلاسیک اینست که سوالاتی دربارهٔ رابط برنامه‌نویسی یونیکس یا ویندوز را در انجمنی بپرسید که علاقمند به یک زبان یا کتابخانه یا ابزار قابل‌انتقال بین هردو(یونیکس و ویندوز) است. اگر متوجه نمی‌شوید که چرا این کار اشتباه است، بهتر است که اصلاً هیچ سوالی نپرسید، تا وقتی که قضیه را درک کنید.
عموماً سوالاتی که در یک انجمن عمومی و درست(بجا) پرسیده شوند، احتمال اینکه جواب مفید بگیرند بیشتر است تا آنهایی که در جای خصوصی پرسیده می‌شوند. چندین دلیل برای این وجود دارد. یک دلیل ساده، مقدار منابع پاسخگو است. یکی دیگر تعداد بازدیدکنندگان است؛ هکرها ترجیح می‌دهند به سوالاتی جواب دهند که افراد بیشتری را آموزش دهد، تا سوالاتی که فقط به درد افراد کمی بخورد.
به وضوح، هکرهای چیره‌دست و سازندگان نرم‌افزارهای محبوب، همواره بسیار بیشتر از توان پاسخ‌گویی‌شان، پیغام‌های انبوه و بی‌هدف دریافت می‌کنند. شما با اضافه شدن به این سیل، یکی از آن موارد بسیار زیاد هستید، حتی مثل یک کاه از انبوهی که پشت شتر را می‌شکند. — حتی در موارد کمی، توسعه‌دهندگان پروژه‌های محبوب، پشتیبانی خود را قطع کردند چون خسارت ناشی از ترافیک شدید و بی‌جهت ایمیل شخصی‌شان تحمل‌ناپذیر شده بود.


انجمن‌های وب و IRC که برای تازه‌کارها تهیه شده‌اند، معمولاً سریع‌تر جواب می‌دهند

گروه کاربران محلی شما، یا توزیع لینوکس شما، ممکن است یک انجمن وب یا کانال IRC را معرفی کند که تازه‌کارها می‌توانند از طریق آن کمک بگیرند. (در شهرهای غیر انگلیسی ‌زبان، انجمن‌های تازه‌واردان احتمالاً هنوز لیست پستی هستند) اینها مکان‌های اولیهٔ خوبی برای پرسیدن هستند، بخصوص اگر فکر می‌کنید که ممکن است گرفتار یک مشکل نسبتاً ساده یا رایج باشید. یک کانال IRC اعلام شده، یک دعوتِ باز برای پرسیدن سوالات است و معمولاً در همان زمان جواب می‌گیرند.
در واقع، آن برنامه‌ای که برای شما مشکل بوجود آورده، اگر آن برنامه را از یک توزیع رایج لینوکس گرفته‌اید، بهتر است سوال خود را در انجمن/لیست مربوط به آن توزیع بپرسید، قبل از اینکه در انجمن/لیست مربوط به پروژهٔ آن برنامه بپرسید. هکرهای آن پروژه ممکن است فقط بگویند که «از نسخهٔ ساخته‌شدهٔ ما استفاده کنید».
قبل از پست کردن در هر انجمن وب، بررسی کنید که آیا یک قابلیت جستجو در آن انجمن هست یا نه. اگر هست، دوبار کلمات کلیدی را برای چیزی شبیه مشکل خود جستجو کنید؛ این کار فقط ممکن است کمک کند. حتی اگر یک جستجوی کلی در وب هم انجام دادا باشید(که بهتر است انجام داده باشید)، باز هم انجمن را جستجو کنید؛ موتور جستجوگر وب شما ممکنه است اخیراً تمام این انجمن را فهرست‌نویسی(index) نکرده باشد.
پروژه‌ها یک تمایل فزاینده‌ای دارند برای اینکه پشتیبانی کاربران را از طریق یک انجمن وب یا کانال IRC انجام دهند، و ایمیلی که بیشتر برای ترافیک توسعه رزرو شده است(نه پشتیبانی کاربر). پس برای کمک‌گرفتن‌های مربوط به پروژه، به دنبال آن کانال‌ها باشید.


بعنوان گام دوم، از لیست پستی پروژه استفاده کنید

وقتی پروژه‌ای یک لیست پستی توسعه دارد، سوال خود را در لیست پستی بنویسید نه به شخص توسعه‌دهدگان، حتی اگر گمان می‌کنید که می‌دانید چه کسی بهتر از همه می‌تواند به سوال شما جواب دهد. مستندات پروژه و صفحهٔ خانگی آن(در وب) را بررسی کنید تا آدرس لیست پستی پروژه را پیدا کنید، و از آن استفاده کنید. چندین دلیل خوب برای این خط‌مشی وجود دارد:
اگر یک سوال برای پرسیدن از یک توسعه‌دهنده، بقدر کافی خوب باشد، ارزش پرسیدن در کل گروه را هم دارد. برعکس، اگر گمان می‌کنید که سوال شما برای یک لیست پستی بسیار تکراری است، پس عذری هم برای آزار دادن توسعه‌دهندگان منفرد وجود ندارد.
پرسیدن سوالات در لیست‌های پستی، بارِ جواب دادن را بین توسعه‌دهندگان تقسیم می‌کند. یک توسعه‌دهندهٔ منفرد(بخصوص اگر راهبر پروژه باشد) ممکن است آنقدر سرش شلوغ باشد که نتواند به سوال شما جواب دهد.
بیشتر لیست‌های پستی، آرشیو می‌شوند، و آرشیوها را موتورهای جستجو فهرست‌نویسی(index) می‌کنند. اگر شما سوال خود را در لیست پستی بپرسید و جواب بگیرید، افراد دیگری که در آینده همان سوال را دارند می‌توانند سوال شما و جوابش را در وب پیدا کنند، بجای اینکه دوباره آن را بپرسند.
اگر سوالات خاصی به نظر می‌رسند که دارند بارها پرسیده می‌شوند، توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن اطلاعات استفاده کنند برای بهبود مستندات یا خود نرم‌افزار تا واضح‌تر باشد. اما اگر آن سوالات بصورت شخصی پرسیده شوند، هیچ کس تصویر کاملی ندارد از اینکه چه سوالاتی بیشتر از بقیه پرسیده می‌شوند. اگر یک پروژه هم برای «کاربر» و هم برای «توسعه‌دهنده» (یا «هکر»)، لیست پستی یا انجمن وب دارد، و شما با کد برنامه کاری ندارید(و با کد آن درگیر نمی‌شوید)، سوال خود را در لیست/انجمن مربوط به کاربر بپرسید. تصور نکنید که در لیست پستی توسعه‌دهنده مورد استقبال واقع خواهید شد، در حالیکه احتمالاً آنها سوال شما را بعنوان یک پارزیت حساب می‌کنند که در جریان مباحثهٔ توسعه‌دهندگان گسستگی ایجاد می‌کند.
با این حال، اگر مطمئنید که سوال شما جزئی(و کم‌مایه) نیست، و طی چند روز جوابی در لیست/انجمن «کاربر» نگرفتید، از لیست پستی «توسعه‌دهنده» استفاده کنید. می‌توانید بخوبی مصلحت‌اندیش باشید و قبل از پست کردن، یکی دو روز آنجا(لیست پستی «توسعه‌دهنده») را زیر نظر بگیرید تا با جَو و عرف محلی آنجا آشنا شوید(در واقع این مصلحت خوبی برای هر لیست خصوصی یا نیمه‌خصوصی است).
اگر نمی‌توانید آدرس لیست پستی پروژه را پیدا کنید، و فقط آدرس نگهدارنده(maintainer) پروژه را می‌بینید، پیش بروید و سوال خود را برای گهدارنده(maintainer) پروژه بنویسید. اما حتی در این حالت هم فرض نکنید که لیست پستی وجود ندارد. در ایمیل خود اشاره کنید که شما سعی کردید ولی نتوانستید لیست پستی مناسب را پیدا کنید. همینطور اشاره کنید که مخالفتی ندارید اگر پیغام شما به افراد دیگری منعکس شود(forward شود). (بعضی افراد معتقدند که ایمیل خصوصی باید خصوصی بماند، حتی اگر هیچ چیز محرمانه در آن نباشد. اگر اجازه بدهید که پیغام شما forward شود، به طرف مقابل این انتخاب را می‌دهید که چطور با ایمیل شما رفتار کند[خودش جواب دهد یا به شخص دیگری بسپارد، یا مثلاً در یک لیست پستی یا انجمن قرار دهد])


از عناوین پرمعنا و دارای موضوع مشخص، استفاده کنید

در لیست‌های پستی، گروه‌های خبری یا انجمن‌های وب، عنوانِ موضوع، فرصت طلایی شماست تا با حدود ۵۰ کاراکتر یا کمتر، توجه متخصصانِ قابل را جلب کنید. با یاوه‌هایی مثل «لطفاً به من کمک کنید»، آن را هدر ندهید(پیعام‌هایی با چنین این‌گونه عناوین، از طریق واکنش دور انداخته می‌شوند). سعی نکنید با عمق اضطراب خود، ما را تحت تاثیر قرار دهید؛ در عوض، از آن فضا برای یک توصیف بسیار مختصر از مشکل خود استفاده کنید.
یک قرارداد خوب برای عنوان موضوع‌ها، که تعدادی از سازمان‌های پشتیبانیِ فنی استفاده کرده‌اند، اینست که به شکل «شیء - اِشکال» باشد. قسمت «شیء» مشخص می‌کند که کدام چیز یا کدام مجموعه از چیزها با مشکل مواجه است، و قسمت «اِشکال» انحراف رفتار آن شیء از آنچه انتظار می‌رود را شرح می‌دهد.
. احمقانه:
کمک! ویدئو روی لپ‌تاپ من درست کار نمی‌کند!
. هوشمندانه:
مکان‌نمای خراب موس X.org 6.8.1، چیپست ویدئوFooware MV1005 vid. chipset
Fooware MV1005 X.org 6.8.1 misshapen mouse cursor,
. هوشمندانه‌تر:
مکان‌نمای موس X.org 6.8.1 روی چیپ‌ست ویدئو Fooware MV1005 - خراب است
X.org 6.8.1 mouse cursor on Fooware MV1005 vid. chipset - is misshapen
جریان نوشتن یک توصیف «شیء-اِشکال»، به شما کمک می‌کند که اندیشیدن خود را دربارهٔ مشکل با جزئیات بیشتر سازماندهی کنید. چه چیزی تحت تاثیر واقع شده؟ فقط مکان‌نمای موس، یا جزء گرافیکی دیگری هم هست؟ آیا این مخصوص نسخهٔ X.org از X است؟ مخصوص ورژن 6.8.1 است؟ آیا مخصوص چیپست ویدئوی Fooware است؟ یا مدل MV1005 ؟ یک هکر که نتیجه را می‌بیند، فوراً می‌تواند بفهمد که شما با چه چیزی مشکل دارید، و در یک نگاه مشکل شما را بفهمد.
کلی‌تر، تصور کنید که به یک لیست از سوالات یک آرشیو نگاه می‌کنید، که فقط خطوط عنوان‌ها نمایش داده می‌شوند. عنوان پست خود را طوری انتخاب کنید که بخوبی سوال شما را منعکس کنید، تا شخص بعدی که آرشیو را جستجو می‌کند، بتواند دنبال آن ریسمان(thread) را بگیرد و به یک جواب برسد، بجای اینکه دوباره آن سوال را پست کند.
اگر شما یک سوال را در پاسخ می‌فرستید، مطمئن شوید که خط عنوان را تغییر دهید تا نشان دهد که در حال پرسیدن یک سوال هستید. یک خط عنوان مانند «پاسخ: تست» یا «پاسخ: باگ جدید» کمتر احتمال می‌رود که به قدر مفیدی توجه را جلب کند. همینطور در نقل قول پیام‌های قبلی، با حذف قسمتهای اضافه، آن را به حداقل برسانید تا با mail reader های جدید سازگار باشد .
برای شروع یک ریسمان کاملاً جدید، به سادگی دکمهٔ پاسخ را فشار ندهید. با این کار، بازدیدکنندگان را محدود خواهید کرد. بعضی mail reader ها مثل mutt به کاربر اجازه می‌دهند که بر اساس ریسمان مرتب کنند و سپس پیام‌های داخل یک ریسمان را با تا کردن آن پنهان کنند. افرادی که این کار را انجا دهند هرگز پیام شما را نخواهند دید.
تغییر دادن عنوان، کافی نیست. Mutt و شاید دیگر mail reader ها، برای تعیین یک ریسمان، به اطلاعات دیگری در سرآیند ایمیل‌ها نگاه می‌کنند، نه به خط عنوان. بجای این کار یک ایمیل کاملاً جدید را شروع کنید.
در انجمن‌های وب، قواعد رفتار خوب، کمی متفاوت است، چون پیام‌ها معمولاً خیلی بیشتر به یک بحث خاص محدود هستند، و معمولاً خارج از آن ریسمان‌ها(تاپیک‌ها) قابل مشاهده نیستند. هنگام پرسیدن یک سوال در پاسخ به ریسمان، تغییر دادنِ عنوان لازم نیست. حتی همهٔ انجمن‌ها اجازه نمی‌دهند که پاسخ‌ها بتوانند عنوان جداگانه‌ای داشته باشند، و اگر هم چنین کاری انجا دهند تقریباً آنها را نمی‌خواند. به‌هرحال، پرسیدن یک سوال در یک پاسخ، به خودی خود مورد شک است، چون آن فقط توسط افرادی دیده خواهد شد که این ریسمان را دنبال می‌کنند. پس یک ریسمان(تاپیک) جدید را آغاز کنید، مگر اینکه مطمئنید می‌خواهید فقط از افرادی بپرسید که در حال حاظر در این ریسمان فعال هستند.


پاسخ دادن را آسان کنید

پایان دادن سوال با این عبارت که «لطفاً پاسخ خو را به ... بفرستید»، جواب گرفتن شما را کاملاً بعید می‌سازد. اگر شما حتی نمی‌توانید چند ثانیه به خودتان زحمت دهید که یک عنوان پاسخ-به در mail reader خود تنظیم کنید، ما هم نمی‌توانیم چند ثانیه به خودمان زحمت دهیم که دربارهٔ مشکل شما فکر کنیم. اگر نرم‌افزار ایمیل شما این امکان را نمی‌دهد، از یک mail reader بهتر استفاده کنید.
اگر سیستم‌عامل شما از هیچ mail reader ی که این امکان را بدهد، پشتیبانی نمی‌کند، از یک سیستم‌عامل بهتر استفاده کنید. در انجمن‌های وب، درخواست پاسخ از طریق ایمیل، کاملاً گستاخانه است، مگر اینکه معتقد باشید آن اطلاعات حساس هستند(و شخصی به هر دلیلی می‌خواهد آن را فقط به شما اطلاع دهد و نه به دیگران). اگر می‌خواهید هنگام پاسخ هر فرد، یک ایمیل کپی از آن به شما ارسال شود، از آن انجمن وب درخواست کنید که آن را برای شما ارسال کند؛ این امکان تقریباً همه جا تحت عناوینی مثل «این ریسمان را دنبال کن»، «هنگام پاسخ، ایمیل بفرست» و غیره، مورد پشتیبانی است.


بصورت واضح، از لحاظ دستوری صحیح، و با املای صحیح بنویسید

ما به تجربه دریافتیم افرادی که نویسندگان بی‌دقت و نامرتبی هستند، در فکر کردن و کدنویسی هم بی‌دقت و نامرتب هستند. جواب دادن به افرادی که فکر نامرتب و شلخته‌ای دارند، چندان مفید نیست؛ ما ترجیح می‌دهیم وقت خود را جای دیگری صرف کنیم.
پس مهم است که سوال خود را واضح و خوب بیان کنید. اگر نمی‌توانید زحمت آن را بکشید، ما هم نمی‌توانیم به آن توجه کنیم. تمام سعی خود را بکنید تا زبان(بیان) خود را بهبود دهید(صیقل دهید). لازم نیست که رسمی و سنگین باشد — در واقع فرهنگ هکرها به آن طرز بیانی بها می‌دهد که غیررسمی، عامیانه و شوخ‌طبعانه و همراه با دقت و ظرافت باشد. اما آن باید دقیق باشد؛ باید نشانه‌هایی باشد که شما اندیشه و توجه می‌کنید.
املا، نشانه‌گذاری و بزرگ کردن حروف اول را درست انجام دهید. its را با it's و loose را با lose و discrete را با discreet اشتباه نگیرید.تمام حروف را بزرگ ننویسید؛ این مانند فریاد زدن تعبیر می‌شود و خشن تصور می‌شود. (اگر تمام حروف هم کوچک باشد، فقط کمی رنجش‌آور بوده و خواندن آن را سخت می‌کند.)
کلی‌تر، اگر مانند یک انسان ساده و کم‌سواد بنویسید، بسیار احتمال می‌رود که نادیده گرفته شوید. پس از میانبرهایی که کوتاه‌کنندهٔ متن استفاده نکنید. نوشتن you بصورت u شما را شبیه یک انسان ساده و کم‌سواد می‌کند که می‌خواهد دو کلید کمتر فشار دهد.
اگر دارید سوال خود را در انجمنی می‌پرسید که از زبان بومی شما استفاده نمی‌کند، شما یک میزان محدودی از خطاهای املایی و دستوری خواهید داشت، اما از روی تنبلی دچار خطاهای بیش از حد نشوید(بله، ما معمولاً می‌توانیم آن تفاوت را تشخیص دهیم). همینطور اگر نمی‌دانید که شخص پاسخگو چه زبانی دارد، به انگلیسی بنویسید. هکرهای مشغول، سوالات با زبانی که نمی‌فهمند را نادیده می‌گیرند، و انگلیسی زبان کاری اینترنت است. با نوشتن به زبان انگلیسی، این احتمال را که سوالتان بدون خوانده شدن پاک شود، به حداقل می‌رسانید.


سوال خود را در قالب های استاندارد و در دسترش مطرح كنید:

اگر سوال خود را به طور مصنوعی سخت كنید، احتمال نادیده گرفتن آن بیشتر می شود لذا:

نامه را با فرمت"plaintext"و نه "HTML" بفرستید. (غیر فعال كردن HTML كار سختی نیست) ضمیمه های MIMEمعمولاً مناسب هستند اگر شامل مطالب واقعاً ضروری باشند.

نامه خود را به صورت پاراگراف هایی كه از خطوط به هم پیچیده شده.

تشكیل شده اند، نفرستید. این كار، پاسخ گویی به قسمتهای مختلف نوشته شما را دشوار می كند، فرض كنید كه پاسخگویی شما، نامه شما را در صفحاتی با خطوط شامل 80 كاراكتر می بیند، لذا خطوط خود را در 80 كاراكتر یا كمتر تهیه كنید.

- داده های خود را مانند آدرس فایل ها به چند خط تبدیل نكنید تا در عرض یك ستون قرار گیرد. داده ها باید به همان صورتی كه هستند
در نامه قرار بگیرند تا خواننده مطمئن شود كه چیزی را می‌بیند كه شما قبلاً دیده‌اید.
- هرگز تصور نكنید كه مخاطبین شما قادر به خواند فایلهای اختصاصی مانند Microsoft word یا Excel هستند. بسیاری از هكرها به این كار همانند وقتی كه یك توده‌ای از كود كه بوی خوك می دهد و در جلوی در باشد، به آن واكنش نشان می‌دهند و اگر هم بتوانند به آن غلبه كنند، این كار نمی‌كنند.
- اگر شما از سیستم عامل window نامه می‌فرستید، امكان "smart Quotes" را غیر فعال كنید. این كار از فرستاده شدن كاراكترهای بی‌مصرف جلوگیری می‌كند.
- در صفحات گفتگو، از اشكال خندان (Smilg) و امكانات HTML استفاده نكنید. یكی دو تا از این اشكال ایرادی ندارد اما اگر صورت نوشته شما با این گونه اشكال پر شده باشد، دیگران فكر می‌كنند كه شما عاجز از نوشتن هستید. بطور جدی استفاده بیش از حد از این اشكال و رنگی كردن نوشته‌ها شما را شبیه دختر نوجوانی كه در حال خندیدن است می‌كند كه این كار عموماً برای شما جوابی به همراه ندارد.
اگر شما از یك پردازش‌گر ایمیل با صورت گرافیكی كاربری مانند MS Out look Netscape Messenger و یا از این‌گونه‌ها استفاده می‌كنید، آگاه باشید كه در صورتی كه از تنظیمات پیش‌فرض آن استفاده می‌كنید، ممكن است این قوانین نقض شوند.
بیشتر این پردازشگرها دارای یك دستور در فهرست خود به نام view source هستند از این گزینه در پوشه نامه‌های فرستاده خود استفاده كنید و فرستادن نوشته ساده (pain tent) بدون ضمایم غیر ضروری را بررسی كنید.


درباره مشكل خود دقیق و آگاه باشید:

- نشانه‌های مشكل ایجاد شده یا bugها را به دقت و روشنی شرح دهید.
- محیطی كه در آن این مشكل ایجاد می‌شود را شرح دهید. (سیستم عامل، كاربرد و ...) شركت فروشنده و مدل آنرا هم معرفی كنید مثلا (Fedora Coret یا Slackware 91 و ...)
- مطالعاتی كه بر روی این مشكل انجام داده‌اید را شرح دهید.
- مراحل تشخیص مشكل و رفع آنرا كه انجام داده‌اید، قبل از طرح سوال، شرح دهید
- هرگونه تغییر در سخت‌افزار یا نرم‌افزار كه اخیراً انجام شده است را شرح دهید.
تلاش كنید تا به سوالاتی كه پیش‌بینی می‌كنید از شما پرسیده شوند،‌ پیش‌تر پاسخ دهید.
Simon Tatham مقاله جالبی به نام «چگونه Bug ها را به طور موثر گزارش كنیم». نوشته است كه قویاً توصیه می‌شود آنرا بخوانید.


حجم مطالب دلیلی بر دقیق بودن آن نیست:

باید دقیق و آموزنده بنویسید. این هدف با نوشتن حجم زیادی از داده‌ها و كدها در نامه تقاضای كمك محقق نمی‌شود. اگر یك مشكل بزرگ و پیچیده دارید، سعی كنید تا آنرا تا حد ممكن خلاصه و مرتب ارائه كنید.
این امر حداقل سه فایده دارد. اول اینكه معلوم شود كه شما برای خلاصه كردن سؤال خود تلاش كرده‌اید یا تمایل بیشتری برای پاسخ به شما وجود خواهد داشت. دوم اینكه با خلاصه‌سازی پاسخ مفیدتری هم خواهید گرفت. و سوم اینكه در حین خلاصه كردن و پیرایش گزارش خود ممكن است بتوانید مشكل حل كنید یا راه حل كوتاهتری برای آن پیدا كنید.


ادعای یافتن یك bug را نكنید!:

هنگامی كه با یك نرم‌افزار به مشكل برخوردید، بدون اطمینان كامل ادعای یافتن یك bug جدید را مطرح نكنید. راهنمایی: تا هنگامی كه با یك ضمیمه به كد منبع نتوانید مشكل را برطرف كنید یا با آزمایش رگرسیون با ورژن قبلی كه نشان دهنده یك رفتار نادرست باشد، شما نباید مطمئن شوید. این امر در مورد وب سایت‌ها و مدارك هم صدق می‌كند سندی را به عنوان bug یافتید، باید متنی را جایگزین آن كنید یادآوری می‌شود كه كاربران بسیاری هستند كه مشكل شما را تجربه نكرده‌اند. همچنین شما با خواندن مطالب و وب سایت‌های مرتبط، در مورد آن نرم‌افزار آموزش دیده‌اید در غیر این صورت شما كاری را اشتباه انجام می‌دهید و نه نرم‌افزار.
افرادی كه یك نرم‌افزار را تهیه می‌كنند، تلاش می‌كنند تا آن نرم‌افزار حداكثر كارایی مطلوب را داشته باشد. اگر شما ادعا كنید كه یك bug در آن یافته‌اید، در واقع كامل بودن كار آنها را زیر سؤال برده‌اید و این باعث رنجاندن آنهان می‌شود، حتی اگر حق با شما باشد. به خصوص ذكر كلمه bug در عنوان نامه، كار سیاست مدارانه‌ای نیست.
وقتی كه سوال خود را مطرح می‌كنید، بهتر است فرض كنید كه شما كار اشتباهی را انجام می‌دهید، حتی اگر مطمئن باشید كه یك bug واقعی را یافته‌اید. اگر واقعاً این طور باشد، در مورد آن در پاسخ‌ها خواهید شنید. با این كار نگهدارنده‌های نرم‌افزار از شما عذرخواهی خواهند كرد، همچنین اگر شما اشتباه كرده باشید، باید از آنها عذرخواهی كنید.


تحقیر كردن جایگزینی برای انجام تكلیف نیست:

بعضی از افراد كه می‌دانند نباید گستاخانه یا مغرورانه رفتار كنند، در نقطه مقابل تحقیر كردن، تقاضای جواب می‌كنند. جملاتی مثل «می‌دانم كه یك كاربر جدید بازنده هستم ولی...» از این قبیل‌اند. این كار منحرف كننده است و كمكی هم نمی‌كند به خصوص این كار وقتی توام با ابهام در مورد مشكل واقعی باشد، آزار دهنده است.
وقت خود و ما را با سیاست‌های خام و پیش پا افتاده هدر ندهید. در عوض، زمینه‌های واقعی مشكل خود را به وضوح شرح دهید. این كار بهتری نسبت به تحقیر كردن است.
برخی از Forum ها محل جداگانه‌ای برای سوال‌های كاربران جدید دارند. اگر فكر می‌كنید كه سوال پیش پا افتاده‌ای دارید، به آنجا بروید. اما در آنجا نیز نباید تحقیر كرد.


به جای حدس‌های خود نشانه‌های مشكل را شرح دهید:

نوشتن در مورد اینكه خودتان علت مشكل پیش آمده را چه می‌دانید، مفید نیست (اگر فرضیات شما بكلی اشتباه باشد آیا با دیگران مشورت می‌كنید؟)
لذا سعی كنید كه به دوستداران كامپیوتر از علائم و نشانه‌های اولیه مشكل موجود بگویید و نه از فرضیات و تئوری‌های خود. بگذارید

آنها خود تفسیر كنند و مشكل را تشخیص دهند اگر احساس می‌كنید كه ذكر كردن حدس خودتان می‌تواند مهم باشد، آنرا روشن و تحت عنوان حدس خودتان بیان كنید و همچنین ذكر كنیدن كه چرا این پاسخ نمی‌تواند جوابگوی مسئله باشد.

سوال احمقانه:
من دائماً پیغام خطای SIG11 را در هسته كمپایل دریافت می‌كنم و به یك شكاف بسیار نازك در بورد اصلی (Mothor Boord) مشكوك هستم. بهترین راه برای اطمینان از این وضعیت چیست؟
سؤال هوشمندانه:
كامپیوتر خانگی من كه K 6233 بر روی بورد اصلی FIC-PA 2007 (VIA Apollo VP2 Chipcedt) با 256 مگابایت رم از نوع Car Sair PC133 SDRAM می‌باشد، 20 دقیقه بعد از روشن شدن دائماً پیغام خطای SIG11 را نشان می‌دهد. اما قبل از 20 دقیقه هرگز این اتفاق نمی‌افتد. با Restart كردن سیستم، ساعت Restart نمی‌شود ولی با خاموش كردن در شب Restart می‌شود. با خارج كردن رم‌ها هم این مشكل حل نمی‌شود. قسمت مربوطه از فهرست كامپایل به شرح ذیل است.
چون رسیدن به این نقطه برای بسیاری از افراغد مشكل به نظر می‌رسد، یك جمله را به شما یادآوری می‌كنیم: «همه تشخیص دهندگان از ایالت میسوری هستند!» كه شعار اداری این ایالت «به من نشان بده» است. (در سال 1899 یكی از افراد كنگره آمریكا گفت من از كشوری می‌آید كه در آنجا ذرت و كتان و دموكرات و فصاحت بیان بی‌معنی كشت می‌كنند كه نه مرا متقاعد می‌كند و نه راضی. من از ایالت میسوری هستم. شما باید به من نشان بدهید) در مورد تشخیص دادن، شك كردن مهم نیست اما نیاز واقعی و كاربردی به دانستن این است كه چه چیزی به نشانه‌هایی كه شما دیده‌اید نزدیك‌تر است و نه فرضیات و حدس‌های شما. به ما نشان بدهید!


نشانه‌های مشكل خود را به ترتیب زمان وقوع شرح دهید:

نشانه‌های مفید برای تشخیص اینكه چه مشكلی پیش آمده است، اغلب در اتفاقاتی كه قبلاً افتاده‌اند وجود دارند. لذا نامه شما باید به دقت شرح دهید كه شما چه كاری انجام داده‌اید و سیستم و كامپیوتر شما چه عكس‌العملی داشتند تا اینكه سیستم blow up كرده است.
در مورد فرآیندهای Command-Line ، داشتن یك Session log و نقل قول مربوط در حدود بیست خط می‌تواند خیلی مفید باشد.
اگر برنامه شما كه blow up كرده است، دارای گزینه تشخیص عیب باشد ( مانند حالت verbose ) سعی كنید از آن برای گرفتن اطلاعات بیشتر برای اشكال‌زدایی (debug) برنامه استفاده كنید.
به یاد داشته باشید كه لزوماً هر چه بیشتر، بهتر نخواهد بود. سعی كنید سطحی از اشكال‌زدایی را انتخاب كنید كه خواننده را مطلع نماید و نه اینكه آنرا در انبوهی از داده‌های بی‌ارزش گمراه كند.
اگر نوشته شما طولانی شد (بیش از 4 پاراگراف)، بهتر است به طور مختصر مشكل را در ابتدا مطرح كنید و سپس به شرح وقایع به ترتیب زمانی بپردازید. به این ترتیب خوانندگان خواهند دانست كه در نوشته شما به دنبال چه چیزی باید بگردند.


هدف را مشخص كنید، نه مرحله:

اگر به دنبال این هستید كه بدانید چطور باید كاری را انجام داد (مثل گزارش كردن یك اشكال یا bug )،‌با شرح دادن هدف خود شروع كنید. بعد از آن فقط برخی از مراحل خاص كه برای رسیدن به آن طی كردید و موفق نشدید را شرح دهید.
اغلب،‌ افرادی كه به كمك تكتیكی نیاز دارند، هدف بلند مرتبه‌ای را در ذهن می‌پرورانند و در راهی كه فكر می‌كنند تنها راه رسیدن به هدف است گمراه می‌شوند. آنها برای كمك گرفتن مرحله به مرحله می‌آیند اما نمی‌دانند كه مسیر اشتباه است تلاش قابل توجهی برای گذر از این مرحله مورد نیاز است.
سوال احمقانه :
چگونه می‌توان در برنامه FooDraw مقادیر RGB رنگ را بر مبنای شانزده‌تایی انتخاب كرد؟
سوال هوشمندانه :
من تلاش می‌كنم كه جدول رنگ‌ها را روی یك تصویر با مقادیر انتخابی خودم قرار دهم. در حال حاضر تنها راهی كه به نظرم می‌رسد اینست كه هر ردیف از جدول را اصلاح كنم اما نمی‌توانم در برنامه FooDraw رنگ‌ها را بر مبنای مقادیر RGB شانزده‌تایی انتخاب كنم.
سوال دوم هوشمندانه بود. جواب این سوال ابزار بهتری برای آن كار را پیشنهاد می‌دهد.


از دیگران نخواهید كه جواب سوال را به صورت خصوصی ایمیل كنند:

كاربران اینترنت عقیده دارند كه حل مشكلات باید یك فرآیند عمومی و روشن باشد كه در طی آن اولین جواب به یك پاسخ می‌تواند و باید توسط دیگر كاربران كه با اطلاعات بیشتری به آن توجه می‌كنند مورد تصحیح و تكمیل قرار بگیرد. همچنین، كسانی كه كمك می‌كنند تا دیگران به جواب سوال خود برسند، بخشی از پاداش خود را به این صورت می‌گیرند كه به عنوان یك فرد مسئول و جوابگو و صلاحیت‌دار و مطلع توسط دیگر كاربران دیده می‌شوند.
وقتی كه شما درخواست جواب خصوصی می‌كنید، هم فرآیند پاسخ‌گویی و هم این پاداش را دچار مشكل می‌كنید. این كار را نكنید. این انتخاب فرد پاسخگو است كه به شما بطور خصوصی پاسخ دهد یا خیر و اگر او این كار را انجام دهد معمولاً به این دلیل است كه فكر می‌كند سوال از لحاظ جذابیت برای دیگران و همچنین اطلاعات، برای دیگران بسیار ضعیف است.
تنها یك استثناء برای این قاعده وجود دارد. اگر فكر می‌كنید كه سوال شما بگونه‌ای است كه ممكن است جواب‌های بسیار زیاد و مشابه به یكدیگر دریافت كنید، از كلمات جادویی مانند «به من ایمیل بزنید و من خلاصه‌ای از پاسخ‌ها را به Group خواهم فرستاد» استفاده كنید. ممانعت از ورود تعداد بسیار زیاد نامه‌های مشابه یكدیگر به Group ' ها و یا Mailing hist ها كار مودبانه‌ای است اما باید به قول خود مبنی بر خلاصه كردن جواب‌ها عمل كنید.


سوال را صریح مطرح كنید:

برای سوالهایی كه انتهای مشخصی ندارد، بازه زمانی محدودی برای پاسخگویی به آنها در نظر گرفته نمی‌شود. كسانی كه می‌خواهند پاسخ‌های مفیدی به شما بدهند، مشغول‌ترین افراد هستند. (چون در اغلب كارها به تنهایی كار می‌كننند). این گونه افراد نسبت به سوال‌هایی با بازه زمانی نامحدود حساسیت دارند و تمایل چندانی به پاسخ‌گویی به آنها ندارند.
شما هنگامی كه یك پاسخ مفید دریافت می‌كنید كه از پاسخگویی خود در مورد چیزی كه می‌خواهید بطور صریح پرسیده باشید (از اشاره‌گر استفاده كند، كه بفرستید، پیوست را بررسی كنید یا هر چیز دیگر). این كار تلاش پاسخگو را بر روی هدف شما متمركز می‌كند و به طور ضمنی حدی از نظر زمانی برای پاسخگویی و صرف انرژی برای كمك به شما ایجاد می‌كند. این كار خوبی است.
برای درك دنیایی كه متخصصین در آن زندگی می‌كنند، به مهارت به عنوان یك منبع و زمان فراوان برای پاسخگویی به یك مورد كمیاب فكر كنید. هر چه زمان كمتری را برای پاسخگویی به سوال خود به طور ضمنی در نظر بگیرید، احتمال اینكه جواب واقعاً مناسب از جانب یك فرد خبره و پرمشغله دریافت كنید، بیشتر می‌شود بنابراین بهتر است كه برای سوال خود قالبی در نظر بگیرید كه زمان مورد نیاز به پاسخگویی به آن را از جانب یك فرد خبره به حداقل برساند. اما این كار اغلب مشابه ساده‌سازی یك سوال نیست. به عنوان مثال، ممكن است برای شرح مناسبی از X یك راهنمایی بكنید؟ معمولا سوال هوشمندانه‌تری است نسبت به اینكه ممكن است لطفاً X را توضیح دهید!
اگر شما یك كد نادرست دارید، بهتر است در مورد اینكه چه اشكالی دارد بپرسید تا اینكه درخواست كنید كسی آنرا اصلاح كند.

==وقتی كه در مورد كد می‌پرسید:==

بدون اینكه مشخص كنید كه باید به دنبال چه نوع مشكل باید بود، از دیگران نخواهید تا كد برنامه‌ی شما را اشكال‌زدایی یا به اصلاح debug كنند. فرستادن چند صد خط برنامه و گفتن اینكه «این برنامه كار نمی‌كند!» باعث می‌شود كه هیچ پاسخی دریافت نكنید با فرستادن ده دوازده خط از برنامه و گفتن اینكه بعد از خط هفتم انتظار داشتم یا اتفاق <X> بیفتد ولی <Y> رخ داد! بیشتر احتمال دارد تا به پاسخ خود برسید.


تكالیف منزل را سوال نكنید:

كاربران كامپیوتر دریافتن سوالهای تكالیف منزل تبحر دارند. اغلب ما این كار را كرده‌ایم. این سوال‌ها برای این است كه شما روی آن‌ها كار كنید تا تجربه كسب كنید. پرسیدن راهنمایی ایرادی ندارد اما نه كل روش حل.
اگر دیدید كه روی یك سوال كار كرده‌اید اما نتوانستید آنرا حل كنید، از یك فروم یا گروپ بپرسید یا در نهایت به عنوان یك «كاربر» از لیست فروم یا پروژه كمك بگیرید با وجود اینكه كاربران دیگر متوجه آن می‌شوند، اما برخی از دیگر كاربران حرفه‌ای ممكن است حداقل یك راهنمایی به شما بكنند.


سوالهای بی معنی را حذف كنید:

از به پایان رساندن درخواست سوال خود با جملات بی‌مفهومی مانند كسی می‌تواند به من كمك كند؟ یا آیا جوابی وجود دارد؟ پرهیز كنید. اولاً، اگر شرح خود را تا نیمه نوشته بودید، این گونه سوال‌ها زائد هستند. دوماً، به دلیل زائد بودن آنها كاربران آنها را آزاردهنده تلقی می‌كنند و احتمال دارد كه جواب‌هایی بی عیب و نقص ولی بی اعتنا مانند بله، به شما می‌توان كمك كرد. یا خیر، هیچ كمكی نمی‌توان كرد به شما بدهند.
به طور كلی، از سوالهای آری یا خیر باید اجتناب شود مگر اینكه تنها جواب بله یا خیر برای شما كافی باشد.
سوال خود را با كلمه «فوری» نشانه‌دار نكنید، حتی اگر برای شما اینگونه باشد: این مشكل شماست، نه دیگران. اظهار ضرورت كردن نتیجه معكوس می‌دهد. بیشتر كاربران به راحتی اینگونه سوال‌ها را كه با خودخواهی و گستاخی درخواست توجه فوری و ویژه می‌كنند را حذف می‌كنند.
تنها یك شبه استثناء وجود دارد. اگر شما در یك محل با مرتبه بالا و با یك نرم‌افزار كار می‌كنید و از نظر زمانی تحت فشار هستید، گفتن مودبانه محدودیت زمانی خود می‌تواند موثر باشد تا دیگران را به پاسخ دادن به شما ترغیب كند.
البته این كار ریسك بالایی دارد، چون معیار جالب بودن مسائل از نظر كاربران دیگر با شما متفاوت است. به عنوان مثال فرستادن نامه از یك ایستگاه فضایی بین‌المللی قانع كننده است اما از جانب یك انسان با احساس خوب و مهربان یا یك سیاستمدار خیر. در واقع، نوشتن كلمة «فوری» باعث می‌شود كه از سوال شما اجتناب و دوری شود حتی اگر از نظر آنها مهم باشد.

اگر فكر می‌كنید كه این امری مبهم است،‌دوباره این مطالب را بخوانید تا كاملاً آنرا درك كنید، قبل از آنكه نوشته‌ای را به جایی بفرستید.

ادب ضرری ندارد، گاهی كمك هم می‌كند:

مؤدب باشید. از جملاتی مانند «لطفاً» و «با تشكر از توجه شما» یا «ممنون از ملاحظه شما» استفاده كنید. به طور واضح بیان كنید كه شما اینكه دیگران وقت خود را برای كمك به شما رایگان صرف می‌كنند، تحسین كنید.
صادق بودن، به اندازه واضح، دقیق، با دستور زبان صحیح و مشروح بودن و پرهیز از قالب‌های مالكانه، مهم نیست و حتی جایگزین آنها هم نمی‌تواند باشد. كاربران بطور كلی علاقه دارند كه گزارش‌های دقیق تكنیكی از bug ها و ایرادها را هر چند بی ادبانه دریافت كنند تا نوشته‌های مودب ولی ابهام‌آمیز. (اگر این امر برای شما مبهم است، به یاد داشته باشید كه سوالها را با چیزی كه توسط آن می‌توان یاد گرفت ارزش‌گذاری می‌كنند)
به هر حال اگر مشكلات تكنیكی خود را ردیف كنید، مؤدب بودن شانس شما را برای دریافت پاسخ مفید افزایش می‌دهد.
(باید ذكر شود كه تنها مخالفتی كه از سوی كاربران قدیمی نسبت به این نوشته دریافت كرده‌ایم، در رابطه با توصیه‌های قبلی ما برای تشكر پیشاپیش است. برخی از كاربران احساس می‌كنند كه این دلالتی به منظوری دارد و نه تشكر. توصیه ما اینست كه هم پیشاپیش تشكر كنید و هم بعد از پاسخ‌گویی و یا ادب و احترام را به روشهای دیگری بیان كنید قبلا با جملاتی مثل: «با تشكر از توجه شما» یا «ممنون از ملاحظه شما».


روش حل را با یادداشت مختصری پاسخ دهید:

بعد از اینكه مسئله حل شد،‌ یادداشتی به همه كسانی كه به شما كمك كرده‌اند بفرستید، آنها را از نحوه‌ی حل مطلع كنید. و باز هم از یاری آنها تشكر كنید. اگر مسئله شما در یك ایمیل لیست را گروه خبری مورد توجه قرار گرفته بود بهتر است این یادداشت را به آنجا بفرستید.
در بهترین حالت، جواب شما باید شامل سوال اولیه و به همراه كلمه حل شده یا Fixed یا Resolved یا هر كلمه‌ای با معنی مشابه در عنوان نامه باشد. در ایمیل لیست‌هایی كه سرعت برگشت یا جواب دادن نامه‌ها زیاد است، یك كاربرد مستعد كه می‌بینید یك نامه با عنوان مشكل X مطرح شده و سپس نامه مشكل X حل شده وجود دارد، وقت خود را (اگر علاقه‌مند به آن موضوع خاص نباشد) روی آن صرف نمی‌كند و به حل مشكلات دیگر می‌پردازد.
پاسخ شما نباید طولانی و شامل جملاتی ساده مثل: «ایراد از كابل شبكه بود، با تشكر از همه» باشد. حتی اگر پاسخ ندهید، بهتر از این جملات است. پاسخ كوتاه و خلاصه‌ای شیرین بهتر است از یك مقاله طولانی مگر اینكه عمق تكنیكی مسئله زیاد باشد. ذكر كنید كه چه عملی مشكل را حل كرد اما لزومی ندارد كه تمام مراحل حل مشكل را گزارش كنید.
برای برخی از مسائل مناسب است كه خلاصه‌ای از مراحل رفع مشكل را گزارش كنید. وضعیت نهایی مسئله خود را شرح دهید. توضیح دهید كه چه روشی شما را به حل رساند و بعد از آن به داده‌هایی كه جواب نمی‌رسد اشاره كنید. روشهای اشتباه را باید بعد از جواب صحیح و دیگر مطالب خلاطه بیاورید تا اینكه خلاصه شما تبدیل به یك داستان كارگاهی نشود. از افرادی كه به شما كمك كردند نام ببرید، با این كار با آنها دوست هم می‌شوید.
در كنار مودب و آموزنده بودن، این روش خلاصه نویسی به دیگرانی كه در آرشیو ایمیل لیست‌ها، گروه‌های خبری و یا فروم‌ها به دنبال مطلبی هستند، كمك می‌كنید تا بدانند دقیقاً چه روشی به شما كمك كرده است.
در نهایت،‌این گونه خلاصه نویسی به تمام كسانی كه كمك كرده‌اند، احساس رضایت‌مندی و نزدیكی به مسئله می‌دهد و این كم ارزش نیست. اگر شما یك تكنسین یا هكر نیستید، مطمئن باشید كه این احساس برای راهنماها و متخصصینی كه از آنها كمك گرفته‌اید، بسیار مهم است. شرح مسئله‌ای كه به حل نشدن و پوچی ختم شود، مایوس كننده است و كاربران از حل آنها خودداری می‌كنند. احساس دوری از این حالت كمك بسیار بسیار بزرگی به شما برای مرتبه بعدی كه می‌خواهید سوال بپرسید می‌كند.
در نظر داشته باشید كه چقدر قادرید دیگران را از داشتن مشكل مشابه پیشگیری كنید از خود بپرسید كه آیا یك سند نوشته یا FAQ (سوالات پرسیده شده متداول) می‌تواند كمك كند؟ و اگر جواب بله بود، آنرا نوشته و بفرستید.
در میان كاربران حرفه‌ای، این گونه رفتار خلاصه نویسی مهمتر از ادب معمول است. این روشی است كه می‌توانید توسط آن شهرتی بین دیگران برای تعامل با آنها كسب كنید كه دارایی با ارزشی است.


چگونه پاسخ‌ها را تفسیر كنیم:

RTFM و STFW: چگونه بیان كنیم كه دچار مشكل جدی شده‌ایم:
یك رسم سنتی و مقدس وجود دارد: اگر پاسخی دریافت كردید كه در آن نوشته شده بود RTFM یعنی با Manaal (كتاب راهنما) را بخوانید. در این مواقع نظر فرد پاسخ دهنده معمولاً صحیح است. بروید دستورالعمل‌ها را بخوانید.
RTFM خویشاوندن جوانتری هم دارد. اگر پاسخ دریافتی شامل STFW بود یعنی آن فرد معتقد است كه باید وب را جستجو كنید. مطمئناً حق با اوست. بروید و جستجو كنید.
مدل مودبانه‌تر این بیان اینست كه بگویند Google is your Friend یعنی گوگل دوست شماست و این یعنی در گوگل جستجو كنید.
در فروم‌ها، ممكن است توصیه كنند كه آرشیو فروم را بگردید. در واقع، ممكن است فرد مهربانی، اشاره‌ای به مشكلات قبلی كه این مسئله در آنجا حل شده است، كرده باشد. اما به این ملاحظات اعتماد نكنید، قبل از پرسش، آرشیو را جستجو كنید.
اغلب، هنگامی كه افرادی به شما توصیه می‌كنند وب را جستجو كنید، در حین نوشتن از جملات، صفحه‌ای از دستورالعمل یا اطلاعاتی شما به آن نیاز دارید را در مانیتور خود باز كرده‌اند و می‌بینند. این توصیه آنها به این معناست كه (1) اطلاعات مورد نیاز شما را به راحتی پیدا می‌شود (2) اگر خودتان جستجو كنید بیشتر یاد می‌گیرید تا اینكه آن اطلاعات را به شما بدهند.
شما با این كار نباید رنجیده شوید. در استاندارد كاربران حرفه‌ای (هكرها)، پاسخ دهنده به سوال شما بدین طریق نوعی از احترام خشن را نشان می‌دهد، به جای اینكه شما را نادیده بگیرد. در عوض شما باید به خاطر این مهربانی مادربزرگانه از او تشكر كنید.


اگر نفهمیدند...:

اگر جواب را نفهمیدید، فورا تقاضای روشن كردن پاسخ نكنید. از همان اندازه‎هایی كه برای پاسخ اولیه خودتان(دستورالعمل‎ها FAQS، وب و دوستان ماهر) برای فهمیدن جواب استفاده كنید. سپس اگر باز هم نیاز به شفاف سازی نشان دهید كه چه چیزی یادگرفته‎اید.
برای مثال تصور كنید كه من به شما می‎گویم: "به‎نظر می‎رسد كه شما Zentry گرفته شده‎ای دارید، باید آنرا تمیز كنید." در این صورت یك جوابیه نامناسب این خواهد بود:" Zentryچیست؟" و یك جواب خوب این خواهد بود" بسیار خوب، من صفحه اصلی را خواندم و به Zentry ها تحت عنوان سوئیچ‎های –Z و –P اشاره شده است اما هیچ یك از تمیز كردن Zentry چیزی نگفته‎اند. آیا اینها درست است یا من نكته‎ای را متوجه نشده‎ام؟"


برخورد با گستاخی:

آنچه كه در محیط هكرها گستاخی می‎نمایند به معنای توهین آمیزی نیست بلكه حاصل بیان مستقیم و بدور از مطالب اضافه است كه برای افرادی كه بیشتر به حل مسائل می‎اندیشیدند تا ایجاد احساس خوبی در دیگران، طبیعی‎تر است. وقتی با گستاخی مواجه شدید، سعی كنید آرام برخورد كنید. اگر كسی واقعا از حد خود خارج شودبسیار متحمل است كه یكی از افراد قدیمی آن لیست یا گروه جدی یا فروم او را متوجه كند. اگر این كار صورت نگیرد و شما خلق و خوی را از دست دهید ممكن است فردی را كه طبق هنجارهای یك محیط كاربری افتاده كرده است از دست بدهید و شما مقصر خواهید بود. این امر شانس شما را در دریافت كمك برای آنچه كه خواسته‎اید كاهش خواهد داد.
از طرف دیگر، معمولا شما با گستاخی مواجه می‎شوید و برخورد با آن بی‎جا خواهد بود. حالت عكس فوق اینست كه با متخلفین واقعی را به‎شدت برخورد كنید و رفتار غیر معقول آنها را با چاقوی كلام قطع كنید. البته قبل از كار از موقعیت خود بسیار بسیار مطمئن باشید مرز بین تصحیح دیگران و غیر فعال بودن و شروع یك جدال بی‎هدف به اندازه‎ای باریك است كه خود هكرها هم گاهی اوقات آنرا اشتباه می‎گیرند. اگر شما یك تازه وارد هستید، شانس شما كمتر خواهد بود. اگر بدنبال اطلاعات هستید ونه سرگرمی، بهتر است انگشتانتان را از روی كی‎بورد بردارید و ریسك نكنید.
(برخی افراد معتقدند كه هكرها حالت خفیفی از خود ماندگی یا سندرم اسپرگر دارند و واقعا فاقد برخی از مداربندی‎های مغزی آنها كه برهم كنش‎های اجتماعی انسان را روان می‎كند، هستند. این ممكن است درست باشد یا نباشد اگر خودتان یك هكر نیستید، ممكن است از عهده بی‎قاعدگی و عجیب و غریب بودن این مسئله برآیید، اگر فكر می‎كنید كه مغزما دچار ضایعه شده است. شروع كنید ما اهمیتی نمی‎دهیم! ترجیح می‎دهیم همان چیزی باشیم كه هستیم و عموما تردیدی نسبت به عناوین پزشكی داریم.)
در قسمت بعد، در مورد مطلب متفاوتی بحث می‎كنیم با نوع گستاخی كه در اثر رفتار اشتباه با آن برخورد می‎كنید.


شبیه یك بازنده رفتار نكردن:

با توجه به راه‎های مفصلی كه در این‎جا گفته شد یا راه‎های مشابه بعید از كه در فرم‎‎های ارتباطی هكرها اشتباه كنید. به‎طور دقیقی با جملات متفاوت به شما گفتیم كه چگونه می‎توان اشتباه كرد.

اگر چنین اتفاقی افتاد بدترین كار اینست كه از این تجربه خود ناله كنید، ادعا كنید كه شفاها مورد توهین قرار گرفته‎اید، تقاضای عذرخواهی كنید، جیغ بكشید، نقستان را حبس كنید، به شكایت كردن تهدید كنید، از افراد شكایت كنید و غیره. در عوض كاری كه شما می‎كنید، اینست كه:

پیش بروید. این امری طبیعی است. درواقع مناسب و سالم است.
استانداردهای جوامع از خودشان حمایت نمی‎كنند. توسط افراد فعالی كه از آنها استفاده می‎كند و به‎وضوح در عموم حمایت می‎شوند. ناله نكنید كه همه انتقادها باید در ایمیل‎های خصوصی عنوان شوند. اینگونه نیست. همچنین نباید اصرار كنید كه توسط فردی كه یكی از ادعاهای شما را اشتباه خوانده است یا نظر متفاوت است، مورد هجوم واقع شده‎اید. این اخلاق بازنده‎هاست.
فروم‎‎هایی هستند كه در آنها به‎دلیل راهنمایی اشتباه و از روی ادب زیاد، شركت‎كنندگان توسط دیگران كاربران از فرستادن نامه‎های گمراه كننده منع شده‎اند و به آنها گفته شده"اگر نمی‎خواهید به كسی كمك كنید، لطفا حرف نزنید!"
رفتن كاربران راهنما به جاهای دیگر، منتج به این می‎شود كه فروم به صحبتهای بلی‎معنی نزول كنند و تبدیل به یك ؟ تكنیكی بی‎استفاده گردد.
به‎طور اغراق‎آمیزی "دوستانه" (در این حالت) یا مفید: یكی را انتخاب كنید.
به یاد داشته باشید: وقتی كه هكری به شما می‎گوید كه اشتباه كرده‎اید،(صرف نظر از اینكه چقدر درشت‎گویی كرده باشد)، به شما می‎گوید كه دوباره آن كار را تكرار نكنید، او ملاحظه 1- شما 2- اجتماع را می‎كند. بسیار راحتتر است برای او كه شما را ندیده بگیرد و شما را از زندگی خودش ***** كند. اگر نمی‎توانند سپاسگزار باشید، حداقل كمی بزرگی داشته باشید و ناله و شكایت نكنید و انتظار نداشته باشید كه مثل یك عروسك شكننده با شما رفتار بشود زیرا شما یك تازه وارد با روحیه حساس و ادعاهای مبهم هستید.
گاهی اوقات افراد بدون هیچ دلیل روشنی شخصا شما را مورد حمله قرار می‎دهند حتی اگر شما اشتباهی نكرده باشید(یا فقط در ذهن آنها دچار اشتباه شده‎اید.) در این موارد، شكایت كردن روشی واقعا اشتباه است.

این افراد متجاوز، نادان هم هستند كه بدون هیچ دلیلی، خود را با تجربه می‎دانند یا با آزمایش‎های روان‎شناسی می‎خواهند بدانند كه اشتباه كرده‎اید یا خیر. خوانندگان دیگر هم آنها را نادیده می‎گیرند و یا با روش خودشان با آنها برخورد می‎كنند رفتار این‎گونه افراد خود آنها را دچار مشكل می‎كند كه به شما ربطی ندارد.

اجازه ندهید كه داخل این‎گونه بحث‎ها به دام بیفتید. بعد از اینكه بررسی كردید كه آیا آنها واقعا توهین هستند و نه اشاره‎ای به اشتباه شما و نه اشاره‎ای به اشتباه شما و نه اشاره‎ای زیركانه به جواب واقعی سوال شما اغلب توهین‎ها نادیده گرفته می‎شوند.


سوالهایی كه نباید پرسید:

در اینجا برخی از سوالهای معمول احمقانه و سوالهایی كه هكرها به آنها پاسخی نمی‎دهند، آورده شده است:
سوال: كجا می‎توانم برنامه یا منبع x را پیدا كنم؟
سوال: چگونه می‎توانم از X برای انجام استفاده كنم؟
سوال: چگونه می‎توانم پوسته Prompt خود را تنظیم كنم؟
سوال: می‎توانم یك فایل Acme Corp را به Tex توسط تبدیل كننده Bass- O- Matic تبدیل كنم؟
سوال:مسیر SQL statement و Configuration و Program من كار نمی‎كند!
سوال: با Window خود مشكل دارم. می‎توانید كمكم كنید؟
سوال: برنامه من كار نمی‎كند. فكر می‎كنم وسیله X سیستم من خراب است!
سوال: برای نصب Linux یا X مشكل دارم. می‎توانید كمكم كنید؟
سوال: چگونه می‎توانم Crack كنم؟ حق امتیاز یك كانال را بدزدم؟ ایمیل كسی را بخوانم؟
سوال: كجا می‎توانم برنامه یا منبع X را پیدا كنم؟
جواب: از همان‎هایی كه من پیدا كردم در پایان یك جستجوی اینترنتی. یعنی هنوز همه نمی‎دانند چگونه از google استفاده كنند؟
سوال: چگونه می‎توانم از X برای انجام Y استفاده كنم؟
جواب: اگر هدف شما انجام Y است نباید روشی را كه ممكن است برای آن مناسب نباشد ذكر كنید. سوالهایی از این قبیل اغلب نشانگر این هستند كه فرد فقط در مورد X بی‎اطلاع نیست بلكه در مورد شكل 2 كه درحال حل آنست و در جزئیات موقعیت خاصی هم سردرگم شده است. بهتر است این‎گونه افراد را نادیده بگیریم تا وقتی‎كه مشكل خود را بهتر مطرح كنند.
سوال: چگونه می‎توانم پوسته Prompt خود را تنظیم كنم؟
جواب: اگر به همان اندازه كه برای پرسیدن این سوال باهوش باشید می‎توانید RTFM كنید و جواب خود را بیابید.
سوال: می‎توانم یك فایل Acme Corp را به فایل Tex با تبدیل كننده Boss- O- matic تبدیل كنم؟
جواب: امتحان كن و ببین اگر این كار را می‎كردی 1- جواب را می‎یافتی 2- وقت من را هم نمی‎گرفتی.
سوال: مسیر SQL statement و Program/ Configuration من كار نمی‎كند.
جواب: این سوال نیست و من علاقه‎مند نیستم كه با بیست سوالی سوال واقعی را شما كاوش كنم.

كارهای . بهتری برای انجام دارم. وقتی چیزی شبیه این می‎بینم، عكس‎العمل من طبیعتا یكی از موارد زیر خواهد بود: چیز دیگری هم داری كه به آن اضافه كنی؟

آه، چقدر بد! امیدوارم درستش كنی.
دقیقا این چه ربطی به من دارد؟

سوال: با Windows خود شكل دارم می‎توانید كمك كنید؟

جواب: بله آن تفاله مایكرو سافت را بیرون بریز و یك سیستم عامل با منبع باز مثل Linux یا BSD نصب كن.
یادداشت: در مورد Windows و در مورد برنامه‎ای كه ساخت رسمی ویندوز نیست یا با آن تداخل دارد(مثل Somba) سوال نپرس. از این جواب متعجب نباش چراكه مشكل از ویندوز است و نه برنامه زیرا ویندوز به‎طور كلی بسیار آسیبپذیر است و این مورد معمولی است.
سوال: برنامه من كار نمی‎كند. فكر می‎كنم وسیله X سیستم من خراب است.
جواب: درحالیكه ممكن است شما اولین مغزی باشید كه به یك عیب واضح
در سیستم توجه كرده باشید به كتابخانه‎هایی كه توسط صدها یا هزاران نفر استفاده شده‎اند رجوع كنید؛ بهتر از اینست ك بطور كلی بی‎دلیل بنویسید ادعاهای غیر معمول، شواهد غیر معمول هم لازم دارد وقتی ادعایی شبیه این می‎كنید، باید با مستندات واضح و جامع در مورد ایراد پشتیبانی كنید.
سوال : برای نصب Linux یا X یا مشكل دارم می‎توانید كمك كنید؟
جواب: خیر. باید دستم به سیستم شما برسد تا بتوانم مشكل را حل كنم. از گروه محلی كاربران Linux خود برای كمك بپرسید.(می‎توانید لیستی از گروههای كاربران را اینجا پیدا كنید.)
یادداشت: سوال در مورد نصب Linux هنگامی‎كه در ایمیل لیست یا فرومی در مورد یك توزیع خاص باشید مناسب است، یا در فرم‎های محلی كاربران. در این موارد، جزئیات مشكل را شرح دهید. اما قبل از آن جستجوی دقیقی با "Linux" و همه قطعات سخت‎افزاری مشكوك انجام دهید.
سوال: چگونه می‎توانم Crack حق امتیاز یك كانال را بدزدم؟ ایمیل كسی را بخوانم؟
جواب: شما زندگی سطح پایینی دارید كه می‎خواهید این كارها را انجام دهید و یك انسان سبك مغز هستید كه از یك هكر چنین چیزی می‎پرسید.


سوالهای خوب و بد:

در آخر، قصد دارم كه توسط مثالهایی روش سوالهای هوشمندانه را شرح دهم جفتی از سوالها درباره یك مشكل یكسان، یكی از راه احمقانه و دیگر هوشمندانه.
احمقانه: كجا می‎توانم چیزی درباره Foonly Flarbamatic پیدا كنم؟

این سوال فقط تقاضای یك "STFW" در جواب دارد.

هوشمندانه: از گوگل برای یافتن "Foonly Flurbumatic 2600" استفاده كردم، اما راهنمایی مقیدی نیافتم. می‎توانم راهنمایی در مورد اطلاعات برنامه‎نویسی روی این وسیله بگیرم؟
این مورد اكنون STFW را انجام داده است و به نظر می‎رسد كه مشكل واقعی دارد.
احمقانه: نمی‎توانم كد را از فلان پروژه برای كمپایل بگیرم. چرا خراب است؟
این پرسشگر فرض می‎كند كه كس دیگری اشتباه كرده است خودبین...
هوشمندانه: كدهای فلان پروژه تحت Nulix ورژن 6.2 كمپایل نمی‎شود. من FAQ را خوانده‎ام اما چیزی درمورد مسائل مربوط به Nulix نداشت. در اینجا نسخه‎ای از تلاش كمپایل كردن را آورده‎ام آیا كاری انجام داده‎ام؟
پرسشگر این سوال محیط را مشخص كرده است FAQ را خوانده است خطا را نشان داده است. و فرض نمی‌‎كند كه شكل او اشتباه دیگری باشد. این مورد ارزش توجه را دارد.
احمقانه: با مادربورد خود مشكل دارم كسی می‎تواند كمك كند؟
پاسخ هكر J. Randem به این سوال اینست:"درست است. آیا احتیاج دارد آروغ بزنید و پوشكتان عوض شود؟" كه با زدن كلید Delete پایان می‎یابد.
هوشمندانه: روی مادربورد t,y,x,s2464 را امتحان كردم. وقتی كمكی نكرد C,B,A را امتحان كردم. هنگام امتحان C نشانه‎های غیر معمول را یادداشت كردم به‎طور مشخص اشكال از برنامه‎نویسی است اما نتایج طبق انتظار نیست. دلایل معمول ایرادهای مادربوردهای athlon MP كدامند؟ كسی ایده‎ای برای امتحان بیشتر مادربورد برای حل مشكل موجود دارد؟
از طرف دیگر این فرد ارزش پاسخ را دارد. او هوش حل مسئله خود را نشان داد. نه اینكه منفعلانه منتظر جوابی از بالا باشد.
در سوال آخر دقت كنید به تفاوت زیركانه ولی مهم بین درخواست كردن"جوابی به من بدهید" و "لطفا به من كمك كنید تا بدانم چه تشخیص‎های دیگری می‎توانم بدهم تا به آگاهی برسم" در واقع حالت سوال آخر بسیار نزدیك به یك رویداد واقعی كه در آگوبیت 2001 در ایمیل لیست (lkml) Linux- kemel اتفاق افتاد بنا شده است. من (اریك) در آن زمان یك سوال پرسیدم. من قفل شدن‎های عجیبی در مادربورد S2462 Tyon می‎دیدم. اعضای لیست اطلاعات ضروری كه برای حل به آنها نیاز داشتم كه تامین كردند.
به روشی كه من سوال را پرسیدم به مردم چیزی را برای چاوش كردن دارم؛ من راه را برای وارد شدن آنها آسان و جذاب كردم. من برای توانایی همسالان خودم احترام قائل شدم و آنها را برای مشورت با من به‎عنوان یك دوست دعوت كردم. همچنین برای زمانی كه آنها برای نشان دادن روشهای اشتباه به من صرف كردند احترام قائل شدم.

بعد از آن، وقتی‎كه از همه تشكر كردم و یادآوری كردم كه چه خوب فرآیند حل شد، یكی از اعضای lkml مشاهده كرد كه این مسئله نه به این خاطر كه من یك "اسمی" در لیست داشتم حل شده است، بلكه به این‎خاطر كه من سول را به روش مناسبی پرسیدم.

هكرها از برخی جهات خیلی ظالم‎اند. من مطمئن هستم كه اگر مانند یك انگل رفتار می‎كردم، به من توهین می‎شد یا اینكه مرا نادیده می‎گرفتید بدون توجه به اینكه من چه‎كسی هستم. پیشنهاد او برای نوشتن كل ماجرا به‎عنوان یك دستور‎العمل به دیگران مستقیما موجب شد تا این راهنما را بنویسیم.


اگر نتوانستید جوابی بدست آورید:

اگر نتوانستید جوابی بیابید لطفا ناراحت نشوید كه ما احساس نمی‎كنیم كه می‎توانیم به شما كمك كنیم.گاهی اوقات اعضای گروهی كه شما از آنها سوالی پرسیده‎اید ممكن است جواب را ندانند ندادن جواب به معنای نادیده گرفتن نیست، اگرچه مسلما تشخیص بین این دو سخت است.
بطور كلی، دوباره فرستادن سوال ایده‎ی بدی است. این كار آزاردهنده و غیر مودبانه به‎نظر می‎رسد. صبر داشته باشید: كسی كه جواب شما را می‎داند ممكن است در منطقه ساعتی جهانی دیگری و در حالت خواب باشد. یا شاید سوال شما به حدكافی خوب شكل نگرفته باشد تا بتوان با آن شروع كرد.
مراجع دیگری برای كمك به شما هستند كه اغلب به نیاز تازه واردها بهتر جواب می‎دهند. گروههای كاربری محلی و آن لاین بسیاری هست كه مشتاق نرم‎افزار هستند حتی اگر هیچ‎گاه خودشان نرم‎افزاری ننوشته باشند. این گروه‎ها معمولا به این دلیل شكل می‎گیرند كه بتوانن به یكدیگر و تازه وارد كمك كنند.
همچنین شركت‎های تجاری بسیاری هستند كه می‎توانید برای كمك گرفتن با آنها تماس بگیرید، چه بزرگ و چه كوچك(SpikeSource , RedHat دو تا از بهترین آنها هستند، موارد بسیارری دیگری نیز هست). از اینكه باید برای كمك گرفتن، پولی بپردازید مضطرب نشوید! اگر موتور ماشین شما واشر بالایی را بسوزاند، باید بروید به یك تعمیرگاه و برای تعمیر آن پول بپردازید.
حتی اگر نرم‎افزار برای شما هزینه‎ای در بر نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشید كه پشتیبانی هم همیشه مجانی باشد.
برای نرم‎افزارهای معروف مانند Linux ، حداقل 10000 كاربر برای هر نمایندگی وجود دارد. برای یك نفر ممكن نیست كه تماس 10000 نفر را پشتیبانی كند. یادآوری می‎كنیم كه حتی اگر مجبور شوید برای كمك پول بپردازید، هنوز دارید پول كمتری نسبت به آنچه كه باید برای خرید نرم‎افزاری می‎پرداختید، می‎پردازید (پشتیبانی برای نرم افزار با منبع بسته معمولا گرانتر و با صلاحیت كمتری نسبت به یك نرم‎افزار با منبع باز است.)


چگونه به سوالات به‎طور مفید پاسخ بدهیم:

آرام باشید. سوالهایی كه با تنش همراه باشد، باعث می‎شوند افراد احمق و یا گستاخ جلوه كننده حتی اكر این‎طور نباشد.
به اولین متخلف به‎صورت Off- Line پاسخ دهید. هیچ نیازی به تحقیر كسی كه اشتباه صادقانه‎ای را مرتكب شده است،در جمع عمومی نیست یك تازه وارد واقعی شاید نداند كه چگونه آرشیو را جستجو كند یا كجا FAQ ذخیره می‎شوند. اگر واقعا نمی‎‎دانید، بگویید! یك جواب اشتباه ولی ظاهرا موثق بدتر از اینست كه چیزی گفته نشود به كسی به گونه‎ای اشاره نكنید كه او تحقیر شود چون فقط می‎خواهید مانند یك فرد ماهر به‎نظر بیایید متواضع و صادق باشید، مثال خوبی برای سوال كننده و همتایان خود بزنید.
اگر نمی‎توانید كمك كنید، مانع از كمك هم نشوید. روشها را به شوخی نگیرید كه ممكن است ساختار كاربر را به شوخی نگیرید كه ممكن است ساختاری كاربر را از بین ببرد، یك كاربر ضعیف ممكن است این‎ها به‎عنوان دستور‎العمل تلقی كند.
سوالهای كاوش گراند. بپرسید تا جزئیات بیشتری را استخراج كند. اگر در این كار ماهر هستید، سوال كننده چیزی یاد خواهد گرفت و همچنین شما سعی كنید سوال بد را به خوب تبدیل كنید. یادمان باشد كه همه ما زمانی تازه وارد بودیم.
در هنگام خواندن RTFM گاهی اوقات خوب است به كسی كه تنبل و نامرتب است یك راهنمایی به مستندات بكنیم(حتی اگر یك پیشنهاد برای عبارت كلیدی جستجو در گوگل باشد.)

اگر به دنبال پاسخ دادن به سوال هستید ارزش خوبی به آن بدهید. به كسی كه روش یا ابزار اشتباهی را بكار گرفته، برای دور زدن مسئله ندهید. ابزار مناسب را پیشنهاد كنید. سوال را دوباره قالب‎بندی كنید.

به جامعه خود برای یادگرفتن از سوال كمك كنید. وقتی كه سوال خوبی دارید، از خودتان بپرسید، "چگونه می‎توان اسناد و FAQ های مرتبط را به‎گونه‎ای تغییر داد كه دیگر كسی این سوال را دوباره نپرسد؟" سپس یك ضمیمه برای اسناد(به نگهدارنده سایت بفرستید).
اگر برای پاسخ پژوهشی انجام داده‎اید، مهارتهای خود را نشان دهید به‎جای اینكه وانمود كنید جواب را از جیب خود درآورده‎اید. جواب دادن به یك سوال خوب، مانند غذا دادن به یك فرد گرسنه است اما آموختن روش‎ها و مهارتهای تحقیق توسط مثال به آنها مانند نشان دادن راهی برای كاشتن غذا برای یك عمر است.
mehrzadmo، Reza.D، Zahmatkesh و 2 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-02-24 at 01:42 PM by th95

دسته ها
عمومی

نظر

  1. شناسه تصویری emean
    متشکرم از مطالب ارزندهتان