Microsoft Dynamics CRM - قسمت اول: معرفی
توسط
- 2012-08-04 - 05:33 PM (بازدید: 5529)
|
شرکت ماکروسافت طی چند سال اخیر، محصولات و راهحلهایی (Solutions) را که در یک فیلد خاص ارائه میکند، به طور اختصاصی نامگذاری میکند. به طور مثال محصولات امنیتی با سری Forefront منتشر میشوند و محصولات سری تجاری و Business ی با اسمِ سریِ Dynamics بیرون میآیند:
یکی از محصولات سریِ Daynamics ِ شرکت ماکروسافت، که خیلی هم سر و صدا کرده و خیلی از بیزنسها توی دنیا و حتی داخل همین ایران خودمان هم سراغش میروند نرمافزار Microsoft Dynamics CRM میباشد:
و نسخه جدید این نرمافزار که نسخه 5 ام آن است با اسم Microsoft Dynamics CRM 2011 منتشر شده است.
قبل از وارد شدن به بحث در مورد این نرمافزار چند تا سوال رو مطرح کنیم و جواب آنها را می دهیم. بعضی سوالات شاید باید آخر این مطالب مطرح بشن ولی ما اول مطرحشان میکنیم!
CRM چیست ؟
CRM مخفف Customer relationship management که به فارسی خودمون "مدیریت ارتباط با مشتری" معنی میدهد.
که این یک مدلی است که شرکتها میتوانند به بهترین وجه ممکن با مشتریهای خودشان ارتباط داشته باشند که هم بیزنس و تجارتشان خوب جلو برود و هم رضایتمندی مشتری را برای خودشون به ارمغان بیارن
آیا فقط ماکروسافت CRM دارد؟
خیر!
شرکتهای خیلی بزرگ دیگهای هم هستن که نرمافزار CRM دارن، شرکتهایی مثل SAG AG و Oracel و SalesForce که امروز مشتریهای بیشتری هم نسبت به ماکروسافت دارن !
پس چرا ماکروسافت را معرفی میکنید و بقیه (که گویا معروفتر و بزرگتر از ماکروسافت هستند) را معرفی نمیکنید؟
دلیل اول ماکروسافتی بودن اکثریت و استفاده کنندههای این مطلب است و همچنین پایه .net و javascript برای پلاگین نویسی در این نرمافزار
دوم قابلیت Integration این محصول با باقی محصولات ماکروسافت است
سوم وجود کرک برای این نرم افزار و نبود کرک برای نرمافزارهای نامبرده شده (چون قیمت خرید این نرم افزارها میلیونی و میلیاردیه!!!!)
دلیل اصلی و چهارم و مهمتر از همه در جواب سوال پایین مستتر است !
آیا نرمافزار Microsoft Dynamics CRM فقط برای کسانیست که با مشتری (Customer) و فروش (Sales) در ارتباط هستن؟
خــــــــیـــر !
و چیزی که این نرمافزار را شاخص میکند هم دقیقاً همین است !
ماکروسافت به طور خیلی غیر رسمی ایننرمافزار را XRM معرفی میکنه یعنی Extended relationship management که شاید به زبان فارسی خودمونی بشه "مدیریت ارتباط با هـــــر چــــــیز" که در ورژن جدید این نرمافزار که CRM 2011 باشه به عینه به آن برخورد میکنم
در واقع به زبان خیلی ساده میتوانیم بگوییم که هر سیستمی که با "افراد" و "شرکتها" سروکار و "ارتباط " دارند ممکنه بتونن از این نرمافزار استفاده کنن و باعث افزایش بسیار سریع "بهره وری" توی اون سیستم بشه.....
شاید بتوان این موضوع رو به صورت دیگری هم مطرح کرد
اگر ما مشتری را به این صورت تعریف کنیم:
مشتری = هر فرد حقیقی یا حقوقی که با او مراوده و تبادل و ارتباط داریم.
آنگاه سیستم "مدیریت ارتباط با مشتری" میتواند کمک بسیار شایان در این ارتباط انجام دهد.