View RSS Feed

میثم حلوایی

آموزش جامع نرم افزار Symantec Backup Exec 2010 - قسمت اول - مقدمه

امتیاز
توسط - 2011-08-29 - 11:35 AM (بازدید: 2410)
  
آموزش جامع نرم افزار2010 Symantec Backup Exec

مقدمه
اهمیت تهیه پشتیبان از منابع مهم سازمان در مبحث فناوری اطلاعات بر هیچکس پوشیده نیست .امروزه درسازمان های پیشرفته منابع مالی و انسانی زیادی صرف نگهداری و تهیه پشتیبان از اطلاعات مهم سازمان می شود.این سازمان ها اهمیت نگهداری ازاطلاعات را به خوبی درک کرده اند.هزینه ی زیاد بازیابی اطلاعات و در گاهی اوقات عدم امکان بازگشت اطلاعات،به وجود آمدن نقص های سخت افزاری و یا اشتباهات انسانی ، همه و همه بر اهمیت موضوع پشتبان گیری می افزاید.
برای تسریع و بهبود این عملیات علاوه بر امکاناتی که بعضا توسط خود سیستم عامل (مثل سرویس backup در windows 2008) ارائه شده است میتوان از نرم افزارهای جانبی هم استفاده کرد.
اگر به گزاف سخن نگفته باشم نرم افزار Symantec Backup Exec محصول شرکت سیمانتک قوی ترین نرم افزار جانبی تهیه پشتیبان از اطلاعات است.این نرم افزار دو ویژگی منحصر به فرد را در عین نگهداری سرعت و اطمینان زیاد با یکدیگر ترکیب کرده است:
ویژگی اول قابلیت بازگرداندن اطلاعات بر روی یک سخت افزار غیر مشابه و ویژگی دوم قابلیت بازیابی اطلاعات از راه دور می باشد. نتیجه این ترکیب آزادی عمل استثنایی مدیر شبکه برای احیای سیستم ها در هر زمان و از هر مکان بر روی هر سخت افزاری است.
برخی از امکانات این نرم افزار به این شرح است :
- کاهش زمان احیای سیستم ها

با استفاده از قابلیت هایی مانند مدیریت یکپارچه نسخه های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت افزار غیر مشابه، مدت زمان احیای سیستم های آسیب دیده به طرز چشمگیری کاهش می یابد و می توان ظرف مدت کوتاهی، سیستم عامل و اطلاعات یک کامپیوتر آسیب دیده را بطورکامل احیا نمود.
- سازگاری و انعطاف پذیری بالا
این نرم افزار دارای امکان تهیه نسخه های پشتیبان بر روی کلیه ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره می باشد.همچنین می توان نسخه های پشتیبان را بر روی هر کامپیوتر دلخواه در شبکه نیز ذخیره نمود. کلیه اطلاعات بر روی یک فایل ذخیره می شوندو این فایل به آسانی قابل بازیابی بر روی هر سیستمی می باشد.
- مدیریت متمرکز از یک محل

در سازمانهایی که شبکه های آنها دارای تعداد قابل توجهی کامپیوتر باشد، می توان کلیه عملیات تهیه نسخه های پشتیبان و یا احیای آنها را از راه دور و به وسیله کنسول مدیریتی انجام داد و نیازی به حضور فیزیکی مدیر شبکه برای انجام این امور نیست.
- عدم قطع فعالیت های عادی

کلیه فعالیت های این نرم افزار به صورت غیر محسوس انجام می پذیرد و برای تهیه نسخه های پشتیبان، نیازی به بستن فایل های در حال استفاده یا قطع فعالیت جاری سیستم است. حتی این برنامه را می توان طوری تنظیم کرد تا در رخدادهای خاص مثلا نصب یک برنامه، افزایش یا کاهش حجم دیتا، ورود کاربر به سیستم و یا در زمان بندی های خاص به طور خودکار اقدام به Backup نماید.
- تهیه نسخه پشتیبان
این برنامه با قابلیت تهیه نسخه پشتیبان به صورت کامل، افزایشی و دوره ای همچنی پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهایذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره گزینه ی بسیار مناسبی برای تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات موجود در شبکه است.
- احیای کامل اطلاعات
بسته به حجم اطلاعات و برنامه های نصب شده بر روی یک سرور، بازیابی اطلاعات به وسیله آن معمولا کمتر از نصب یک ویندوز به تنهایی زمان می برد.
- مدیریت تغییرات

قبل از نصب هر سخت افزار جدید و یا تغییر اساسی در سیستم، می توان از وضعیت فعلی سیستم یک نسخه کپی تهیه نمود و بعد اقدام به نصب سخت افزار و یا نرم افزار جدید نمود و در صورت بروز هر نوع ایراد، می توان به سرعت سیستم را به آخرین وضعیت قبل از اعمال تغییرات بازگرداند.
کپی از اطلاعات بانک اطلاعاتی
با استفاده از این نرم افزار می توان از اطلاعات موجود در بانکهای اطلاعاتی، از جمله DB2، Oracle، SQL Server و غیره در حالت کار و بدون نیاز به قطع فعالیت های آن نسخه پشتیبان تهیه نمود.

قابلیت های کلیدی Symantec Backup Exec
- مدیریت یکپارچه نسخه های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت افزار غیر مشابه
-
قابلیت تهیه نسخه پشتیبان به صورت کامل، افزایشی و دوره ای
-
بازگرداندن روی دیسک سخت افزار غیر مشابه
-
پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهایذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS, SAN, DVD, USB و
-
امکان استفاده در محیط های مجازی
-
بازیابی از راه دور بدون دخالت شخص
-
امکان اجرا و کنترل از راه دور
امکان تهیه پشتیبان از فایل های در حال استفاده ، فایل های باز
- و …
mmohsenn، drezaie، hadironi و 3 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
برچسب ها: backup exec, آموزش
دسته ها
دسته بندی نشده