View RSS Feed

محمد رواقی

Lync 2010 deployment Guide-Step 2

امتیاز
توسط - 2012-08-20 - 11:42 AM (بازدید: 5347)
  
ساختار و قابلیت های Lync 2010

ساختار عملیاتی
Lync 2010

Lync 2010 در دو نسخه با نام های Standard edition و Enterprise Edition ارائه شده است. نسخه ی Standard قابلیت ارائه تمامی سرویس های سطح Enterprise را داشته و تا 5000 کاربر را نیز پشتیبانی میکند. تنها تفاوت سرویس Standard با Enterprise در سطح High Availability میباشد. جائی که سرویس Enterprise برای سازمان های بزرگ و یا شرکت هائی که نمیخواهند تجربه ای به نام قطعی لحظه ای در سرویس های ارتباطی مهمی همچون Voice & Video Call و کنفرانس را داشته باشند نقش بسیار خوبی ایفا میکند. چرا که در لحظه ی قطعی سرویس ارتباطی روی سرور Standard (در حالیکه سرور دیگری در دسترس باشد و از قبل برای چنین لحظاتی تعبیه شده باشد) تمامی ارتباطات قطع شده و مجدداً وصل خواهد شد، اما در سرویس Enterprise به دلیل وجود ماهیت Pool و امکان Built-in Load Balancing & Failover ،ارتباطات قطع نشده و کاربران احساسی از قطعی ارتباط نخواهند داشت. در جلسات طراحی برای ارائه سرویس High Availability در یک سایت، یک Pool با حداقل دو سرور Enterprise در توپولوژی در نظر گرفته میشود. در نتیجه، در صورت ناتوانی یک سرور برای سرویس دهی به کاربران، سروری دیگر در حال سرویس دهی میباشد. سرویس Lync Enterprise Edition برای سازمان هائی با 100000 کاربر طراحی و روانه بازار شده است.
همچنین در سطح Enterprise میتوان از امکان Data center Resiliency استفاده کرده و تمامی سرویس های یک مجموعه را از یک Data center دیگر ارائه نمود و بر مشکلاتی از قبیل خرابی تجهیزات سخت افزاری، قطعی شبکه و برق فائق آمد.
سرویس Lync به دلیل گستردگی روش های ارتباطی که ارائه میکند دارای چندین نقش مختلف است که در سطح Standard در یک سرور جمع آوری میشود. اما اگر بخواهیم از نقطه نظر Enterprise به این نقش ها نگاه کنیم به شرح زیر میباشند:


  • Back End SQL Servers : با توجه به اینکه سرویس LYNC از امکان Central Management Store جهت مدیریت ساده تر بهره میگیرد نیازمند SQL Database میباشد. با توجه به حساسیت در دسترس بودن این Database برای تمام توپولوژی میتوان از Database Mirroring استفاده کرده و Single Point of Failure را در این مرحله از سرویس حذف نمود.




  • Front End Servers : این سرور نقش اصلی را در راهکار ارتباطی Lync داشته و همانطور که از نامش پیداست تعامل مستقیم با درخواست ها را انجام میدهد. Front End سرویس های دیگر نظیر Mediation، MCU و Back End SQL را نیز میتواند ارائه میکند و برای کاربران به عنوان Registrarنیز عمل میکند (سروری که وظیفه دارد تشخیص دهد کاربر در کدام مجموعه سرور - Pool - فعال شده و باید در آنجا به کاربر سرویس داده شود.)




  • Archiving Servers : نقش این سرور برای شرکت ها و سازمان هائی که میخواهند گزارش گفتگوهای متنی انجام شده بین کاربران را در اختیار داشته باشند نقش حیاتی ایفا میکند. همچنین نسخه هائی از فایل ها و محتویات به اشتراک گداشته شده در جلسات در این سرور ذخیره میشود.




  • Monitoring Servers : نقش این سرور نظارت بر کیفیت تجارب کاربران (Quality of Experience) و کیفیت سرویس (Quality of Service) میباشد. تمامی ارتباط های برقرار شده از طریق راهکار Lync توسط این سرور مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارشی از آن در Database قرار میگیرد. به دلیل اینکه کیفیت راهکار Lync با میزان بهره وری سیستم های کاربران ارتباط مستقیم داشته، سرویس Monitoring در طول زمان برقراری ارتباط های بر مبنای Lync میزان استفاده از Ram و CPU سیستم های کاربران را جمع آوری کرده و در گزارش خود ارائه میکند، در نتیجه مدیر سیستم میتواند کیفیت تماس را بر اساس سیستم های کاربران ارزیابی کند. همچنین تجهیزات صوتی و تصویری که برای ارتباط مورد استفاده قرار میگیرند(مانند Head Set و Camera) در زمان استفاده در Lync مورد ارزیابی قرار میگیرند و تاثیر آنها در ارتباط در گزارشات ثبت میشوند. سرویس های Monitoring و Archiving میتوانند در یک سرور راه اندازی شوند.




  • Edge Servers : سرور Edge در توپولوژی Lync 2010 نقش درگاه ارتباطی با دنیای اینترنت را بازی میکند. بطوریکه تمامی سرویس ها روی بستر اینترنت بدون کم و کاست برای کاربران قابل ارائه خواهند بود. همچنین بواسطه ی استفاده از سرور Edge امکان برقراری ارتباط Instant Messaging و Presence با سرویس دهنده های عمومی از قبیل Yahoo ، MSN ، AOL ، Skype و Google Talk امکان پذیر شده است. همچنین میتوان از سرویس Federation روی بستر Lync Edge Servers استفاده نموده و با سازمان های دیگر که سرویس Lync را راه اندازی نموده اند ارتباط های مستقیم و کم هزینه داشت. (در صورتی که Federation بین دو دامنه با سرویس Lync در هر دو سمت ارتباط باشد، تمامی سرویس ها توسط کاربران هر دو سازمان قابل استفاده است - در حالی که تمامی سطوح دسترسی ارتباط قابلیت مدیریت و نظارت میباشد)




  • Director Servers : در سازمان هائی که حجم استفاده از سرویس Edge بالاست و کاربران در چندین مجموعه سرویس دهنده تقسیم شده اند (به دلیل اینکه Edge Server عمل Registration را انجام نمیدهد)، لازم است که یک Registrar خارج از Front End Servers قرار گرفته و این کار را انجام دهد. معمولاً در سازمان هائی که حجم کاربران زیاد نیست از این سرویس صرف نظر میشود.



قابلیت های Lync 2010

با توجه به نقش های متعددی که در قسمت سرورها از آن نام برده شد، انتظارها از Lync 2010 بسیار بالاست. در ادامه فقط برخی از قابیت های گسترده ی Lync 2010 مورد بررسی قرار میگیرند. چرا که بررسی دقیق هر یک از قابلیت های اصلی زمان زیادی برده و جای بحث آن را در این سری پست ها ندیدم.



  • Enterprise IM & Presence

توسط این راهکار، کاربران میتوانند از وضعیت حضور یکدیگر مطلع شده و در لحظه ی انتخاب نوع تماس، عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین قابلیت ارتباط متنی باعث ایجاد روش ارتباطی ساده، کم هزینه و قابل پیگیری میشود. دفترچه تلفن، مدیریت مخاطبین و تاریخچه فعالیت از دیگر امکانات این سرویس میباشد.



  • Enterprise Conferencing

توسط این سرویس یکپارچه کاربران، مدیران و مشتریان یک سازمان میتوانند از امکانات کنفرانس متنی، صوتی و تصویری بهره بگیرند. در کنار اینکه میتوانند صفحه نمایش، اطلاعات و یا یک وایت بورد را به اشتراک بگذارند قابلیت هائی به مانند ثبت جلسات، امکان ارتباط از اینترنت بدون نیاز به VPN، تعیین دبیر جلسه و مدیریت تمامی شرکت کنندگان از دیگر امکانات این سرویس میباشد.



  • Enterprise Voice (سیستم صدای پیشرفته)

توسط این سرویس که شبیه به تکنولوژی VOIP میباشد، کاربران میتوانند از قابلیت های تلفنی پیشرفته بهره بگیرند. قابلیت هائی همچون مدیریت تماس های ورودی، مرکز تماس، سیستم پاسخگوی اتوماتیک، انتقال تماس، تعریف منشی و گروه تماس برخی از امکانات این سیستم پیشرفته میباشد. همچنین در صورت نیاز کاربران میتوانند با یک هدست از کامپیوتر خود امکان تماس صوتی داشته باشند.



  • Exchange Unified Messaging

راهکار Lync 2010 بوسیله همکاری باMicrosoft Exchange سیستم صندوق صوتی کاربران، دفترچه تلفن یکپارچه، مدیریت وظائف، تقویم کاری و ارسال و دریافت ایمیل را ارائه میکند. همچنین با بهره گیری از امکانات Exchange 2010 میتوان سرویس فکس سازمانی داشته و به کاربران امکان ارسال و دریافت فکس از طریق ایمیل را فراهم کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی کار راهکار ارتباطی Lync 2010 به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=6797

تجهیزات مورد نیاز

سرورهای آزمایشگاه مورد نیاز برای راه اندازی این سرویس خیلی اندک است و احتمالاً اکثر دوستان میتوانند این تجهیزات را تهیه کنند. ما برای راه اندازی اولیه سرویس Lync 2010 نیاز به حداقل 2 سرور داریم. سرور اول Domain Controller است. این سرور، سرویس های Active Directory Domain Services (AD DS) ، Active Directory Certificate Services (AD CS) و DNS Server را ارائه میکند. سرور دوم، نقش اصلی Lync Standard Edition Server را دارد و شامل سرویس SQL Server 2008 Express Edition و سرویس های مورد نیاز Lync 2010 Standard Edition میباشد. تصویر زیر نمای آزمایشگاه لازم برای این سرویس است.

Lync-Lab.png
راهکار راه اندازی شده در انتهای این پست سرویس های Internal IM & Presence را در بر خواهد داشت. باقی سرویس ها میتواند به راحتی به توپولوژی اضافه شود. گرچه در این سری پست ها بررسی نخواهند شد.
من شخصاً از سرویس Hyper-V برای این منظور استفاده کردم و دو ماشین مجازی ایجاد کردم. هاست من دارای CPU Core i5 و Ram به میزان 8 GB است و یک هارد 160 SATA برای این کار اختصاص داده شده است.
روی هر دو ماشین مجازی Windows Server 2008 R2 Enterprise Edition نصب شده اند و سرور Domain Controller به همراه سرویس های مورد نیاز از قبل آماده شده اند.
توجه داشته باشید که تمامی سرورهای Lync 2010 از قابلیت Virtualization بر روی Hyper-V و VMware پشتیبانی میکنند.
SADEGH65، mgholami، th95 و 9 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-08-21 at 10:24 AM by SISYPHUS

دسته ها
Unified Communications

نظر

  1. شناسه تصویری YahyaZahedi
    ممنون از اینکه ساده و روان آموزش داده اید . منتظر پست های بعدی شما هستم
  2. شناسه تصویری drezaie
    دوست عزیز توی پست های بعدی میشه کانفیگش رو هم توضیح بدی
    YahyaZahedi سپاسگزاری کرده است.
  3. شناسه تصویری SISYPHUS
    بله حتماً. در این سری پست ها تا راه اندازی و استفاده از سرویس پیش خواهیم رفت. به امید اینکه دوستان بتوانند استفاده کنند.
    YahyaZahedi سپاسگزاری کرده است.
  4. شناسه تصویری taherism
    سلام خسته نباشیدواقعا. بسیار عالی و روان و قابل فهم.ازتون درخواست توضیحی در مورد نحوه کار پروتکل هایی که lync server 2010 ازشون استفاده میکنه توضیح بدید. من اون پوستر Workload Protocols رو دانلود کردم میخواستم اگه میشه روی اون توضیحاتی بدین.سپاس گزارم
  5. شناسه تصویری taherism
    سلام دوستان من یک سوال دارم. توی لینک چه موقع از TCP استفاده میشه چه موقع از TLS؟ چون وقتی پورت های مورد نیازش رو نگاه میکنم مثلا زده 5067 TCP(TLS) و زده 5068 TCP اینا چه فرقی با هم دارند ممنون اگر توضیح بدین
  6. شناسه تصویری SISYPHUS
    این پورت ها برای سرویس Mediation استفاده شده و نقش Termination برای SIP Trunk رو ایفا میکنه. در واقع روی این دو پورت ارتباط تلفنی با سیستمهای تلفنی دیگر برقرار میگردد. زمانی که از TCP استفاده میکنیم ترافیک بدون رمزنگاری ارسال و دریافت میشود (این اطلاعات شامل Signaling و Media است ). اما زمانی که از TLS استفاده میکنیم باید هر دو سمت ارتباط با استفاده از رمز نگاری اطلاعات با هم کار کنند.

    تجهیزات تلفنی تحت شبکه (Asterisk,Media Gateway,CUCM,AVAYA) امکان برقراری ارتباط رو به صورت TCP و TLS دارند. که بر اساس قابلیت های موجود در طرف مقابل این پورت ها مورد استفاده قرار میگیرند.
    EVERAL و taherism سپاسگزاری کرده‌اند.
  7. شناسه تصویری taherism
    خیلی عالی بود. فقط چه موقع ارتباطات ما از نوع TCP هست و چه موقع از نوع TLS؟
    سوال دیگه اینکه آیا ارتباط بین سرور ها همیشه MTLS هست؟
  8. شناسه تصویری SISYPHUS
    بسته به نوع تجهیزات و نیازمندی امنیتی، این شما هستید که انتخاب میکنید TCP کار کنید و یا TLS .

    ارتباط بین سرور ها هم برای حفظ امنیت سطح هسته ی سرویس دهنده ارتباطی، همیشه MTLS هست.لینک زیر جزئیات بیشتری در رابطه با ارتباط بین سرورها برای شما مشخص میکنه:
    TLS and MTLS
    taherism سپاسگزاری کرده است.
  9. شناسه تصویری taherism
    چرا ما در edge server برای هر کدوم از sub roleهاش یه fqdn تعریف می کنیم. یعنی یه fqdn برای access edge و یکی برای web edge و یکی برای a/v edge. کاربرد این fqdnها چیه؟
  10. شناسه تصویری taherism
    یه سول دیگه هم داشتم در DMZ این internal Interface و external interface که برای edge server و reverse proxy وجود داره چی هستند.
  11. شناسه تصویری SISYPHUS
    Reverse Proxy که همون فایروال شبکه شماست که قراره وب سرویس ها (Meet،Dialin و External Web Services) رو توی اینترنت مورد استفاده کاربران قرار بده.

    کارت شبکه Internal برای ارتباط داخلی با سرور Front End و یا Director و روی پورت 5061 به صورت MTLS استفاده میشه و کارت شبکه External هم برای ارتباط Edge با شبکه ی اینترنت استفاده میشه که کاربران از این طریق میتونند با راهکار Lync شما ارتباط برقرار کنند.سمت اینترنت سرور Edge میتونه Valid IP و یا Nat IP باشه که کاملاً به توپولوژی شما بستگی داره.

    موفق باشید
    EVERAL و taherism سپاسگزاری کرده‌اند.
  12. شناسه تصویری SISYPHUS
    شما میتونید برای تمام رول های Edge یک آدرس رو تعریف کنید به شرط این که در هنگام تعریف سرور Edge گزینه ی زیر رو انتخاب نکرده باشید :
    Enable separate FQDN and IP address for eb conferencing and A/V
    taherism سپاسگزاری کرده است.
  13. شناسه تصویری taherism
    خیلی ممنون از توضیحات عالیتون. فقط یه مطلب دیگه این FQDN هایی که در شکل بالا برای سه تا Sub Role سرور Edge تعریف میکنیم، چی هستن و توسط یه کاربر به چه صورت مورد استفاده می گیرن؟
  14. شناسه تصویری taherism
    سلام خسته نباشید امکانش هست توضیحی در مورد Hunt Group بدید
  15. شناسه تصویری taherism
    جناب مهندس اگر میشه در مورد Dial plan هم یه توضیحی بدین هرچی اینور اونور خوندم مفهومش رو نفهمیدم
    سپاس گزارم