View RSS Feed

بهنود ابوالحسنی

SAN اژدهای در مقابل DAS , NAS

امتیاز
توسط - 2014-06-28 - 08:08 PM (بازدید: 3861)
  
san22.JPGSAN شبکه ایی است اختصاصی که با استفاده از پروتکل های ویژه، ارتباط میان تجهیزات ذخیره سازی و سرور ها را با کیفیت بسیار مناسب تامین می کند. این شبکه به شما کمک خواهد کرد تا با یکپارچه سازی فضاهای ذخیره سازی امکان مدیریت بهتر و استفاده بهینه تر از این فضاها را فراهم کنید. در این شبکه با برداشته شدن محدودیت های انواع RAID و اندازه بلاکها امکان پیاده سازی بهینه تر نرم افزارهای متفاوت همانند Exchange ، ISA و ... برای شما فراهم می شود.


در واقع SAN شبکه ای مجزا از شبکه اصلی است که با استفاده از پروتکل های FC و FCOE وهمچنین بستر فیبر نوری تمام محدودیت های ارتباطی شما را از بین می برد.


در تکنولوژی SAN، محل قرار گیری دیسک ها برخلاف تکنولوژی های DAS و NAS که بر روی خود سرور قرار داشت بر روی مجموعه ای از Storage ها قرار دارد که این Storage ها براساس پروتکل ها و تکنولوژی های SAN کار می کنند و وظیفه این Storage انتقال فضا به صورت Disc Base به سرور ها یا Host ها می باشد.


Storage ها ترکیبی از کامپوننت های مختلفی اعم از Controller ها، Enclosure ها و Disc ها هستند که هنگام پیکر بندی این storage ها فضاهایی با نام LUN ایجاد می کنیم و LUN ها را در اختیار Host ها قرار می دهیم.


همانطور که می دانیم انتقال اطلاعات در تکنولوژی های NAS و DAS براساس فایل سیستم می باشد ولی برخلاف این نوع از تکنولوژی ها، انتقال اطلاعات در تکنولوژی SAN براساس دیسک یا بلاک می باشد یعنی اگر بخواهیم فضایی را با استفاده از این تکنولوژی در اختیار سروری قرار دهیم هیچ لزومی ندارد که فایل سیستم این فضا با فایل سیستم سرور یکی باشد. به عبارت دیگر ما دیسک ها را در اختیار سرور قرار می دهیم و سرور این فضا را با فایل سیستم خود فرمت کرده و سپس از آن استفاده می کند.
Hakimi، darklove، mgholami و 10 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
دسته ها
عمومی

نظر