View RSS Feed

احسان علیمحمدی

VMWare Storage - iSCSI- بخش سوم

امتیاز
توسط - 2012-08-17 - 08:38 PM (بازدید: 3637)
  

کامپوننت های iSCSI
یک iSCSI SAN شامل یک iSCSI storage system می باشد که شامل یک یا چندین LUN و یک یا چندین storage processor یا همان sp می باشد. ارتباطات بین storage و هاست بروی TCP/IP انجام می شود. هاست ESXi با یک iSCSI initiator پیکربندی می شود. یک initiator می تواند hardware-base باشد همانند HBA و یا hardware initiator باشد و یا software-base باشد که بنام iSCSI software initiator شناخته می شود.

یک initiator دستورات SCSI را بروی IP network ارسال می کند و از طرف دیگر target نیز دستورات SCSI را از روی IP network دریافت می کند. شما می توانید چندین initiator و target در iSCSI network خود داشته باشید. یک initiator در هاست ESXi مقیم است و target ها نیز در storage array که بوسیله ESXi پشتیبانی می شود مقیم هستند.



آدرس دهی و نام گذاری iSCSI node:
به مدخل های قابل آدرس دهی و قابل کشف iSCSI node می گویند. یک iSCSI node نیاز به یک نام دارد که بتوان از طریق آن storage را مدیریت کرد. iSCSI name می تواند براساس دو فرمت های زیر باشد:

iSCSI qualified name (IQN) :
IQN یک رشته با طول حداکثر 255 کاراکتر می باشد که متشکل از :

  1. پیشوند "iqn"
  2. تاریخ که تاریخ ماه و سال که دامین و ساب دامین در آن ثبت شده است
  3. رشته نامی معنبر سازمانی می باشد که معمولا شامل نام دامین و ساب دامین معتبر رزرو شده می باشد
  4. علامت : (دو نقطه)
  5. نامی که توسط شما انتخاب می شود

بدین ترتیب نامی که تولید می شود یک نام منحصر به فرد می باشد.

EUI naming:
یک نام 16 کاراکتری می باشد که متشکل از:

  1. پیشوند "eui"
  2. 24 بیت برای نام شرکت سازنده که آن توسط IEEE انتساب داده میشود
  3. 40 بیت دیگر آن نیز یک ID منحصر به فرد می باشد

که در نهایت یک شماره منحصر به فرد بین المللی همانند MAC Address را فراهم می آورد.




iSCSI Initators:
همانطور که قبلا گفتیم برای دسترسی به iSCSI Target ها ، هاست شما می بایست از initiator ها استفاده کند. initiator ها دستورات SCSI را بین هاست و iSCSI target در قالب پروتکل iSCSI کپسوله می کنند و سپس دریافت و ارسال می کنند. هاست ESXi از دو نوع initiator پشتیبانی می کند : software iSCSI initiator , hardware iSCSI initiator

software iSCSI initiator یک کد built-in است که توسط vmware در داخل VMKernel ایجاد شده است. این initiator به شما اجازه می دهد که هاست خود را به iSCSI storage از طریق standard network adapter متصل کنید. software iSCSI initiator پردازش های iSCSI را در حین ارتباط با network adapter انجام می دهد. با استفاده از software iSCSI initiator شما می توانید بدون نیاز به خرید سخت افزارهای خاص از تکنولوژی iSCSI استفاده نمائید.

یک hadware iSCSI initiator یک thrid-party adapter خاص می باشد که امکان دسترسی به iSCSI Storage را برای شما بروی TCP/IP فراهم می آورد. hardware iSCSI initiator ها به دو دسته تقسیم می شوند: hardware iSCSI initiator وابسته , hardware iSCSI initiator مستقل

یک hardware iSCSI initiator وابسته به VMWare Networking و پیکربندی و مدیریت iSCSI interface که توسط vmware فراهم شده است وابسته است (تنها با محصولات vmware کار می کند). این نوع adapter یک standard network adapter و iSCSI offload function را برای همان پورت ارائه می دهند.برای ایجاد این نوع عملکرد adapter شما می بایست Networking را برای iSCSI traffic تنظیم نمائید و همچنین یک adapter و یک VMKernel iSCSI port مناسب را به هم متصل و یکی کنید.

یک hardware iSCSI initiator مستقل نیز همه iSCSI , networking , management را برای هاست ESXi شما فراهم و انجام می دهد.

نکته:
برای تصمیم گیری در مورد خرید یک storage adapter می تواند براساس فاکتورهای زیادی صورت گیرد ازجمله: هزینه ، امکان failover و CPU overhead و همچنین بوت شدن از روی SAN اشاره نمود

برای مشاده لیست iSCSI storage array , I/O adapter می بایست به سایت vmware مراجعه نمائید.



پیکربندی software iSCSI initiator:
1- ایجاد یک vmkernel port که توسط ESXi برای دسترسی هاست به iSCSI storage استفاده می شود
2- فعال کردن software iSCSI initiator که هاست شما بتواند از آن استفاده کند. پس از فعال کردن sofware initiator یک iSCSI name پیش فرض براساس نام گذاری IQN برای شما انتخاب می شود.
3-پیکربندی یک یا چند target address که iSCSI initiator می توانند به آنها از طریق شبکه دسترسی داشته باشند. شما نمی توانید ip address , iSCSI name, port number یک target موجود را تغییر دهید برای ایجاد تغییر شما می بایست آن را حذف نمائید و مجددا یکی جدید را اضافه نمائید.

4-پیکربندی Challenge Handshake Authentication Protocol یا CHAP برای بررسی صحت دسترسی یک initiator به target ها از طریق شبکه.(درباره این بخش در مقاله بعدی صحبت خواهیم کرد)


پیکربندی شبکه برای IP Storage:

پیکربندی شبکه برای software iSCSI شامل ایجاد VMKernel port بروی virtual switch برای handle کردن ترافیک iSCSI می باشد. بسته به تعداد physical adapter هایی که شما می خواهید برای ترافیک iSCSI اختصاص دهید تنظیمات networking شما متفاوت خواهد بود:

- اگر شما یک physical adapter دارید ،شما باید یک vmkernel port بروی virtual switch داشته باشید
- اگر شما دو یا بیشتر physical network adapter برای iSCSI دارید ، شما می توانید از این adapter ها برای host-based multipathing استفاده کنید

برای اضافه کردن vmkernel port به یک virtual switch از تب configuration هاست خود به بخش networking بروید.

به عنوان بهترین تجربه به شما توصیه می شود که بدلیل امنیت و کارایی بهتر iSCSI network را از شبکه های دیگر خود جدا کنید. اگر بصورت فیزیکی این کار صورت گیرد خوب است و اگر اینگونه امکان پذیر نیست بصورت logically و با استفاده از VLAN این کار را انجام دهید.
yones_62، rahimi_gnu، saeedft و 4 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-08-17 at 08:52 PM by alimohamadi

برچسب ها: iscsi, san, vmware
دسته ها
VMWare

نظر