View RSS Feed

احسان علیمحمدی

VMware Storage Concept- بخش دوم

Rating: 2 votes, 4.00 average.
توسط - 2012-07-22 - 01:55 AM (بازدید: 2978)
  
مفاهیم Storage:

datastore نیز یک واژه عمومی برای محل ذخیره سازی فایل ها می باشد.یک datastore می تواند در دو فرمت VMFS , NFS باشد. با هر دو فرمت datastore می تواند در میان چنیدن هاست ESXi به اشتراک گذاشته شود. شما همچنین از datastore می توانید برای ذخیره کردن image CD\DVD , Floppy image , template استفاده نمائید.


VMFS یک file system توزیعی و کلاستری می باشد که به چندین سرور اجازه می دهد که بطور همزمان بروی آن بنویسند و یا از آن بخوانند.VMFS یکسری سرویس های منحصر بفرد برای مجازی سازی فراهم می کند که شامل:
- migration ماشین های مجازی از یک سرور فیزیکی به سرور فیزیکی دیگر بدون downtime
- ریستارت خودکار ماشین های مجازی fail شده بروی یک سرور فیزیکی مجزا
- Clustering ماشین های مجازی بروی چندین سرور فیزیکی

VMFS به چندین ESXi اجازه می دهد بطور همزمان به vm storage به اشتراک گذاشته شده دسترسی داشته باشند.اندازه یک VMFS datastore در حین اجرای vm و روشن بودن آن می تواند بصورت دینامیکی افزایش پیدا می کند. یک VMFS datastore می تواند بصورت کارآمد داده های بزرگ و کوچک مربوط به vm را ذخیره کند. VMFS datastore می تواند از فایل vmdk بزرگتر از 2 TB نیز پشتیبانی کنند.همچنین یک VMFS می تواند از subblock addressing برای استفاده کارآمدتر از storage برای فایل های کوچک نیز استفاده نماید.


VMFS یک Block-level distributed locking را برای اطمینان از اینکه یک vm بروی چندین سرور فیزیکی در یک زمان روشن نباشد استفاده می کند. اگر یک سرور فیزیکی fail شد on-disk lock برای vm منتشر می شود و vm می تواند بروی سرور فیزیکی دیگر restart شود. بدین ترتیب پس از fail شدن یک سرور ماشین مجازی بروی سرور دیگر مجددا روشن می شود.

VMFS می تواند بروی چندین SCSI-base storage همانند DAS , FC storage , iSCSI توسعه پیدا کند.





NFS یک پروتکل اشتراک فایل می باشد که ESXi با استفاده از آن می تواند با دستگاه NAS ارتباط برقرار کند. NAS یک دستگاه خاصی است که به شبکه متصل می شود و می توان سرویس file access را برای هاست ESXi فراهم نمود

NFS شبیه به VMFS می باشد و برای ذخیره فایل های vm , template, ISO می توان از آنها استفاده نمود بعلاوه اینکه از NFS می توان برای امکان vMotion استفاده نمود. نکته اینکه ESXi از NFS v.3 پشتیبانی می کند.

ESXi از پروتکل Network Lock Manager استفاده نمی کند(از این پروتکل استاندارد برای پشتیبانی فایل Locking در NFS استفاده می شود). vmware از پروتکل locking خودش استفاده می کند. NFS برای lock کردن فایل lock را با نام .lck-fileid بروی NFS server ایجاد می کند. زمانیکه که فایل lock ایجاد می شود یک update بصورت دوره ای به فایل lock برای اطلاع سایر هاست های ESXi از اینکه lock هنوز active است ارسال می شود. فایل lock درخواست نوشتن بروی NFS server یا همان فایل را بروزسانی می کنند.
Hakimi، Reza.D، richman و 13 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
دسته ها
VMWare

نظر