View RSS Feed

احسان علیمحمدی

VMware Storage Concept- بخش اول

امتیاز
توسط - 2012-07-22 - 01:46 AM (بازدید: 2839)
  
با سلام خدمت دوستان
امیدوارم تا اینجا از مقالات استفاده کرده باشید و در کل مفید بوده باشه. اگر مشکلی و یا پیشنهادی هست ممنون میشم که در بخش نظرات انها را بیان کنید

---------------------------------------------------------------------------------------
مفاهیم Storage:

هاست ESXi باید بگونه ای پیکربندی شود که از یک datastore به اشتراک گذاشته شده استفاده نماید. datastore ها مدل های منحصر بفردی را برای ذخیره سازی فایل های vm فراهم می کنند. بسته به نوع storage شما باید آن را با file system همانند VMFS و یا یک File System native و یا Storage Device هایی که از پروتکل NFS (Network File System) پشتیبانی می کنند فرمت و یا پیکربندی نمائید.

چندین تکنولوژی storage توسط vmware ESXi پشتیبانی می شود که شامل موارد زیر می باشند:

Direct-attached storage (DAs)
: دراین تکنولوژی هارد دیسک های Internal , External بصورت array و بطور مستقیم به هاست متصل شده اند.(در این تکنولوژی از اتصال مستقیم بجای ارتباطات شبکه ای استفاده می شود)

Fibre Channel: یک پروتکل انتقال سریع داده که برای storage area network یا همان SAN استفاده می شود. در تکنولوژِی Fibre Channel دستورات بصورت پکت های SCSI و در میان نود های Fibre Channel انتقال پیدا می کند. عموما نودهای یک Fibre Channel می تواند شامل سرور و storage system و tap drive باشد.
همچنین در مواردی از Fibre Channel Switch برای تبادل اطلاعات میان چندین نود استفاده می شود.

FCoE: در این روش ترافیک Fibre Channel بروی قالب فریم های Ethernet و یا Fibre Channel over Ethernet پک و بسته بندی می شوند. بدین وسیله شما می توانید از یک لینک ارتباطی برای انتقال هم Fibre Channel و هم برای انتقال ترافیک و داده عادی شبکه استفاده کنید. FCoE باعث افزایش بهروری استفاده از تجهیزات فیزیکی و همچنین باعث کاهش تعداد پورت های شبکه مورد نیاز و کابل کشی می شود. معمولا پهنای باند این لینک ها در حدود 10 Gbps می باشد.

iSCSI: یک پروتکل انتقال SCSI می باشد با این تفاوت که دسترسی به Storage را از طریق کابل و بروی TCP/IP استاندارد شبکه فراهم می کند. این متد SCSI block-orianted را بروی TCP/IP نگاشت(map) می شود. آغاز کننده ها یا همان initiator ها همانند iSCSI HBA که بروی هاست ESXi نصب شده اند، دستورات SCSI را برای Storage ارسال و در iSCSI Storage system قرار می دهد.

NAS: یک Storage به اشتراک گذاشته شده می باشد که بروی شبکه استاندارد TCP/IP قرار دارد و در سطح File System می باشد. NAS Storage برای NFS datastore استفاده می شود. پروتکل NFS از دستورات SCSI پشتیبانی نمی کند و یک file system عمومی برای ذخیره سازی اطلاعات به حساب می آید.

به این نکته توجه داشته باشید که تکنولوژی های FCoE , iSCSI , FC همگی در دسته بندی SAN Storage ها قرار میگیرند.

iSCSI ,NAS , FCoE می توانند بروی لینک 1 Gbps و یا 10 Gbps اجرا شوند. پورت 10 Gbps سطح کارایی storage را افزایش می دهد و پهنای باند لازم و کافی را برای چندین نوع ترافیک و بصورت یکجا پشتیبانی می نماید.



از تکنولوژی DAS خیلی از مدیران برای نصب ESXi استفاده می کنند. local storage برای محیط های کوچک ایده آل می باشد چراکه در هزینه های خرید و مدیریت SAN صرف جویی می شود. اما استفاده نکردن از SAN باعث می شود تا شما بیشتر قابلیت های مجازی سازی را از دست دهید برای مثال شما نمی توانید حجم کاری خود را بروی چندین هاست توزیع نمائید و همچنین از امکان live migration نیز نمی توانید استفاده نمائید.

در مقابل همه LUN های Storage می بایست با هم آمیخته و به اشتراک گذاشته شده باشد تا همه ESXi بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.SAN قابلیت هایی را همچون موارد زیر را فراهم می کند:
-vMotion
-HA
-DRS
- Clustering vm در میان هاست های ESXi
- تخصیص فضای بسیار زیاد در حد ترابایت برای هاست های ESXi
- مخزن مرکزی برای ذخیره فایل های vm و template ها
- و ...
SADEGH65، Reza.D، th95 و 13 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-07-22 at 01:55 AM by alimohamadi

دسته ها
VMWare

نظر