View RSS Feed

احسان علیمحمدی

انواع فایل های vmware

Rating: 2 votes, 4.50 average.
توسط - 2012-06-17 - 04:45 PM (بازدید: 3495)
  
سلام به همه دوستان. از این به بعد قرار که یکسری از Concept ها رو در قالب مقاله در خصوص vmware بیان کنم که امیدوارم مورد توجه قرار بگیره. درضمن خوشحال می شوم اگر نظری و یا انتقادی در این خصوص دارید در بخش نظرات اعلام کنید.

اولین موضوعی رو که انتخاب کردم انواع فایل ها در vmware می باشد که نظرم هر کسی که با vmware کار می کنه باید از این موضوع اطلاع داشته باشه چراکه در عیب یابی و درک بهتر vmware کمک زیادی می کنه


انواع فایل ها در vmware
توجه داشته باشید که تمامی فایل های زیر در مکانی که ماشین مجازی شما ذخیره شده است ایجاد می شود.

vmx:
فایل confige ماشین مجازی با پسوند vmx شناخته می شود که یک فایل متنی می باشد که در آن اطلاعاتی همچون Hardware configuration , Advanced power and resource settings , VMware tools options, Power management options وجود دارد. شما می توانید این فایل ها را باز کرده و بصورت دستی تغییرات مورد نظر خود را در آن اعمال نمائید.


vswp:
فایل swap که با پسوند vswp شناخته می شود این فایل فقط زمانی ایجاد می شود که هاست تمام حافظه خود را از دست داده باشد (out of memory) . برای مثال شما یک vm با 2 GB حافظه ایجاد می کنید ولی در یک زمان تمام حافظه فیزیکی موجود در هاست به اتمام می رسد و تنها شرایطی پیش می آید که 1.5 GB آن به vm اختصاص داده شود و در نتیجه برای 512 مگابایت overflow شده آن یک فایل swap با حجم 512 MB ایجاد می شود (در واقع زمانیکه استفاده از رم های تعریف شده بروی هاست بالا می رود و از حد موجود آن می گذرد برای آن مقدار از حافظه ای که وجود ندارد فایل swap ایجاد می شود)


nvram:
فایل BIOS که با پسوند nvram شناخته می شود برای نگهداری تنظیمات BIOS از آن استفاده می شود فرمت این فایل باینری می باشد و اگر پاک شود بصورت خودکار در زمان روشن شدن vm با تنظیمات پیش فرض ایجاد می شود.

log:
فایل log که با پسوند .log شناخته می شود که log های مربوط به vm در آنها ذخیره می شودو برای عیب یابی از آنها استفاده می شود. این فایل در پوشه vm ذخیره می شوند و به ازای هر سیکل روشن و خاموش شدن vm یک فایل log ایجاد می شود. این فایل ها با نام vmware.log ذخیره می شوند و در صورتیکه بیش از یک فایل log وجود داشته باشد log فایل ها نیز بصورت vmware-#.log ذخیره می شوند(# به نشانه عدد می باشد). همیشه 6 لاگ فایل آخر vm نگهداری می شود و در صورت خاموش شدن و روشن کردن vm قدیمی ترین log فایل حذف خواهد شد و فایل log جدید ایجاد می شود



vmtx:
اگر vm به یک template تبدیل شده باشد template configuration file آن با پسوند vmtx جایگزین فایل vmx آن خواهد شد



vmdk:
فایل هارد دیسک مجازی vm با پسوند vmdk شناخته می شود.همه virtual disk ها از دو بخش تشکیل شده اند: یکی از آنها که حاوی تمامی اطلاعاتی می باشد که بروی هارد دیسک vm شما قرار دارد و اندازه آن برابر با حجم دیسک شما می باشد و دیگری یک فایل متنی کوچک به عنوان توصیف کننده دیسک یا همان Descriptor File می باشد. Descriptor File حاوی اطلاعاتی در مورد سکتور ،سیلندر و نوع آداپتور دیسک می باشد. در برخی از موارد این دو در دو فایل جداگانه قرار می گیرند و در برخی موارد دیگر فایل Descriptor File بصورت embeded در فایل داده vmdk قرار گیرد. فایل vmdk ممکن است در چندین قالب مختلف ایجاد شود:

1- vmname.vmdk: بخش Discriptor File و بخش داده دیسک مجازی هر دو می توانند بصورت embeded در یک فایل جای گیرند. در این صورت قالب فایل بصورت vmname.vmdk می باشد ولی در صورتیکه که Discriptor File بصورت جداگانه ایجاد شود این قالب یعنی vmname.vmdk را به خود اختصاص می دهد و بخش داده نیز در سایر قالب های زیر قرار می گیرند
2–vmname-flat.vmdk: در صورتیکه Discriptor File بصورت جداگانه و در قالب vmname.vmdk ایجاد شود دیسک مجازی پیش فرضی که برای vm ایجاد می شود با این قالب ایجاد خواهد شد.

3–vmname-delta.vmdk: این نوع قالب virtual Disk در واقع همان redo-log می باشد که از زمان ایجاد snapshot ایجاد می شود و تغییرات پس از snapshot بروی این قالب از فایل نوشته می شود.

4-vmname-rdm.vmdk: زمانیکه که یک vm از raw device استفاده می کند این قالب از فایل ایجاد می شود که این فایل به عنوان mapping file برای rdm-disk استفاده می شود.

5-diskname-####.vmdk: همانند قالب vmname-delta.vmdk این قالب بصورت اتوماتیک زمانیکه شما یک یا چندین snapshot تهیه می کنید ایجاد می شود. این فایل تغییرات ایجاد شده بروی virtual disk را در حین اجرای vm ذخیره می کند. این قالب ممکن است بیش از یک فایل باشد که با پسوند های منحصر به فرد #### که بصورت اتوماتیک تولید می شود از هم جدا می شوند.

6-vmname-s###.vmdk: در صورتیکه در حین ایجاد vm اینگونه تعیین کرده باشید که virtual disk شما در چندین فایل به حجم حداکثر 2 GB قرار گیرد فایل vmdk شما با این فرمت ایجاد می شوند.البته در برخی موارد ممکن است این قالب بصورت vmname-f###.vmdk نیز وجود داشته باشد.

نکته اینکه در برخی از محصولات قدیمی vmware برای ذخیره سازی فایل هارد دیسک مجازی از پسوند dsk استفاده می کنند.


vmsd:
فایل توضیحات snapshot که با پسوند vmsd شناخته می شود و در صورتیکه snapshot وجود نداشته باشد این فایل خالی می باشد

vmsn:
فایل هایی با پسوند vmsn ،وضعیت snapshot های در حال اجرا را در خود ذخیره می کند. قالب این فایل بصورت vmname-Snapshot.vmsn می باشد.

vmss:
فایل suspend که با پسوند vmss شناخته می شود که این فایل حاوی وضعیت متوقف شده و یا همان suspended شده می باشد. برخی از نسخه های قدیمی vmware از فایلی با پسوند std برای ذخیره سازی وضعیت suspended استفاده می کنند


vmem:
این نوع فایل نیز همان pagefile ماشین مجازی می باشد.که به عنوان یک پشتیبان برای حافظه اصلی vm بروی storage هاست ذخیره می شود.این فایل فقط زمانی که vm روشن و یا در وضعیت suspended است و یا crash کرده است بوجود می آید.



vmtm:
فایل هایی با این پسوند نیز حاوی اطلاعاتی در خصوص داده های VM Teaming در Vmware Workstation می باشند


vmxf:
این نوع فایل با پسوند vmxf حاوی فایل پیکربندی مکمل برای vm هایی که در یک team در vmware workstation قرار دارند. نکته قابل توجه اینست که اگر vm از یک team حذف شود نیز این فایل باقی می ماند و پاک نمی شود.
Hakimi، grafic، th95 و 8 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

Updated 2012-06-19 at 11:43 PM by alimohamadi

برچسب ها: type file of vmware, vmdk, vmss, vmware, vmx
دسته ها
VMWare

نظر